VIL
SNAKKE MED FLYVERNE: Per Olaf Lundteigen (Sp) i debatt om løsarbeidersamfunnet
under Arendalsuka. – Jeg appellerer til flyvernes organisasjoner om å gjøre en
jobb for å klargjøre hvilke eventuelle ytterligere lovendringer vi må gjøre for
å få tilbake et solid system med faste ansettelser i Norge, sier han.
Politikere
mener SAS nærmer seg sosial dumping gjennom sitt irske datterselskap, og vil
vurdere lovendring. – Samsvarer ikke med virkeligheten, svarer SAS.
– Dette går helt klart i retning av sosial dumping. Det er en utvikling
innen luftfarten vi slettes ikke vil ha. Vi ser nå på hvordan vi kan stramme
opp bestemmelsen i arbeidsmiljøloven, sier Arild Grande (Ap) i Stortingets
arbeids- og sosialkomité til ABC Nyheter.
Han får støtte av kolleger i samme komité:
– I
dag balanserer SAS-ledelsen på kanten av loven, og passer hele tiden på å
underminere dagens lov, samtidig som de ikke blir dømt for det, sier Per Olaf
Lundteigen (Sp), og varsler at han vil gå inn for lovendring hvis det trengs.
– Jeg synes SAS bør skjerpe seg. De bør ikke gå foran for å rive ned
vårt eget gode arbeidsliv, supplerer Solfrid Lerbrekk (SV).
Sist torsdag skrev ABC Nyheter at SAS-ledelsen vil fortsette å bygge opp
i utlandet. I dag reguleres hvor mye som kan flys av annet enn
SAS-piloter gjennom fremforhandlede avtaler. Lavprisselskapene har ingen slike
begrensninger.
Med
ni maskiner i SAS Ireland vil SAS være nær grensen for hva som ligger innenfor
tariffavtalen som går ut i 2019.
– Flyr inn arbeidskraft
– Det er ikke helt uvanlig at styringsretten ligger
hos styret og ledelsen i et selskap. Jeg synes det er helt naturlig at det skal
fungere slik også i SAS, sa Gustafson til Dagens
Næringsliv etter at SAS la frem et rekordresultat
på nær 2 milliarder etter 3. kvartal.
Uttalelsen
provoserte Norske SAS-piloters forening (NSF) kraftig.
Ifølge leder Christian Laulund flyr SAS inn piloter fra datterselskapet
SAS Ireland (SAIL) for å operere SAIL-maskiner i det vanlige rutenettet. Disse
er ansatt i et irsk bemanningsbyrå, og har lavere lønn og dårligere
betingelser enn fast ansatte piloter i morselskapet.
–
Hvis ikke det er sosial dumping, vet ikke jeg: De bringer inn arbeidskraft
tidlig mandag morgen, og flyr dem hjem fredag, sa Laulund.
Han la til at disse ikke betaler skatt til Norge, og at SAS slipper
norsk arbeidsgiveravgift.
Les
også: Staten har
solgt seg helt ut av SAS
Sparer 40 prosent
SAS
har tidligere antydet at de sparer 40 prosent på personalkostnader på basene
datterselskapet SAS Ireland har i London og Malaga.
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund sier han har drøftet
problemstillingen med LO-ledelsen. De reagerer på at piloter fra SAS Ireland
innkvarteres på hotell i Skandinavia i flere dager, og flyr SAIL-maskiner ut
fra Oslo, Stockholm og København på ruter som piloter i morseskapet SAS
vanligvis har flydd.
–
Dersom det er riktig, er en slik praksis både oppsiktsvekkende og problematisk,
sier Carlsen til ABC Nyheter.
Ifølge Carlsen bryter det med regler i Den internasjonale
arbeidsorganisasjonen (ILO). Grunnsprinsippet er at arbeidsmigranter skal
behandles likt med vertslandets arbeidstakere hva gjelder lønn, arbeidsvilkår
og sosiale rettigheter.
–
Hvor stor andel av pilotene i SAIL som flyttes fra basene i Malaga og London
for å «posisjonere» seg er i denne sammenhengen vesentlig, sier
forbundslederen.
«Mafiavirksomhet»
Stortingspolitikere reagerer på grepet SAS har tatt for ifølge seg selv
å kunne konkurrere med lavprisselskapene Norwegian, Ryanair og EasyJet.
–
SAS er et deleid statseid selskap i Sverige og Danmark. Norden har lenge vært
et foregangsland i arbeidsrettigheter, og vært et utstillingsvindu i de siste
50 år. Jeg synes SAS bør skjerpe seg. De bør ikke gå foran for å rive ned vårt
eget gode arbeidsliv. Måten Rickard Gustafson sier det på er ganske
sammenlignbart med at «fordi naboen driver med mafiavirksomhet, så er det greit
at jeg også gjør det». Det er ikke sånn.– Det slo meg at sjefen er litt hoven i
måten å uttale seg på. Det er ikke helt uvanlig at styringsretten blir brukt av
styret og ledelsen i et selskap. Men det er nokså uvanlig å bruke
styringsretten til å bedrive sosial dumping i stor skala, sier Solfrid Lerbrekk
fra SV.
–
Det var sterke ord?
– Ja. Men det handler om folks jobb og trygghet.
Dette er seriøse greier. Vi leker ikke arbeidsliv, sier Lerbrekk, og
understreker at SV ønsker å stramme inn reglene.
