Den 22. august 2017 fløy fartøysjefen og en passasjer fra Sandefjord lufthavn Torp (ENTO) for å fly i Holmestrand-området med Pitts S-2B, LN-PTS. Det er sammenfallende informasjon fra vitneforklaringer og radardata. Fra en høyde på ca. 1 600 ft over bakken ble flyet fløyet inn i en manøver som innebar en brå forandring av flyets stilling ved at det ble utført en overgang fra horisontal flyging til en tilnærmet vertikal stigning opp til ca. 2 900 ft over bakken. Manøveren var dermed pr. definisjon akroflyging.
På toppen av den vertikale stigningen med full motorkraft, avtok flyhastigheten inntil flyet stod stille i luften. Flyet falt deretter bakover og gikk inn i et venstre ryggspinn. Frem til det ble tapt kontroll på flyet, fremstår manøveren som om det var hensikt å utføre en stall turn/hammerhead-manøver. Vitneforklaring og videoopptak tilsier at det ikke var tegn til at fartøysjefen var nær ved å gjenvinne kontroll fra ryggspinnet. Flyet kolliderte med bakken og begge om bord omkom.
SHT fremmer en sikkerhetstilråding som følge av denne undersøkelsen.
Les hele rapporten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.