Tor Nørstegård og Kåre Halvorsen til høyre
Jeg hadde på forhånd uttrykt overfor enkelte at konferanser nå til dags var veldig snille. Klapp på skulderen, "hyggelig å se deg igjen" og slikt. Greit det, men konferanser av denne typen skal også være kvass i kantene. I dette konkrete tilfelle hadde SHT`s representanter, Halvorsen og Nørstegård, en orientering om Turøy ulykken. I den anledning fikk de et spørsmål om hva de mente om EASAs oppheving av groundingen av EC225 og LII, før SHT`s endelige rapport lå på bordet. Personlig mener jeg at EASA`s handling med Luftfartstilsynet som "rævdilter", var prematur. Halvorsen svarte at EASA var de som lagde reglene, men SHT var havarietterforskere. Det var det. Byråkratene er veldig forsiktige med å uttrykke noe som kan likne kritikk av hverandre. Nå ser vi at H225/H725 markedsføres og selges selv om tiltakene Airbus har iverksatt oppleves av meg som kosmetiske. Rotårsaken til ulykken er ikke funnet. For meg betyr det at Airbus markedsfører- og selger et produkt som burde vært satt på bakken etter
føre var prinsippet. Det er altså OK for Luftfartstilsynet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.