torsdag 26. juli 2018

SAS - Særdeles skummel lesning - Strikken tøyes i en voldsomt sensitiv bransje - ABCNyheter

Ansatte om mareritt-sommer på Gardermoen - nå får de ros

SAS-krisen: – Nøtteposer som nødrasjon for ikke å besvime på jobb

Bakkemannskapet i SAS fortviler: – Vi ser ikke en dritt til ledelsen. Vi blir bare kastet til ulvene, og så er det «god vakt».
Det sa en svært opprørt ansatt i SAS Ground Handling (SGH) til ABC Nyheter etter at flyselskapets kommunikasjonsdirektør søndag forsikret at de ansatte på bakken i SAS får ros og et klapp på skulderen av ledelsen sin.
– Absolutt. Vi har et ledersystem i hele selskapet med ulike ledersjikt, sa Nyman.
Onsdag ettermiddag så konsernsjef Rickard Gustafson i SAS seg nødt til å sende ut brev til alle ansatte, der han fullroser dem.
Han bekrefter at årsaken til selskapets problemer med trafikkavvikling skyldes svikt hos SAS' underleverandører, slik ABC Nyheter avslørte i helgen. Samtidig varslet han at selskapet vil forhåndsinnstille flere fly i sommer grunnet stort press.
SAS har satt ut en rekke ruter til selskapet City Jet og sitt utflaggede datterselskap SAS Ireland (SAIL).
City Jet har kansellert flere hundre flygninger i sommer. Mens piloter i SAIL har sagt opp i protest mot elendige arbeidskontrakter, og fordi de opplever at bemanningsbyrået som har hyret dem, presser dem til å gå på akkord med sikkerheten. Det varslet 26 piloter i SAIL SAS-ledelsen om på forsommeren.
Konsekvensen har vært et ras av kanselleringer. I april, mai og juni innstilte SAS 700 flyavganger grunnet mannskapsmangel. 80 prosent av disse skulle opereres av underleverandørene. Det totalte antallet kanselleringer er enda høyere.


– Verste i manns minne

Passasjerenes raseri og frustrasjon går svært hardt utover såkalt frontline staff – altså bakkemannskapet som skal booke om billetter, boarde fly og håndtere passasjerene.
Uttalelsene om at ledelsen er der, har provosert ansatte kraftig. I frykt for å få sparken, tør ingen av dem å stå frem med navn – det har de ikke lov til. ABC Nyheter velger derfor å sitere anonymt, og har forelagt hvordan de opplever situasjonen for SAS.
– Vi er vant til å operere normale tilstander og kanselleringer, og var forberedt på at det skulle være travelt. Men vi er absolutt ikke forberedt på at sommeren skulle bli den verste i manns minne, sier en bakkeansatt på Gardermoen.
Onsdag ettermiddag har SAS-ledelsen tatt grep. De har nå annonsert dialogmøter med de ansatte torsdag.

Utfordrende også for lederne

Informasjonssjef Knut Morten Johansen kommenterer frustrasjonen slik:
– Situasjonen for våre medarbeidere i frontlinjene er spesielt krevende i situasjoner hvor vi har trafikkforstyrrelser med forsinkelser og kanselleringer. Spesielt i de situasjoner hvor alle fly er fulle, som i de mest trafikksterke helgene i sommer, er det spesielt utfordrende. Det er det også for lederne som har sentrale og svært aktive roller, med strategisk problemløsning, kompetanse- og bemanningsoppfølging blant annet, skriver Johansen i en e-post.
Han forklarer at minst to ledere løpende har vært på plass hele sommeren, og regelmessig også vært fysisk tilstede i frontlinjer og på baksiden blant stuere og annet personell. Han skriver at ledere fra høyere nivå også er og har vært aktivt involvert og til stede i sommerperioden, blant dem sjefen for SGH i Norge, som er på Oslo Lufthavn.
– Og i morgen kommer også konserndirektør Lars Sandahl og møter våre medarbeidere på flere avdelinger på stasjonen, opplyser informasjonsjef Johansen.

