Slitasje var årsak:
Ryanair-fly mistet nesehjul på vei til København
Slitasje over tid var årsaken til at et passasjerfly mistet det ene nesehjulet på en flygning fra London til København, og måtte nødlande.
Det fastslår den britiske havarikommisjonen Air Accidents Investigation Branch, skriver Hangar.no. Hendelsen skjedde 15. september i fjor.
Besetningen om bord i Boeing 737-800-maskinen fra det irske lavprisselskapet hørte en lyd og kjente en bevegelse da de kjørte utover rullebanen på London Stansted - men ingen av pilotene sjekket årsaken.
I stedet ga de full gass nedover rullebanen, og hadde problemer med å holde flyet rett - fint vær og lite vind til tross.
Da maskinen tok av, opplyste et fly bak over sambandet at Ryanair-flyet hadde mistet det ene nesehjulet. Det lå igjen på rullebanen sammen med deler av festene.
Ifølge Hangar.no skal de ha sjekket i manualene prosedyrer for nødlanding med bare ett nesehjul - men fant det ikke.
Kunne vært unngått
Flygelederne nektet dem å lande på London Stansted i frykt for at de ville sperre all annen trafikk. Etter å ha sirklet over flyplassen, satte de kurs for East Midlands, 15 mil unna.
Der ble de etter landing møtt av brann- og redningsmannskap.
Havarikommisjonen slår fast at hendelsen kunne vært unngått dersom en såkalt Barkhausen-inspeksjon hadde vært foretatt. De rapporterer at en liten sprekk i metallet fikk lov til å utvikle seg - med den konsekvens at nesehjulet altså ramlet av.
Flyet var fra 2006, og selskapet skal ha igangsatt sjekk av sin tilsvarende fly.
Besetningen om bord i Boeing 737-800-maskinen fra det irske lavprisselskapet hørte en lyd og kjente en bevegelse da de kjørte utover rullebanen på London Stansted - men ingen av pilotene sjekket årsaken.
I stedet ga de full gass nedover rullebanen, og hadde problemer med å holde flyet rett - fint vær og lite vind til tross.
Da maskinen tok av, opplyste et fly bak over sambandet at Ryanair-flyet hadde mistet det ene nesehjulet. Det lå igjen på rullebanen sammen med deler av festene.
Ifølge Hangar.no skal de ha sjekket i manualene prosedyrer for nødlanding med bare ett nesehjul - men fant det ikke.
Kunne vært unngått
Der ble de etter landing møtt av brann- og redningsmannskap.
Havarikommisjonen slår fast at hendelsen kunne vært unngått dersom en såkalt Barkhausen-inspeksjon hadde vært foretatt. De rapporterer at en liten sprekk i metallet fikk lov til å utvikle seg - med den konsekvens at nesehjulet altså ramlet av.
Flyet var fra 2006, og selskapet skal ha igangsatt sjekk av sin tilsvarende fly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.