NORDIC UNMANNED
Norsk droneselskap skal overvåke
Europas kyster
Nordic Unmanned dobler antall ansatte etter to
storkontrakter.
·
INDUSTRI
·
29. NOV. 2018 - 13:20
Det norske droneselskapet Nordic Unmanned har
sammen med skandinaviske samarbeidspartnere landet en storkontrakt med det
europeiske sjøsikkerhetsbyrået EMSA (European Maritime Safety Agency).
Kontrakten har en ramme på 136 millioner kroner, og hovedoppdraget er å
kontrollere svolvelutslipp fra fartøyer i europeiske farvann. Dronene kan også
bli brukt til generell kystovervåkning ved spesielle hendelser.
- Undersøkelse: 400.000 nordmenn eier en
eller flere droner
Skandinavisk
samarbeid
Oppdraget er et samarbeid mellom flere
skandinaviske aktører. Dronene er fra svensk-sveitsiske UMS Skeldar, av typen
Skeldar V-200. Sensorene er fra danske Explicit, mens Norut i Tromsø stiller
med programvare for streaming. Nordic Unmanned skal operere dronene.
Det vil være fire Skeldar-droner i drift og
beredskap for medlemsland i EU og EØS. Det betyr at dronene i prinsippet også
kan operere i norske farvann.
Det vil være opp til EMSA å avgjøre
hvilke medlemsland som til enhver tid skal benytte tjenesten, som vil være
gratis for landene. I Norge er det Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og
Kystvakten som eventuelt kan ta dette i bruk, skriver nettstedet til
bransjeorganisasjonen UAS Norway.
Dronene opererer ved å fly i røyken bak skip som
går langs kysten, og ved hjelp av en spesialsniffer fra Explicit kan de måle og
beregne svolvelutslippene. Dronene kan operere 50 kilometer fra basen på land.
– For oss i Nordic Unmanned betyr
denne kontrakten en dramatisk økning i omsetning, og vi dobler antall ansatte
fra 10 til 20, sier CEO Knut Roar Wiig i Nordic Unmanned til Teknisk Ukeblad.
- Sjøfartsdirektoratet: Sjekker svovel med droner
I tillegg til kontrakten med utslippsovervåking
har EMSA og Nordic Unmanned også inngått en kontrakt om oljevern-overvåking,
maritim overvåking og grenseovervåking. Den skal utføres ved hjelp av mer enn
10 Indago2 quadkopter-droner fra Lockheed Martin.
Disse dronene vil i motsetning til Skeldar-dronene
operere fra skip, forteller Wiig
I første omgang vil de være stasjonert på EMSAs
beredskapsskip for å bidra i oppdrag med å overvåke oljeutslipp. Senere kan de
bli plassert ut også på andre fartøyer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.