Pussig bilde av en MiG-29 illustrerer denne artikkelen. Ser ut til at den ene motoren er i Mil Power, mens den andre med full åpning, altså i AB stilling, er død. Kanskje vanlig for typen......(Red.)
Slovakisk
MiG-29AS. (Foto: Wikimedia commons)
NYE KAMPFLY
Det haster å kvitte seg med russiske fly: Kjøper
nye F-16 i stedet for Gripen
Slovakia
har funnet sine erstattere for MiG-29.
-
PER ERLIEN DALLØKKEN
- FORSVAR
- 12. JULI 2018
- 14:05
Slovakia kjøper F-16 Block 70/72.
Det offentliggjorde regjeringen på en
pressekonferanse onsdag.
Dermed ble det ikke en ny eksportkontrakt for
Saab, som lenge har vært i Slovakia og tilbudt sine Jas-39C/D Gripen-jagere.
Leveringstid
Forsvarsminister Peter Gajdoš uttaler at
beslutningen er fattet etter grundige analyser der de valgte den beste
løsningen ut fra pris, kvalitet og kapasitet.
Ifølge Slovakia skal de amerikanske flyene ha
kortere leveringstid og lavere levetidskostnad enn de svenske. Det heter seg at
det ville krevd lengre forhandlinger dersom de valgte Jas-39 Gripen.
Forsvarsdepartementet påpeker i meldingen at
det er presserende å gjøre seg uavhengig av russisk teknologi så raskt som
mulig.
De siste ti årene har Slovakia operert 12 MiG-29.
De har en vedlikeholdskontrakt med Russland som ifølge Reuters går ut høsten
2019. Denne må trolig reforhandles uansett.
Slovakia betaler i underkant av 1,6 milliarder
euro for 14 fly, flygeropplæring, ammunisjon og to års logistikkstøtte,
opplyste statsminister Peter Pellegrini, ifølge Reuters.
Gripen i to
naboland
På Gripen-seminaret i fjor var Saab veldig på
offensiven og mente å ha høyst reelle eksportmuligheter for Jas-39 i en rekke
land i nær framtid. Konkret pekte de ut blant annet India, Kroatia, Slovakia,
Bulgaria, Botswana, Indonesia, Filippinene, Malaysia, Canada,
Colombia, Belgia og Finland.
Den slovakiske
konkurransen har nok vært blant dem der Saab har ment de hadde best sjanse.
Lenge var det kun svenskene som forhandlet med Slovakia.
Nabolandene Tsjekkia og Ungarn har siden midten av
2000-tallet leid 14 Jas-29C/D Gripen-fly hver fra Sverige etter at de begge
faset ut MiG-29. Den andre naboen i nord, Polen, flyr både MiG-29 og F-16.
Andre brukere av Saab-flyene, ved siden av
Sverige, er Thailand og Sør-Afrika. Den nyeste generasjonen Gripen, Jas-39E,
fløy første gang 15. juni i fjor. De første av 36 bestilte eksemplarer skal
leveres til Brasil neste år.
Den største konkurransen Saab og Lockheed Martin
har gående, er i India som har signalisert et behov for 100-150
énmotorsjagere. Her er det F-16 Block 70 som står opp mot Jas-39E/F.
40-årsjubileum
I neste måned er det 40 år siden det første
F-16-flyet ble levert. Siden den gang er det produsert hele 4.588 slike
jagerfly. Ifølge Lockheed Martin har det de siste tre åene vært en voldsom
oppsving i interessen for flyet.
– Når jeg i dag ser på markedet i Sentraleuropa,
rundt Middelhavet, Sør-Amerika og Sørøstasia, og legger til India, ser jeg
behov for minst 400 fly de neste 6-10 årene, sa Randall Howard, sjef for
F-16-forretningsutvikling i Lockheed Martin, under flyshowet i Singapore i
februar.
Det sier seg selv at F-16 Block 70 har utviklet
seg mye fra YF-16-prototypen som fløy første gang i januar 1974. Flyet har
lagt på seg betraktelig, men økt vekt kompenseres med 40 prosent mer skyvkraft
fra motorene.
Nyeste F-16 har evner som skyver det i retning
femtegenerasjons-kampflyene, med ny avionikk og våpenkapasiteter og moderne
sensorer, med den nye APG-83 aesa-radaren fra Northrop Grumman i spissen.
De slovakiske
flyene kommer til å bli bygget i Greenville, South Carolina. Produksjonslinja i
Fort Worth, Texas ble plukket ned etter at det siste av 36 F-16IQ ble rullet ut
av fabrikken 27. oktober i fjor.
I Greenville skal det også bygges 16
nye F-16 Viper og oppgraderes 20 eldre maskiner for Bahrain. Dersom
Lockheed Martin vinner fram med sin T-38-erstatter, treningsflyet T-50A, er
planen å bygge også dette her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.