– Tre netter på hotell

Johansen avviser kategorisk at SAS Ireland-pilotene er presset til å gå på akkord med sikkerheten, slik de hevder i brevet. Der fremkom det at lederen for pilottrening og to instruktører var sluttet fordi bemanningsbyrået SAIL bruker mente deres krav til sikkerhet var «for høy».

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS. Foto: Media files

– Dette er en uhyrlig påstand! Det er selvsagt ingen som «presses til å gå på akkord med sikkerheten»! Dette tilbakevises på det sterkeste. Det er like strenge krav til sikkerheten på alle SAS fly og i alle SAS’ operasjoner!
Når fly innstilles har passasjerer krav på hotell. Tidvis har det vært så mange kanselleringer at hotellene SAS bruker på Gardermoen er fulle, slik at de har busset passasjerer som skal nordover til hotell på Lillehammer, får ABC Nyheter oppplyst av ansatte.
Ved enkelte kanselleringer har passasjerer ifølge disse måttet tilbringe opptil tre netter på hotell. Ifølge oversikter ABC Nyheter har, er dette avganger som opereres av City Jet. Årsaken til innstillingen er mangel på crew.

Alene med 180 passasjerer

En dag var samtlige flygninger til London kansellert. Det er en rute SAIL skal operere. Grunn: Tårnet på Heathrow ble evakuert og rammet alle selskaper på flyplassen i perioden.
– Dette ga også følgekonsekvenser ikke bare for SAS, men alle. Dette slo også inn på påfølgende dager, forklarer informasjonssjef Johansen.
Medarbeiderne på OSL sier:
– Vi er profesjonelle. Vi har kurs, utdanning og opplæring. Men vi er ikke så profesjonelle at vi kan stå alene å fortelle 180 voksne folk at flyet til London går ikke fordi vi har crew-mangel, og vi vet ikke når neste fly går. På innstilte avganger skal vi være minst tre personer. Vi står én person med 180 stykker.
– Våre medarbeidere gjør en kjempejobb på vanskelige dager. Det fortjener de honnør for, repliserer Johansen.
– At ledelsen skryter, og sier de viser seg - det gjør de absolutt ikke. Vi ser ikke en dritt til noen i ledelsen. Du blir kastet til ulvene med «god vakt». De eneste som er der for hverandre, er oss. Du har pilotene, kabinbesetning, stuerne – vi er som en stor familie, hevder ansatte.
– De operative lederne på skiftene har ikke tid til å lede – de løper selv rundt og boarder fly fordi det er så underbemannet. Det er de som er på bakkenivå med oss.
Informasjonssjef Johansen sier:
– Våre medarbeidere gjør en kjempejobb på vanskelige dager. Det fortjener de honnør for. De nærmeste lederne veksler mellom å delta i frontlinjer, og gjøre det arbeidet som også rollen krever.

Pall med nøtteposer

SAS skal ikke bare håndtere eget selskap. De er også såkalt handlingsagent for flere andre selskaper, en kontrakt som ble utvidet før sommeren. Norwegian, Emirates, Finnair og Air Baltic er blant få som håndterer egne passasjerer – de fleste andre har SAS monopol på, som KLM, Lufthansa, Thai, Qatar, Pakistan International Airlines og Ethiopian Airlines.
– Under de avgangene bruker vi enorme ressurser på fremmedhandling, påpeker ansatte, og utdyper:
– De hadde en utlysning der de søkte etter folk. Men se på overtidsbruken vi har, det går ikke rundt. Vi jobber 16 timer i strekk og har to ganger 30 minutter pause. Vi har hatt ansatte som har besvimt på jobb, på grunn av mangel på mat og drikke. De står i timesvis, og så blir de sendt til neste oppgave. Det kan gå åtte timer før en matbit. I den varmen, når du ikke får drikke...
Ved en anledning kom det en sjef fra et høyere nivå, får ABC Nyheter fortalt:
– Det kom en inn med en pall med nøtteposer som skulle være nødrasjonering. Du skal ha med deg en nøttepose, og når du blir sulten skal du ta en nøttepose så du ikke besvimer. Hadde det vært litt guts i dem, hadde de stilt opp og stått der sammen med oss en dag vi kansellerer alt til Malaga, og forklart det til passasjerene.
Informasjonssjef Johansen opplyser at det hver helg i sommer har vært servert ulike sorter mat til ansatte som har vært lenge på jobb.

