Alle bilder: Per Gram
Jeg har vært inne i maskinen før, nemlig på Sola Airshow i fjor. Da var det ikke strøm på maskinen slik at en ikke kunne få noe inntrykk av displayene. Nå var de i sving:
Da Helikopterfaglig Forum i sin tid, altså i 2002, satte krav til rekkevidde, ønsket vi at kandidatene skulle fly til yttergrensen av vårt redningsansvarsområde, for der å kunne plukke opp 10 nødstedte. Det betød 385NM RoA. Det kunne AW101 i sivil/avmilitarisert utgave. Den kunne også fly 487NM til Jan Mayen fra Røst med retur Røst dersom den ikke kom ned på Jan Mayen. Det betyr cruise på to motorer slik portugiserne gjør med sine. Den militære utgaven som Norge har valgt for å kunne dekke Forsvarets behov reduserer payload vesentlig. Jeg mener fremdeles at jobben helikoptrene skal utføre er for det sivile samfunn. Sivilsertifisert AW101 finnes dessverre ikke. Slik sertifisering mener jeg oljeselskapene burde bekoste. Det er stort behov for alternativ til S-92A offshore. Forsvarets behov burde dekkes av Forsvaret over eget budsjett. Dessuten tror jeg at AW101 i militære farger aldri vil få lov av Putin til å operere fra Svalbard. Jeg er sikker på at AW101 vil bli en effektiv maskin for redning på våre land- og sjøområder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.