Vi bør få en nasjonal
museumspark for militær flyhistorie på Kjeller! | Cato Guhnfeldt
Museumsparken kan følge i fotsporene
til samlingen av museer på Bygdøy.
FOTO:
Ole Friele BackerDe norske 331- og 332- skvadronene
var blant de alle beste i hele den allierte luftstyrken under 2. verdenskrig.
Innsatsen fra de norske Spitfirene var av stor betydning for de allierte, og
Norwegian Spitfire Association arbeider for å kjøpe inn et slikt fly. Bildet
viser flyvere fra 332 -skvadronen i England sommeren 1943.
Cato
Guhnfeldt
Forfatter
og journalist
25. nov. 2018 21:45 23. nov. 2018 14:35
En flyhistorisk museumspark på Kjeller kan bli en
internasjonal attraksjon som våre nærmeste naboland ikke kan oppvise maken til.
For ikke alle vet at Norges flyhistorie er unik i vår del av verden. Men for at
dette skal bli virkelighet, må lokale særinteresser, utbygging av boligblokker
og kjøpesentra, for en gangs skyld vike. For Kjeller tilhører ikke bare Skedsmo
kommune, men hele nasjonen. Kjeller er «flyhistoriens Eidsvoll-bygning».
En unik historie i Norden
Norge sitter med den rikeste og mest varierte
flyhistorien av alle de nordiske land. Fordi vi har polarflyhistorien og
pionérer som Roald Amundsen, Hjalmar Riiser-Larsen, Bernt Balchen og Trygve
Gran. Videre fordi vi under 2. verdenskrig sto for en omfattende og utrolig
allsidig krigsinnsats i luften og i tilhørende bakketjeneste, lagt til mange
land i flere verdensdeler. Og endelig fordi vi befant oss i fremste linje under
den kalde krigen da vi voktet NATOs nordgrense, med flyavskjæringer,
overvåking, spionasje, U-2-affæren m.m.
Selv om finnene under 2. verdenskrig sloss både i
luften og på bakken i to kriger mot russerne, kan ikke Finland, ei heller
Sverige, Danmark eller Island fremvise den samme flyhistoriske bredde og
mangfold som Norge.
En internasjonal luftkrigsnasjon
Det er krigsinnsatsen som utgjør den store
forskjellen. For nordmenn deltok i Slaget om Atlanterhavet, bombet tyske
fabrikker og rakettbaser og sloss over invasjonsstrendene ved Dieppe og i
Normandie. Vi opererte over Middelhavet og Nord-Afrikas brennende ørken, var
med under felttoget gjennom Frankrike, Belgia og Nederland og fløy til og med
fra hangarskip i Stillehavet.
Norge trente opp egne flyvere og bakkemannskaper i
Canada og England og ferget krigsfly fra Nord-Amerika via Grønland til Europa.
Vi jaktet fra luften på ubåter i Norskehavet og sloss over eget land, både mot
tysk skipsfart, ved å landsette og hente ut hemmelige agenter og flyktninger og
ved å droppe forsyninger til Hjemmefronten. Slik ble Norge under 2. verdenskrig
en internasjonal fly- og luftkrigsnasjon. Ingen av våre naboland kan oppvise
maken til historie.
Museumsparken
Grovskisse av en mulig løsning på Kjeller for en fremtidig nasjonal
museumspark for landets militære flyhistorie. Flyplassen sett fra sør.
Tegning: Cato Guhnfeldt
På Kjeller bør det bygges ikke ett, men minst tre,
kanskje fire museumsbygg! Den største samlingen av flyvende historiske
veteranfly i hele Nord-Europa bør samles under ett tak, i en hall som
vinterstid blir et «levende museum» der publikum kan gå blant maskinene mens
mekanikere og entusiaster vedlikeholder dem og bygger opp nye. Under
arrangement sommerstid trilles veteranflyene utendørs og flys. Kall det
«museum» nr. 1.
Museum nr. 2 blir en ekte museumsbygning som blant annet
rommer Norges pionérfly fra perioden 1912–1939, dessuten flyene fra
krigsinnsatsen 1940–1945. Begge samlingene presentert komplette slik at man
opplever utviklingen mht. utstyr og oppgaver.
Museum nr. 3 skal gi Norge en ny attraksjon som også vil
trekke mange fra utlandet: En utstilling av fly og utstyr fra det tyske
Luftwaffe, fiendens materiell under okkupasjonen. Hvor historien fortelles om
både 9. april 1940, tysk bombing av Elverum, Åndalsnes, Molde, Bodø osv. og den
tyske luftkrigen fra norske baser. Men også historien om de tyskerne som nektet
å følge ordre, saboterte, deserterte og mistet livet sitt fordi de var
motstandere av nazismen.
Museum nr. 4 fylles av Luftforsvarets fly og materiell
fra etterkrigsperioden, inkludert de større flyene. Samtidig utstilles også en
samling av Luftforsvarets etterkrigsfly i dagens flymuseum i Bodø, der den
kalde krigen – i tillegg til den sivile flydelen – blir et hovedtema.
Duk-syerskene på Kjeller flyfabrikk
Føy
til spesialutstillinger om duk-syerskene på Kjeller flyfabrikk, Den store flukten
fra en tysk fangeleir i 1944 der nordmenn var med, flydropptjenesten til
Hjemmestyrkene, avskjæring av russiske fly, redningstjenesten m.m., og en
museumspark på Kjeller kan nærme seg sitt potensial. Selvsagt skal vi ta vare
på vikingsverd og polarskuter, Munch og Vigeland. Men kanskje er det nå på tide
å tenke nytt. Helt nytt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.