Første Norwegian-fly på svensk register
Norwegian har fået sin driftstilladelse på plads i Sverige, og selskabet håber at Arlanda kan blive knudepunktet i trafikken mellem Asien og Nordamerika.
En splinterny Boeing 737 MAX 8 er onsdag morgen kl. 09.00 landet i Stockholm Arlanda-lufthavnen.
Flyet med registreringen SE-RTA, der gennemførte flyvningen fra Boeing Field King County International Airport, er et særligt fly. Det er nemlig det første fly, der bliver registreret på den nye driftstilladelse (AOC, red.) for Norwegian Air Sweden (NSE).
Ansøgningen indleverede til Norwegian til Transportstyrelsen i Sverige i midten af juli, og nu er tingene faldet på plads til glæde for Norwegians koncernchef.
“Vi er glade for at have fået et svensk AOC på plads. Med et stærkere fodfæste i Skandinavien kan vi få adgang til flere trafikrettigheder og åbne nye direkte ruter, som ikke tidligere har været trafikeret. Arlanda har potentiale til at blive et stort internationalt trafikknudepunkt for flyvninger mellem Asien og Nordamerika, men det kræver en mere luftfartsvenlig politik og konkurrence på lige vilkår,” udtaler Bjørn Kjos.
Inden længe vil Norwegian derfor ansøge det amerikanske transportministerium (DOT) om tilladelse til at flyve til USA for Norwegian Air Sweden.
Fokus på Arlanda trods flyskat
Norwegian har ved flere lejligheder rettet kritik mod den svenske regering for indførelsen af en flyskat den 1. april i år, og selskabet har allerede skåret ned i trafikken fra Stockholm-Arlanda og har truet med flere reduktioner.
Norwegian har ved flere lejligheder rettet kritik mod den svenske regering for indførelsen af en flyskat den 1. april i år, og selskabet har allerede skåret ned i trafikken fra Stockholm-Arlanda og har truet med flere reduktioner.
Men interesserne i det svenske AOC er tilsyneladende så betydelige, at den svenske flyskat ikke kommer i vejen for Norwegians planer om et stærkere fokus på Arlanda.
Syv driftstilladelser
Med det nye svenske AOC vil Norwegian samlet komme op på syv af slagsen, og Norwegian er angiveligt det eneste flyselskab i verden, der har så mange driftstilladelser.
Med det nye svenske AOC vil Norwegian samlet komme op på syv af slagsen, og Norwegian er angiveligt det eneste flyselskab i verden, der har så mange driftstilladelser.
De seks øvrige er Norwegian Air Argentina (DN), Norwegian Air International (D8), Norwegian Air Norway (DH), Norwegian Air Shuttle (DY)
Norwegian Air UK – NUK (DI) og Norwegian Long Haul (DH).
Norwegian Air UK – NUK (DI) og Norwegian Long Haul (DH).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.