flysmart24.no
Nettavis for billig og behagelig reise
en
Går tøffere
inn i Norge, vurderer ny direkterute
Turkish Airlines har klare
vokseplaner for sin norske virksomhet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve
Reiseglade og betalingsvillige norske
flypassasjerer er et fristende marked for utenlandske flyselskaper. Vokseivrige
Turkish Airlines kaster seg nå med større tyngde inn i kampen om det norske
markedet, og åpner for både økt kapasitet og muligheten for en ny rute i Norge.
I dag har selskapet to daglige avganger fra Oslo
Lufthavn til selskapets hovedflyplass i Istanbul.
Nå setter selskapet fra neste år etter alt å dømme
inn større fly på strekningen, i tillegg til at man har hentet frem fra skuffen
tidligere planer om å starte rute fra Stavanger.
Alt dette skjer fordi selskapet driver en intens
kamp om passasjerene mot hovedutfordrere som Emirates og Qatar Airways. Disse
selskapene kjemper om de norske passasjerene, som ikke bare skal til Istanbul,
Dubai og Doha, men videre i selskapenes rutenett i Asia, Afrika, Australia og
New Zealand.
Turkish Airlines er inne i en ny og kraftig
vekstperiode, har ruter til 119 land, og har lagt bak seg et historisk godt
første halvår.
Nå vil selskapet øke trykket på det norske
markedet ytterligere.
-Ja, vi går til angrep på det nordiske markedet.
Vi er svært godt fornøyd med utviklingen i den norske delen, og ser på
muligheten for å øke enda mer ved å ta i bruk større flymateriell på ruten,
sier Ertugrul Aktan til flysmart24.no.
Han er markedsdirektør for Turkish Airlines’
internasjonale satsinger, og sier at Turkish ikke følger andre flyselskaper som
har redusert sitt markedsarbeid i Skandinavia.
– Vi ser at våre konkurrenter legger ned sine
kontorer, bl.a. i Norge, og lager ett kontor for hele Skandinavia. Det gjør
ikke vi. Vi opprettholder våre kontorer som det i Oslo og satser hardt på
markedsarbeidet overfor norske bedrifter. Det har gitt gode resultater, sier
Aktan.
Derfor vil selskapet etter alt å dømme gire opp
satsingen i Oslo fra neste år.
Den ene avgangen fra Oslo flys i sommer med en
Airbus A330-200, en stor flytype (widebody) som normalt bare brukes på
interkontinentale ruter. Den andre avgangen flys med et vanlig
mellomdistansefly, vanligvis en Airbus A321.
Nå er det store muligheter for at selskapet velger
å gå opp til å bruke storflyet på begge avgangene.
Det vil i så fall øke kapasiteten betydelig.
I luftfarten holder man tett om sine fremtidige
ruteplaner fordi slike satsinger er forbundet med store investeringer.
Før oljeprisfallet i 2014 jobbet flyselskapet med
planer om å åpne flere nye direkteruter til Istanbul fra Norge. Øverst i bunken
lå en ny rute fra Stavanger, men planen ble torpedert med krisen i
oljevirksomheten og senere også den politiske uroen i Tyrkia.
Etter det flysmart24.no erfarer har Turkish nå
hentet frem igjen planen om en Stavanger-rute, men dette er det ingen i
selskapet som vil uttale seg konkret om.
Selskapet hadde helt konkrete planer om denne nye
direkteruten i 2013, men da oljeprisfallet kom året etter, forsvant grunnlaget
for en slik rute med ett slag. Den omfattende reiseaktiviteten som kjennetegnet
oljeindustrien, ble borte over natten.
Det fjernet grunnlaget for en rute fra Stavanger
til Istanbul, men etter det flysmart24.no er det nå ikke usannsynlig at den
ruteplanen hentes frem igjen. Selskapet har hatt stor suksess med ruter til
litt mindre flyplasser både i Danmark og Sverige, det gjelder til Billund og
Göteborg.
Aktan sier han ikke kan kommentere mulighetene for
en slik rute fordi rutenettet ikke er hans ansvarsområde, men sier at det
uansett er viktig å ha med seg forretningstrafikk når en ny rute åpnes.
– Det er helt essensielt for å kunne starte en ny
flyrute at den også dekker næringslivets behov, sier han.
Forretningsreisende betaler normalt en høyere
billettpris når de er på reise, og er viktig for totaløkonomien i en flyrute.
Derfor holder Turkish et godt øye med utviklingen i Stavanger nå som
oljeøkonomien er i ferd med å bedre seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.