Rekker ikke bestefars begravelse

De bakkeansatte har full forståelse for at passasjerene blir sinte.
– Vi kjenner på det, vi står og møter dem som vi ødelegger dager for.
– Du står oppi det der dag etter dag: Ser unger begynner å grine, folk som ikke kommer seg i bestefarens begravelse, du har ingen midler å hjelpe deg med. Ikke folk, har ikke fly å sette opp, ikke crew å sette opp.
– Vi har av og til ikke hotell. Kansellerer du flere, er det fullt. Da må folk busses rundt i landet. Og det settes opp buss for fly. Buss til Kristiansund. Du må si det til passasjerene: Dere må ta buss til Kristiansund og Trondheim.
– Hvordan reagerer passasjerene?
– Veldig forskjellig. Noen er rolige og beskjedne. Så har du moren med tre barn, og du skjønner det er krise, det er en mor med en diende baby du skal sette på en buss. Vi ser enorme mengder med gråting. Så har du de som er sinna.

– De med flyskrekk friker ut

Selv er de sinte fordi det er svikten i underselskapet som er hovedårsaken til krisen i SAS og at de blir spurt om å jobbe på fridager.
– De sverter navnet SAS så det synger. Dette er så skadelidende for selskapet. De burde legge ned hele Irland, og i hvert fall ikke opprette mer i Malaga. Det gjør noe med konkurranseinstinktet til folk. Hvorfor skal de kabinansatte i Norge jobbe på fridager i 30 grader når de har utflagget SAS til selskaper som ikke leverer?
– Så har du de som har flyskrekk. Folk er i 2018 åpne om det de er redd for. De friker ut når maskinene ikke har norsktalende crew. De flyr med SAS for å ha skandinavisk personell. De får først etterpå vite at avgangen håndteres av SAIL. Og da kan de ikke prate med crewet.
– Lojaliteten vår skal være hos selskapet. Men det finnes grenser for hva vi må oppleve før noen i ledelsen begynner å gjøre noe. Det går helt over stokk og stein. Ja, vi er proffe, vi er sikkert verdens beste. Men nå virker det helt fastlåst.
– Det er ingen som kommer og sier: Hvordan føler du det i dag. Vi driver for oss selv, og så av og til sprekker vi og griner og kjefter for å få det litt ut overfor hverandre.

– Spare seg til fant

Før sommeren ble det sagt at alt var dekket opp – altså «grønt» - i vaktplaner. Det er det ikke. Kanselleringene betyr at SAS må ut med enorme erstatningssummer.
– En skal spare seg til fant, sukkes det.
Hvert kansellerte fly rammer mange mennesker - både passasjerer og deres familier.
I juni var 1109 av SAS' 4099 avganger på Gardermoen forsinket. I juli er 35 prosent av flyene forsinket, fremgår det av tall fra Avinor.
Men informasjonsjef Knut Morten Johansen understreker:
– En avlysning betyr ikke at de reisende ikke kommer frem til bestemmelsesstedet. SAS har mange frekvenser, ruter og partnere, noe som sikrer at de aller aller fleste reisende bli ivaretatt, påpeker han.
Han understreker:
– Det antallet kanselleringer som går over en lengre tidsperiode er mindre enn SAS flyr på en enkelt dag. De fleste endringene er gjort på lengre tidshorisont og passasjerene har fått nye fly og er håndtert i forkant.
– Det er akutte forhold som skaper de største utfordringene for våre reisende og våre ansatte som skal løse problemene. I helger i midtsommerperioden har dette vært særdeles krevende på grunn av fulle fly. Reisende som er berørt skal berømmes for tålmodighet, og våre medarbeidere skal ha honnør for formidabel innsats, sier Knut Morten Johansen.

