700 SAS-piloter pensioneres de næste 10 år
Næsten halvdelen af piloterne i SAS går på pension i løbet af de næste 10 år. Dermed har SAS udsigt til at spare store summer på pilotlønninger.
SAS kommer inden for de nærmeste 10 år til at kunne spare mange millioner af kroner på pilotlønninger. Det skyldes, at et rekordstort antal piloter de kommende år går på pension, og nyansatte får mindre end det halve i løn i forhold til piloter med høj anciennitet. Det skriver det svenske medie Dagens Industri.
Omkring 700 af SAS’ 1.500 piloter vil gå på pension i løbet af de næste ti år. Det er dobbelt så mange som i det seneste årti. Samtidig bliver der igangsat en større rekrutteringsrunde, hvor der bliver ansat lige så mange nye piloter.
Gennemsnitsalderen vil falde
“Demografien blandt piloter vil ændre sig i denne periode. Flere begynder at gå ned i arbejdstid ved 55-års alderen og folk går på pension mellem 60 og 65 år. Nu er vores gennemsnitsalder 50 år, mens mange af de nye, som bliver rekrutteret, er i 20’erne,” siger Peter Hyldig, chefpilot i SAS, til Dagens Industri.
“Demografien blandt piloter vil ændre sig i denne periode. Flere begynder at gå ned i arbejdstid ved 55-års alderen og folk går på pension mellem 60 og 65 år. Nu er vores gennemsnitsalder 50 år, mens mange af de nye, som bliver rekrutteret, er i 20’erne,” siger Peter Hyldig, chefpilot i SAS, til Dagens Industri.
I år pensioneres 70-80 kaptajner i SAS, mens 90 nye styrmænd bliver ansat i selskabet. Fra 2021 vil der blive ansat cirka 100 piloter hvert år.
De kaptajner, som pensioneres, ligger øverst på lønskalaen, som består af 24 trin, mens de nye piloter begynder i bunden af lønskalaen. En styrmand tjener mindre end halvdelen af en kaptajns løn.
“At demografien er mere afbalanceret, vil gavne vores økonomiske situation i løbet af disse år, hvilket betyder, at de gennemsnitlige omkostninger falder,” siger Peter Hyldig.
Global pilotmangel kan være en udfordring
Den store afgang af ældre piloter kan dog også indebære dog også en udfordring for SAS, da der generelt er mangel på piloter i verden og derfor øget konkurrence om at rekruttere piloter.
Den store afgang af ældre piloter kan dog også indebære dog også en udfordring for SAS, da der generelt er mangel på piloter i verden og derfor øget konkurrence om at rekruttere piloter.
”De kommende ti år kommer til at være kritiske i forhold til den globale pilotsituation. Heldigvis er SAS i den situation, at mange piloter vælger at søge ind hos os,” siger Peter Hyldig.
SAS arbejder ifølge Peter Hyldig meget på at forbedre balancen i arbejdslivet for medarbejderne og give dem større indflydelse på planlægningen, og for fremtidige generationer bliver det aspekt endnu vigtigere.
”Det vil blive en kritisk faktor i fremtiden, især i takt med at familiestrukturen ændres. Vi ser en stigning i, hvor mange piloter der ønsker at tage forældreorlov, hvor Sverige ligger i front, og Norge og Danmark følger efter, men er et par år efter,” siger Peter Hyldig til Dagens Industri.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.