Ryanair-tillitsvalgt ble sagt opp: – Vil få
konsekvenser, advarer pilotleder
Flyselskapet nekter å møte den europeiske pilotforeningen for å rydde
opp i konflikten.
HELGE RØNNING
BIRKELUND og TORMOD YTREHUS
helge@lomedia.no
tormod@lomedia.no
Publisert 04.09.2018
kl 20.31 Oppdatert 05.09.2018 kl 06.54
Ryanair-piloten Olav
Leeman ble sagt opp av flyselskapet for en drøy uke siden. Piloten
representerer flyselskapets transnasjonale pilotgruppe og er sekretær for RTPGs
(Ryanair Transnational Pilot Group) Master Executive Committee (MEC).
– Ryanairs forsøk på
fagforeningsknusing gjennom avskjedigelsen av en sentral tillitsvalgt vil få
konsekvenser for flyselskapet. Med dagens pilotmangel er nemlig tiden for
fryktbasert ledelse forbi, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve
Carlsen, til FriFagbevegelse.no.
Pilotene vil ha møte
Nå vil European
Cockpit Association (ECA), paraplyorganisasjon for mer enn 38.000 piloter i
Europa, rydde opp. Invitasjonen kommer i form av et brev som
representanter for samtlige europeiske flygerforbund på tvers av baser og land
i Europa har sendt til selskapets ledelse.
• Pilotene krever
blant annet selv å kunne velge sine representanter og få tilstrekkelig tid til
å drive fagforeningsarbeid.
• Pilotene krever
videre standard arbeidskontrakter, som reguleres av lokal
arbeidsrettslovgivning i landet som pilotene har base i og ikke irsk lov som
Ryanair fortsatt hevder skal gjelde.
• De krever også et
rammeverk for lønnsforhandlinger og en felles lønnsstruktur for alle piloter.
– Vi viser med dette
en stor vilje til å finne akseptable løsninger for å løse konfliktene i
Ryanair. Vi ber om at det nå startes en dialog med oss slik at vi kan gå inn i
meningsfulle forhandlinger med ønske om å finne en transnasjonal løsning for
hele selskapet. Vi ber videre om at ledelsen møter oss i Brüssel eller Dublin i
nær framtid, heter det i brevet som ble sendt Ryanair i slutten av forrige uke.
Pilotene viser til
at Ryanair er et transnasjonalt selskap.
– Bare
transnasjonale løsninger kan hindre langsiktige konflikter og bidra til å bygge
selskapet til å vokse for framtiden til alles beste, mener ECA.
– Det vil også spare
tid og krefter for både ledelse og pilotenes representanter, legges det til.
Ryanair avviser
invitasjonen
Ryanair vil verken
svare på spørsmål om hvorfor tillitsvalgt Olav Leeman ble sagt opp eller
påstanden om fagforeningsknusing.
– Vi kan av
personvernsårsaker ikke kommentere saker som omhandler enkeltpersoner, svarer
selskapet i en e-post til FriFagbevegelse.no via sin kommunikasjonsavdeling i
Irland.
Ryanair avslår
invitasjonen fra de europeiske pilotene og gjør det klart at de ikke anser
organisasjonen som forhandlingspart.
– Siden ECA (og
RTPG) er en lobbygruppe (ledet av en Lufthansa-pilot) med piloter fra
konkurrerende flyselskap, har de ingen juridisk status eller rolle i Ryanair.
Selskapet benekter
dessuten at det fins problemstillinger som er transnasjonale og avviser internasjonale
forhandlinger.
– Som alle andre
flyselskap i EU, forhandler vi med piloter og deres fagforeninger om nasjonale
spørsmål fra land til land. Det fins ingen «transnasjonale» spørsmål og vi vil
ikke møte noen av disse lobbygruppene.
FriFagbevegelse.no
får tirsdag kveld opplyst at pilotene ikke har fått noe svar på brevet til
Ryanair. Pilotene har sendt et nytt brev, hvor de gjentar invitasjonen til et
møte for å «deeskalere den pågående konflikten mellom flyselskapet og
pilotene».
Fagforeningsfiender
Forbundsleder Yngve
Carlsen i Norsk Flygerforbund mener det er mye som indikerer at flyselskapets
nåværende ledelse fortsatt ikke søker en ekte sosial dialog.
– Ryanair har
riktignok de siste ukene inngått tariffavtaler med både det irske og det
italienske flygerforbundet. Det kan dog synes som de i øvrige europeiske land
ikke er interessert i å føre ekte og meningsfylte forhandlinger. Dette synes
spesielt godt ved at selskapet forsøker å diktere hvem de vil møte på
arbeidstakersiden.
– På toppen av dette
kommer avskjedigelsen av en sentral tillitsvalgt som vel indikerer at selskapet
nå går tilbake til sin tidligere anti-fagforeningstaktikk, samtidig som de
fortsetter å hevde offentlig at de vil ha en konstruktiv dialog med sine fagforeninger.
Avskjedigelsen av Olav Leeman fordømmes av samtlige flygerforbund i Europa.
Selskapets uakseptable handling øker også streikefaren i Ryanair betydelig i
tiden som kommer, avslutter Carlsen.
Kritikken har blitt
lagt fram overfor Ryanair, som ikke har svart.
Leder Yngve Carlsen
i Norsk Flygerforbund i LO.
Sissel M. Rasmussen
Streikesommer
Ryanair klarte så
vidt det var å unngå en storstreik før jul i fjor, da selskapet anerkjente
fagforeninger for første gang i selskapets 32 år lange historie. Siden har det
imidlertid vært vanskelig å bli enig om avtaler i enkelte land.
I etterkant har Ryanair
opplevd en streikesommer uten like. Flere tusen flygninger er innstilt og det
har vært streiker i nær sagt alle europeiske land, med unntak av Norge.
Blant annet streiket
kabinansatte i Belgia, Portugal og Spania 25. og 26. juli, og i Italia den 25.
juli. Som følge av streiken kansellerte Ryanair til sammen 600 flyginger, og
over 100.000 passasjerer ble rammet.
10. august la
piloter på nærmest alle baser ned arbeidet, både i Sverige, Belgia, Irland,
Nederland og Tyskland. Minst 400 flygninger ble innstilt som følge av dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.