MH370 forbliver et mysterium
Malaysias regering har netop offentliggjort den endelige undersøgelsesrapport, der skal belyse, hvordan MH370 forsvandt. Men det forbliver en gåde.
En rapport på ikke færre end 495 sider er netop udgivet af Malaysias transportministerium fire og et halvt år efter, at Malaysia Airlines rutenummer MH370 den 8. marts 2014 forsvandt under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing.
Det var meningen, at rapporten skulle kaste lys over, hvorfor en Boeing 777-200 med registreringen 9M-MRO styrtede i Det Indiske Ocean, hvorved 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer omkom. Men svarene udebliver i den omfangsrige rapport.
Konklusionen er nemlig, at årsagen til flyets forsvinden kun kan identificeres, hvis man finder flyvraget og dermed flyets “sorte bokse” med optagelser af samtaler fra cockpittet samt registreringen af tekniske oplysninger omkring flyvehøjde, kurs og hastighed.
Ingen flyvrag
At finde flyvraget vil være ligesom at lede efter en nål i en høstak. Det er da også blevet forsøgt ad flere omgange, men uden resultat efter næsten fire års intens eftersøgning. I stedet er der fundet vragrester fra MH370 på den østafrikanske kyst fra Tanzania i nord til Sydafrika i syd.
At finde flyvraget vil være ligesom at lede efter en nål i en høstak. Det er da også blevet forsøgt ad flere omgange, men uden resultat efter næsten fire års intens eftersøgning. I stedet er der fundet vragrester fra MH370 på den østafrikanske kyst fra Tanzania i nord til Sydafrika i syd.
Rapporten bekræfter, at kontakten til flyet forsvandt, da det blev overgivet fra Malaysias flyveledelse til flyveledelsen i Vietnam efter blot 40 minutters flyvning. Det er uomtvisteligt, at flyet afveg fra flyplanen og at flyets transponder ophørte med at sende positionsmeddelelser. At flyet ændrede kurs blev opfanget af både civile og militære radarer.
Først drejede flyet en smule til højre, og derefter drejede det til venstre og krydsede den malaysiske halvø efterfulgt af et skarpt drej til højre mod nordvest syd for øen Penang, inden kursen blev sat direkte mod syd og Det Indiske Ocean. Af rapporten fremgår det, at det ikke er muligt at fastslå, om flyet blev fløjet af de to piloter, eller om andre personer kunne være involveret. Forskellige simulatortests har dog fastslået, at kursændringen sandsynligvis er foregået mens flyet var under manuel kontrol og ikke med autopiloten aktiveret.
Flykaptajn stadig under mistanke
Selvom det ikke har været muligt at fastslå, hvorfor og hvordan MH370 forsvandt, klæber der stadig en mistanke til flyets kaptajn Zaharie Ahmad Shah, som kvitterede med de berømte ord “Good night, Malaysian three seven zero,” da flyet forlod malaysisk luftrum og sidenhen ændrede kurs.
Selvom det ikke har været muligt at fastslå, hvorfor og hvordan MH370 forsvandt, klæber der stadig en mistanke til flyets kaptajn Zaharie Ahmad Shah, som kvitterede med de berømte ord “Good night, Malaysian three seven zero,” da flyet forlod malaysisk luftrum og sidenhen ændrede kurs.
Da Australian Transport Safety Bureau (ATSB) sidste år udgav en 440-siders rapport om MH370 fremgik det, at kaptajn Zaharie havde fløjet en næsten tilsvarende rute på et flysimulator-program på sin private PC.
En ransagning af flykaptajnens bolig gennemført af det malaysiske politi den 15. marts 2014 viste, at syv ud af næsten 2.700 rutekoordinater var indtastet manuelt. Men politiet konkluderede senere, at der ikke var beviser for, at der var foregået usædvanlige aktiviteter i forbindelse med flysimulator-spillet.
Houston-based Ocean Infinity ends latest search for MH370
A Malaysia Airlines Boeing 777-200
Joe Pries Aviation
A US marine survey firm that resumed the search for a missing Malaysia Airlines Boeing 777-200 early this year said May 29 it is concluding the operation. In just over three months, Houston-based Ocean Infinity searched and collected data from 112,000 sq km (43,243 sq miles) of ocean floor in the southern Indian Ocean. That was nearly the same area the previous search for the aircraft covered in two-and-a-half years, the company said.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.