OK, det går bedre. Artikkelen bør allikevel balanseres noe: I norsk sektor har det aldri vært behov for redningsdrakt, eller trening i å evakuere fra et veltet helikopter. Vel, det gjelder etter at S-61N var ute av norsk register, noe som skjedde for mange år siden. Såvidt jeg vet har det aldri vært behov for redningsdrakter i norsk sektor. , eller å evakuere fra et helikopter som var opp-ned. Super Puma serien, som i hovedsak også er ute nå, viste gode flyteegenskaper på vann. Per i dag er det å få på seg en redningsdrakt, med masse fancy utstyr, når du skal ut å fly helikopter, en klar innrømmelse av at dette er farlige greier. Analogt med at du fikk utlevert en fallskjerm når du sjekker inn på et fly fra Sola til OSL. (Red.)
Nå svinger det igjen etter oljekrisen
Etter flere tunge år merker Falck Nutec på Buøy økning i oljeaktiviteten. Nå skal et samarbeid med Rosenberg WorleyParsons og skoleskipet Gann gjøre Falck Nutec til et av landets fremste ekspertmiljø på sikkerhet og beredskap i oljenæringen.
Oppdatert:
Publisert:
Han legger ikke skjul på at virksomheten har vært gjennom noen tunge år siden oljenedturen slo hardt og brutalt inn i 2014 og 2015. Falck Nutec driver med sikkerhets- og beredskapsopplæring hovedsakelig for oljeansatte og sjøfolk, men også innenfor bygg- og anleggsbransjen
Da Aftenbladet besøker Falck Nutec på Buøy, er det full fart. Smultgryter skal slukkes (NB! Ikke med vann, i disse førjulstider), brennende «mennesker» skal reddes og pulverapparat skal kunne håndteres.or mange er simuleringen av helikoptervelt i sjøen det mest utfordrende å bli med på i Falck Nutecs basseng. Flere turer under vann blir det for kursdeltakerne. Helt til drillen sitter med å slå ut vinduet, åpne sikkerhetsbeltet og komme seg ut av helikopteret.
– Jeg jobber med intern revisjon i Aker BP og skal bruke kurset til sporadiske turer offshore, sier hun etter en våt tur i bassenget, hvor hun har vært gjennom evakueringstrening fra helikopter som har nødlandet i sjøen.
– Noe av det mest ubehagelige er å sitte i helikopteret opp-ned i vannet og kjenne presset på lungene. Men når du får av setebeltet, er det relativt enkelt å komme seg ut, sier Schytte Blix.
Tre kursdeltakerne er i vannet om gangen, og de har til enhver tid til rundt seg instruktører som står klar til å bistå.
– Spesielt etter sommerferien har vi opplevd stor pågang. For oss som jobber her, er det veldig gøy å ha det så travelt igjen, sier seniorinstruktør Sigmund Garnes i Falck Nutec på Buøy.
I årene 2015, 2016 og 2017 var tallene røde med henholdsvis minus 58 millioner kroner, minus 36 millioner kroner og minus 21 millioner kroner. I år styrer selskapet mot å gå i balanse, ifølge direktør Aasmund Erlandsen, mens han neste år ser for seg overskudd igjen.
Selskapet har også inngått et nytt samarbeid med skoleskipet Gann og Rosenberg WorleyParsons for å trekke på hverandres erfaringer og kunne tilby kursdeltakere enda bedre bredde i tilbudene.
Målet med samarbeidet er å styrke Stavangers posisjon som et av landets tyngste miljø innen sikkerhets- og beredskapstrening.
– Selv om vi opplever stor pågang sammenlignet med i fjor, merker vi at oljemarkedet fortsatt er utfordrende. Men i samarbeid med andre aktører kan vi sy sammen pakker som gir kundene et bedre tilbud både faglig, kostnadsmessig og praktisk hvor alt er samlet på ett sted. Slik vil vi kunne være et kompetansesenter innen offshore og maritim for Stavanger så vel som resten av landet, sier Erlandsen.
Full fart igjen
Da oljenedturen rammet, resulterte det i langt færre sikkerhetskurs for Falck Nutec. Nå er trenden i ferd med å bli snudd. Oljeselskap og offshore-leverandører ansetter nye folk, som igjen gir økt aktivitet innen sikkerhetsopplæring.Da Aftenbladet besøker Falck Nutec på Buøy, er det full fart. Smultgryter skal slukkes (NB! Ikke med vann, i disse førjulstider), brennende «mennesker» skal reddes og pulverapparat skal kunne håndteres.or mange er simuleringen av helikoptervelt i sjøen det mest utfordrende å bli med på i Falck Nutecs basseng. Flere turer under vann blir det for kursdeltakerne. Helt til drillen sitter med å slå ut vinduet, åpne sikkerhetsbeltet og komme seg ut av helikopteret.
Rune Vandvik
Rune Vandvik
Stor pågang i høst
En av de mange som Aftenbladet treffer på kurs er Inger-Marie Schytte Blix. Hun jobber i Aker BP og skal snart ut på sin første offshore-tur.– Jeg jobber med intern revisjon i Aker BP og skal bruke kurset til sporadiske turer offshore, sier hun etter en våt tur i bassenget, hvor hun har vært gjennom evakueringstrening fra helikopter som har nødlandet i sjøen.
– Noe av det mest ubehagelige er å sitte i helikopteret opp-ned i vannet og kjenne presset på lungene. Men når du får av setebeltet, er det relativt enkelt å komme seg ut, sier Schytte Blix.
Tre kursdeltakerne er i vannet om gangen, og de har til enhver tid til rundt seg instruktører som står klar til å bistå.
– Spesielt etter sommerferien har vi opplevd stor pågang. For oss som jobber her, er det veldig gøy å ha det så travelt igjen, sier seniorinstruktør Sigmund Garnes i Falck Nutec på Buøy.
Rune Vandvik
Tunge år økonomisk
Travlere kan det bli framover. Økonomisk har det vært tunge år for Falck Nutec. I 2013, før oljekrisen slo inn, leverte selskapet et resultat før skatt på 43 millioner kroner.I årene 2015, 2016 og 2017 var tallene røde med henholdsvis minus 58 millioner kroner, minus 36 millioner kroner og minus 21 millioner kroner. I år styrer selskapet mot å gå i balanse, ifølge direktør Aasmund Erlandsen, mens han neste år ser for seg overskudd igjen.
Rune Vandvik
Målet med samarbeidet er å styrke Stavangers posisjon som et av landets tyngste miljø innen sikkerhets- og beredskapstrening.
– Selv om vi opplever stor pågang sammenlignet med i fjor, merker vi at oljemarkedet fortsatt er utfordrende. Men i samarbeid med andre aktører kan vi sy sammen pakker som gir kundene et bedre tilbud både faglig, kostnadsmessig og praktisk hvor alt er samlet på ett sted. Slik vil vi kunne være et kompetansesenter innen offshore og maritim for Stavanger så vel som resten av landet, sier Erlandsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.