WOW air-fly havde olielæk på begge motorer
Et fly fra WOW air på vej fra Keflavik til Baltimore måtte lukke den ene motor ned og vende om på grund af olielæk. Det viste sig senere, at begge motorer lækkede olie.
Flyveturen fra Keflavik-lufthavnen i Island til Baltimore i det østlige USA tager normalt seks-syv timer, og en betydelig del af flyvningen foregår ude over Atlanterhavet mellem Island og Grønland og mellem Grønland og Canada, hvor der er forholdsvist langt til nærmeste lufthavn.
Som pilot på et tomotorers fly er man derfor afhængig af, at mindst en af motorerne på flyet fungerer, og helst selvfølgelig begge motorer.
Den ene motor blev lukket ned
For nyligt opdagede piloterne på en Airbus A321-200 fra islandske WOW Air cirka 12 minutter efter starten fra Keflavik på en flyvning til Baltimore, at der var problemer med den ene af flyets to motorer.
For nyligt opdagede piloterne på en Airbus A321-200 fra islandske WOW Air cirka 12 minutter efter starten fra Keflavik på en flyvning til Baltimore, at der var problemer med den ene af flyets to motorer.
Piloterne besluttede at lukke motoren ned på flyet, der befandt sig i cirka seks kilometers højde ude over Atlanterhavet.
Samtidig kaldte piloterne det internationale nødsignal pan-pan-pan, som bruges ved kritiske men ikke livstruende situationer, og bad om lov til at returnere til Keflavik-lufthavnen. Her landede flyet sikkert cirka 23 minutter senere.
Ifølge WOW air var der tale om en ”mindre motorfejl”, men passagererne måtte forlade flyet og kom med 2,5 times forsinkelse afsted til Baltimore med et andet WOW air-fly, en A321-200neo.
En alvorlig hændelse
Den islandske havarikommission er gået ind i sagen og rapporterede den 23. november 2018, at der var tale om et alvorligt olielæk fra motor nummer 2, som var den motor, der blev lukket ned. Men samtidig har havarikommissionens foreløbige undersøgelser vist, at motor nummer 1 også lækkede olie.
Den islandske havarikommission er gået ind i sagen og rapporterede den 23. november 2018, at der var tale om et alvorligt olielæk fra motor nummer 2, som var den motor, der blev lukket ned. Men samtidig har havarikommissionens foreløbige undersøgelser vist, at motor nummer 1 også lækkede olie.
Havarikommissionen betegner ifølge Aviation Herald hændelsen som alvorlig og er i gang med nærmere at undersøge omstændighederne og årsagerne til olielækket fra begge motorer.
WOW air-flyet med registreringen TF-WIN er dog for længst gået på vingerne igen, og har i november blandt andet fløjet flere gange mellem København og Keflavik
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.