For undertegnede og min reisevenn Reinhard Lillebø, var det et standard opplegg: En del av de utstilte flyene fløy fra kl 1330 til kl 1530., men det gjaldt mest å få med seg flyene som var utstilt før de fløy og ble flyttet til nordsiden av banen, altså på motsatt side av der publikum befant seg.
Vi hadde kjøpt en-dags billetter for besøkende til £37 p.p. Tog fra Waterloo til Farnborough Main tar tre kvarter. Billetter kan forhåndsbestilles eller kjøpes i billettluke eller i automat på stasjonen.; €18 tur retur. Da vi ankom stasjonen sto busser klare for transporten til flyplassen. Den er inkludert i prisen for airshow billetten. Innsjekk/security var mye greiere nå enn noe vi har opplevd både her og på Le Bourget. Franskmennene har noe å lære. Det nye var at enkelte produsenter har lett tilgang til flyene, spesielt Embraer og Galieleo. Hos sistnevnte kom en inn til kaffebar og toilettfasiliteter uten forhåndsinvitasjon. Vi hadde imidlertid booket møte med Conrad Mohr, den norske agenten for Galileo. Vi fikk en god gjennomgang av AW101 som for anledningen hadde power på slik at alle displayene i cockpit var synlige der samt på radar/systemoperørens stasjon i kabinen.
Det ble en del trasking i solsteiken, men det er gode muligheter for pit stops hvor du får vann, øl og mat.
Mer info følger senere.
Farnborough – dag 1: Flyordrer for milliarder
De store flyfabrikker kunne på første dag af det store flyshow i Farnborough ved London afsløre nye ordrer for mange milliarder kroner.
Mandag begyndte det store flyshow Farnborough International Airshow, som afholdes hvert andet år ved byen Farnborough sydvest for London.
Flyshowet har i år 1.500 udstillere – fra Airbus, Boeing og andre flyproducenter til alverdens underleverandører til flybranchen, og 73.000 branchefolk fra hele verden ventes at deltage i showet fra 16.-22. juli for at se de nyeste fly og det nyeste udstyr, indgå handler og netværke med kolleger.
Allerede på showets første dag blev der traditionen tro annonceret flere aftaler om leverancer af nye fly fra de store flyfabrikker.
Stor B737 MAX ordre til Boeing
Boeing kunne fortælle om en ny ordre på 30 stk. 737 MAX-fly til en værdi af 3,5 milliarder dollar (22,5 milliarder kroner). Ordren kom fra det californiske leasingfirma Jackson Square Aviation, som dermed blive kunde nummer 100 til fly i Boeings 737 MAX-programmet.
Boeing kunne fortælle om en ny ordre på 30 stk. 737 MAX-fly til en værdi af 3,5 milliarder dollar (22,5 milliarder kroner). Ordren kom fra det californiske leasingfirma Jackson Square Aviation, som dermed blive kunde nummer 100 til fly i Boeings 737 MAX-programmet.
Brasilianske GOL øgede mandag i forbindelse med Farnborough sine ordrer på 737 MAX med yderligere 15 MAX 8 fly, så selskabet nu i alt har ordrer på 135 fly af typen.
Boeing 737 MAX er den fjerde generation af Boeings populære B737 mellemdistancefly og efterfølgeren til Boeing 737 Next Generation (NG).
737 MAX er det hurtigst sælgende fly i Boeings historie med over 4.600 ordrer fra 100 flyselskaber verden over. Flytypen er ifølge Boeing 14 procent mere brændstofeffektiv end sine forgængere.
Samtidig offentliggjorde Boeing en ordre fra amerikanske United Airlines på yderligere fire Boeing 787-9 fly. United har allerede 25 fly af typen i drift, ligesom selskabet har 12 B787-8 fly. Herudover har United en ordre på 14 af de større B787-10 fly hos Boeing.
Airbus-fly til nyt selskab i Taiwan
Den europæiske konkurrent Airbus kunne på Farnboroughs første dag fortælle om en aftale med det nye taiwanske selskab Starlux Airlines, som den tidligere formand for Eva Air, Chang Kuo-wei, står bag.
Den europæiske konkurrent Airbus kunne på Farnboroughs første dag fortælle om en aftale med det nye taiwanske selskab Starlux Airlines, som den tidligere formand for Eva Air, Chang Kuo-wei, står bag.
Starlux Airlines vil fra 2020 lancere et netværk af regionale ruter i Asien og fra 2022 udvide med langdistanceruter til Nordamerika i begyndelsen af 2022.
Til det formål har selskabet indgået en foreløbig aftale – et såkaldt memorandum of understanding – med Airbus om at købe 17 nye Airbus A350 XWB langdistancefly – heraf 12 A350-1000 og fem A350-900.
Airbus kunne mandag også sætte navn på kunden til en tidligere annonceret ordre på 10 stk. A350-900 fly. Det er det kinesiske selskab Sichuan Airlines, som har bestilt flyene.
Sichuan Airlines har i forvejen en ren Airbus-flåde, heriblandt 12 A350, som bruges på selskabets langdistanceruter til Dubai, Moskva, Sydney og Vancouver.
Airbus annoncerede endvidere en stor ordre på 80 Airbus A320neo fra en ”førende global udlejer” uden at ville afsløre yderligere om kundens identitet, samt en ordre fra det australske leasingfirma Macquarie AirFinance på 20 A320neo. Airbus har nu over 6.100 ordrer på A320neo-fly fra over 100 kunder.
Den brasilianske flyproducent Embraer, som netop har indgået en jointventure aftale med Boeing, kunne offentliggøre en ordre United Airlines om 25 Embraer 175 jetfly til selskabet regionale brand United Express.
Relaterede artikler:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.