I en spektakulær operasjon kunne denne dronen fly trygt fra Oslo sentrum
til Fornebu (Foto: UAS Norway)
Gjennomførte hemmelig dronetransport midt i Oslo
- 22. NOV. 2018
- 10:00
Airlift Solutions, Avinor Flysikring og
droneorganisasjonen UAS Norway er blant de norske aktørene som jobber for at
droner skal kunne utføre regulære transportoppdrag i stor skala. Men hvordan er
det mulig å gjøre dette på en trygg måte, i samspill med øvrig luftfart?
De tre aktørene
bestemte seg for å teste farvannet i all hemmelighet, med en svært kompleks
operasjon i Oslo sentrum. Det skulle bli Norges første «offisielle»
dronetransport.
TAKE-OFF: Dronepilot Stian Berger
tar av ved Oslo S og Barcode. Foto: UAS
Norway
Tidlig på morgenen lørdag 27. oktober satte et
droneteam opp sperringer mellom Barcode og Oslo Sentralstasjon, utenfor Avinors
kontorer. I en svært omfattende og avansert operasjon skulle det sendes en
minnepinne med dronetransport ut av Oslo sentrum, over fjorden og til Telenors
lokaler på Fornebu. En strekning på åtte kilometer.
Sammen med
helikopter
I det samme luftrommet fløy et bemannet helikopter
fra Airlift, i en periode der det var 67 bevegelser ved hovedflyplassen på
Gardermoen. Takeoff-området var i seg selv innenfor det permanente
restriksjonsområdet over Oslo sentrum.
Målet var å synliggjøre hvilke muligheter og
utfordringer som ligger i å utføre transportoperasjoner med droner i årene som
kommer.
Historiens første
TRANGT: Det var krevende forhold da
dronen tok av mellom høyhusene i Oslo.Foto: UAS
Norway
– Vi mener det er
snakk om Norgeshistoriens første dronelevering i tettbygd strøk og i kontrollert
luftrom, sier Anders Martinsen i UAS Norway.
Selve flyvningen fra Barcode til Fornebu er ikke
det mest kompliserte med en slik operasjon. De største utfordringene ligger i
de svært omfattende sikkerhetstiltakene som kreves for å kompensere for ulike faremomenter
underveis. Dette er blant de mange tiltakene som ble gjort:
- Hele
flyvningen ble gjort innenfor pilotens synsrekkevidde (VLOS).
- Helikopterpilot
og dronepilot var på samme samband (duplex) og hadde hver sine spottere.
- Det
var avklart vertikal og geografisk separasjon mellom fartøyene, i tillegg
til visuell kontroll og samband.
- Det
ble ikke operert direkte over mennesker.
- Det
var fysiske avsperringer på takeoff-området.
- Flyvningen
ble gjort på et tidspunkt med lite øvrig trafikk.
- Det
var gjort omfattende sikkerhetsvurderinger, sørget for alternative
landingsplasser og ulike former for teknisk redundans, slik at
reservesystemer kunne ta over hvis noe sviktet.
- Alt
var meldt inn og godkjent av myndighetene.
Omfattende jobb
– Det var en omfattende jobb å finkjemme regelverk
og operasjonsmanualer for både drone og helikopter, samtidig som det ble
utarbeidet en solid risikoanalyse. Poenget var at flyvningen aldri skulle
utsette noen for unødig risiko, og vi skulle legge inn kompenserende tiltak der
det var nødvendig, forteller Børre Eimhjellen i Airlift Solutions.
Med tommel opp fra alle instanser kunne dronen, en
Dji Matrice 210, ta av mellom høyhusene og sette fart ut mot fjorden. Ved hjelp
av en redningsskøyte og god planlegging med mellometapper, kunne flyvningen
gjennomføres innenfor synsvidde for dronepiloten Stian Berger til enhver
tid.
Viktig samspill
BARCODE: Dronen utenfor
Barcode-området i Oslo. Foto: UAS Norway
– Oslo-området er strengt regulert luftrom, og det
er svært viktig at samspillet mellom aktørene i lufta fungerer ordentlig. Dette
er noe vi gjerne vil være med på å legge til rette for, sier Axel Knutsen i
Avinor Flysikring.
Det var administrerende direktør Anders Kirsebom i
Avinor Flysikring som til slutt mottok lasten fra dronen, et foredrag som nå
framføres på dronekonferansen UNC på Fornebu.
Dronetransporter i
2019
Målet for alle de involverte partene er å kunne
legge grunnen for omfattende kommersielle droneflyvninger i nær framtid.
Airlift Solutions er et helt nyopprettet selskap som skal satse spesielt på
dronevirksomhet. Samtidig skal moderselskapet Airlift fortsette med bemannede
helikoptre, som de i dag har 18 av i flåten. Det nye selskapet håper å kunne
starte de første dronetransportene allerede neste år.
HELIKOPTER: Et bemannet helikopter
fra Airlift fulgte flyvningen. Foto: UAS
Norway
– Dette er ingen gimmick for oss, vi mener alvor.
Vi har ambisjoner om å gjøre prøveflyvninger med dronetransport mot slutten av
neste år. Antakelig vil vi begynne i et egnet og oversiktlig område på
vestlandet, og så nærme oss bynære strøk etter hvert, sier Børre Eimhjellen i
Airlift Solutions.
De ser nå etter
samarbeidspartnere som har et egnet transportbehov som kan løses med droner.
Autonomt
Den omfattende testen i Oslo viste at selve
transporten var mulig å gjennomføre på en sikker måte, men det er ikke egentlig
en metode som lar seg skalere til hundrevis eller tusenvis av flyvninger.
TRANSPORT PÅ VEI: Dronen hadde med
seg en liten minnepinne på vei til Fornebu.Foto: UAS
Norway
– På sikt må vi
gjøre dette autonomt. Det er den barrieren som må brytes, forteller Børre
Eimhjellen i Airlift Solutions.
I praksis vil autonome droner kunne sørge for
nødvendig separasjon mellom luftfartøyene, automatisere søknader om
flytillatelser og minske behovet for manuelle sikringstiltak og tilhørende
bemanning.
– Det blir også
viktig at droner kan identifisere seg selv og hvor den skal, og at det finnes
systemer som kan se hvor dronene befinner seg til enhver tid, sier Anders
Martinsen i UAS Norway.
- Snur opp ned på hva droner kan brukes
til: Den lille fabrikkens enorme droner kan være starten
på et nytt norsk industrieventyr
RUTA: Her fløy dronetransporten fra
Barcode til Fornebu.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.