I perioden april til juni innstilte SAS rundt 700 flyavganger bare grunnet mannskapsmangel. 80 prosent av disse skulle opereres av underleverandørene.
Svikten  hos SAS' underleverandør City Jet og utflaggede SAS Ireland (SAIL) fortsetter å ramme passasjerer og og ansatte i flyselskapet.
Også denne helgen er en rekke fly fra spesielt populære feriemål i Sør-Europa innstilt.
Konsekvens: Passasjerer må enten vente i timevis på varme flyplasser, blir fraktet via flere andre flyplasser, eller de må finne seg et hotellrom.
Lørdag formiddag var 33 SAS-avganger innstilt. Flere av disse skulle opereres av SAIL eller City Jet, viser en oversikt ABC Nyheter har fått tilgang til.
En av rutene var fra populære Nice i Sør-Frankrike, der det lørdag hersket kaos grunnet flere innstillinger og forsinkelser - og usikkerheten rådet hvorvidt flyene skulle gå eller ikke.
Også søndag er en Oslo-avgang fra Nice innstilt.

Sendes fra flyplass til flyplass

Passasjerer forteller til ABC Nyheter at den relativt lille flyplassen på den franske riviera var så full av ventende passasjerer at ikke en sitteplass var å oppdrive. Det var minst to timers ventetid i restaurantene, og kiosken var tom for baguetter. Ventetiden til SAS' kundesenter var på flere timer.
– Det var helt kaos, sier en norsk passasjer til ABC Nyheter.
Flere svensker ble på siste avgang sendt fra Nice til Oslo i stedet for Stockholm. Blant disse var to yngre gutter, der den ene ble nektet å gå av flyet fordi han hadde skilt rundt halsen der det sto at han var mindreårig uten ledsager (UM). Da var klokken nærmere 03 på natten.
Andre steder ble folk sendt på turneer rundt til ulike flyplasser i Sør-Europa grunnet ombookinger og innstilte fly. En SAS-kaptein forteller at en barnefamilie brukte 33 timer fra Milano til Stockholm.

Slutter i protest

Lørdag avslørte ABC Nyheter bemanningskrisen i SAIL og SAS’ andre «stebarn» - City Jet, som har en seksårsavtale med SAS om å operere regionale ruter
26 piloter i SAIL sendte på forsommeren et varslerbrev til SAS-ledelsen. De advarte om at CAE Parc, bemanningsbyrået som hadde hyret dem, presset pilotene til å gå på akkord med sikkerheten, og at arbeidskontraktene deres var elendige.
De skrev at rundt halvparten av SAILs piloter enten hadde sluttet, eller var i ferd med å finne seg nye jobber.
– Vi står foran en krise, advarte pilotene SAS-ledelsen, som bekreftet til ABC Nyheter at de hadde mottatt brevet.
Les også: Rekordmange passasjer for SAS

Sosial dumping

Fagforeningene i SAS har advart om utflagging for å spare kostnader, og kaller den sosial dumping. Kabinpersonalet og flygerne i SAIL har langt dårligere betaling og kår enn i moderselskapet - og finner seg nye jobber.
Konsekvensen er at SAS må sette inn «egne» fly og bruke en allerede hardt presset besetning både i kabinen og i cockpit på ruter disse skulle operere.
Mens SAS må bla opp millioner i erstatning til passasjerer, og dyrt kjøpe fridager fra mannskap de kaller inn.
Både kabinbesetning og piloter fikk i mai beskjed om at alt var «grønt» - det vil si dekket opp.
Leder Christian Laulund i SAS-flygeres forening (NSF) er opprørt, og mener dette er en varslet krise.
Les også: Staten har solgt seg helt ut av SAS

Tøffe tider og trangt luftom

Han minner om at det er bakkemannskapet som må ta støyten. Det er de som møter fortvilte og sinte passasjerer, og må ringe rundt for å dekke opp mannskapsmangel.
– Når de ringer hører du en gråtkvalt stemme, forteller Christian Lauland  til ABC Nyheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.