Ap: – Trist å oppleve slik behandling av ansatte
Arbeiderpartiet sier de også vil se på hvordan de kan stramme opp
bestemmelsene i arbeidsmiljøloven.
– Jeg tror ikke SAS er verre enn andre, på mange punkter har de vært
bedre enn de verste. Men det er trist å oppleve slik behandling av ansatte i
ett av våre klassiske selskaper. Dette er en utvikling vi slett ikke ønsker oss
i Norge! slår Arild Grande fast, og understreker:
–
Vi kommer til å måtte slåss både for å sikre lønns- og arbeidsvilkår i mange
bransjer i Norge, samtidig kan ikke alt løses her.
– Arbeidstakerrettigheter, lønns- og arbeidsvilkår må også heves på
internasjonale arenaer, og ikke minst må EU ta ansvar for å bidra til at
landene ikke konkurrerer mot hverandre i å tilby de dårligste lønns- og
arbeidsbetingelsene.
Lundteigen: – SAS undergraver faste ansettelser
Per
Olaf Lundteigen i Senterpartiet var saksordfører da Stortinget behandlet ny lov
om bemanningsselskaper i vår. Den trer i kraft 1. januar 2019.
– Bemanningsbransjen skal etter arbeidsmiljøloven bare ha faste
ansatte. Dersom for eksempel piloter fra bemanningsselskap erstatter faste
ansettelser i SAS, kan det etter lovendringen fra 1. januar 2019 bare skje
dersom SAS er bundet av landsomfattende tariffavtale med fagforening med
innstillingsrett etter arbeidstvistloven.
Lundteigen
mener SAS undergraver faste ansettelser.
– Flyverne er en ressurssterk gruppe det er mangel på internasjonalt,
så de står relativt mye sterkere enn kabinansatte. Det er helt brutalt hvordan
lønns- og arbeidsvilkår for kabinansatte er svekket siste årene, sier
Sp-veteranen.
Nå
ber han pilotene om hjelp for å klargjøre regelverket både for piloter og
kabinansatte.
– I dag balanserer SAS-ledelsen på loven, og passer hele tiden på å
underminere dagens lov, samtidig som de ikke blir dømt for det. Men nå har
Stortinget vedtatt i paragraf 14.12.2 at dette skal ikke kunne fortsette på en
lovlig måte. Jeg appellerer til flyvernes organisasjoner om å gjøre en jobb for
å klargjøre hvilke eventuelle ytterligere lovendringer vi må gjøre for å få
tilbake et solid system med faste ansettelser i Norge.
– En nedadgående spiral
–
SAS-ledelsen sier det er kroken på døra på sikt dersom de ikke får konkurrere
på
like
vilkår som lavprisselskapene?
– Det er det vi hører hele tiden: De gjør seg til talspersoner for
skatte- og arbeidsvilkår og sosial dumping, det er en nedadgående spiral.
Lundteigen
mener det er opplagt at det må en internasjonal opptreden til, og sier han nå
vil følge opp saken i Stortinget dersom vi ikke får slutt på bruk av
bemanningspersonell som erstatter faste jobber i norsk luftfart.
– Vi tenker helhet. Vi skal ivareta arbeidstager og arbeidsgiver. Det
bør være en langsiktig interesse for arbeidsgiver å ha faste ansettelser. Som
folkevalgte må vi tenke langsiktig, sier Lundteigen.
SAS
mener politikerne som uttaler seg til ABC Nyheter gir sine kommentarer på feil
grunnlag.
SAS: Samsvarer ikke med virkeligheten
– SAS Scandinavia har bare faste ansettelser på pilotene i flyselskapet
SAS, og SAS Ireland har faste kontrakter i bemannings- og treningsselskapet
CAE. Pilotene er ansatt på markedsmessige lokale vilkår, og det samsvarer ikke
med virkeligheten å karakterisere pilotlønningene som sosial dumping! sier
informasjonsjef Knut Morten Johansen i SAS til ABC Nyheter.
–
At man flyr piloter passivt til posisjonering for andre flyvninger i rutenettet
i sitt selskap er en helt normal praksis, og mange av våre flyvende mannskaper
bor svært mye på hotell.
– Flyvende mannskaper disponeres så optimalt som mulig innenfor de
begrensninger som er gjeldene i myndighetenes lov- og avtaleverk, og det er et
faktum at SAS på flere områder har et mer restriktivt regelverk. Den norske
arbeidsmiljøloven kan ikke påvirke noe av det vi snakker om her. Det er ikke
engang relevant å snakke om arbeidsmiljøloven i en slik sammenheng! opplyser
Johansen i en e-post.
Johansen
understreker at SAS ikke gjør noe ulovlig.
– Det er mer og mer naturlig at man hyrer piloter fra trenings- og
bemanningsselskaper, sier Johansen.
–
Hvorfor er ikke pilotene ansatt i SAS Ireland? Hvorfor valgt SAS denne
modellen?
– Vi snakker om en hurtig etablering. Vi er særdeles godt fornøyd med CAE
Parc. Det er et seriøst trenings- og bemanningsselskap.
Johansen
sier også:
– En pilot som er ansatt i SAS Ireland kan ikke samtidig fly for SAS
Scandinavia. Det kan synes som om artikkelen er basert på dette, men det er
altså ikke engang lovlig.
Leder
Christian Laulund i Norske SAS-flygeres forening uttalte i ABC Nyheters artikkel at
SAIL-pilotene fløy SAIL-maskiner i rutenettet - han hevdet ikke at de fløy
maskinene til morselskapet SAS Scandinavia.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.