Mangler 23 MAX-fly – kan koste 1,5 milliarder kroner
Boeing 737 MAX-flyene er groundet på ubestemt tid, og det kan blive dyrt for TUI Group. Rejsekoncernen risikerer ekstraudgifter for halvanden milliarder kroner.
Flere hundrede Boeing 737 MAX-fly står i øjeblikket på jorden rundt om i verden, efter flytypen var involveret i et styrt med dødelig udgang i Etiopien tidligere på måneden.
En række af disse groundede fly tilhører den store europæiske rejsekoncern TUI Group, som har i alt seks flyselskaber – herunder TUIfly Nordic. Rejsekoncernen råder over i alt cirka 150 fly, hvoraf 15 er typen Boeing 737 MAX. Flyene opererer til dagligt på ruter fra Storbritannien, Belgien, Holland og Sverige, og TUI Group står til at modtage yderligere otte MAX-fly inden udgangen af maj.
Den reducerede flykapacitet har tvunget TUI Group til at foretage ændringer for fortsat at kunne betjene kunderne på bedste vis. Koncernen har derfor taget reservefly i brug og forlænget leasingaftaler af fly, der ellers skulle erstattes af MAX-fly. Herudover har TUI Group måttet lease ekstra fly.
Hvis Boeing 737 MAX-flyene igen kan komme på vingerne i midten af juli, forventer TUI Group en negativ engangseffekt på EBITA-resultatet for 2019 på cirka 200 millioner euro, eller hvad der svarer til næsten 1,5 milliarder kroner. EBITA står for ’Earnings Before Interest, Taxes and Amortisation’ og viser selskabets driftsresultat før afskrivninger på goodwill og lignende.
Forholdsregler indtil juli
De betydelige ekstraomkostninger skyldes blandt andet, at TUI Group har måtte justere flåden efter MAX-groundingen, og at koncernen har fået højere brændstofomkostninger og andre omkostninger i forbindelse med MAX-groundingen.
De betydelige ekstraomkostninger skyldes blandt andet, at TUI Group har måtte justere flåden efter MAX-groundingen, og at koncernen har fået højere brændstofomkostninger og andre omkostninger i forbindelse med MAX-groundingen.
På grund af den ventede negative engangseffekt har TUI Group derfor nedjusteret forventningerne til EBITA-resultatet for 2019 med 17 procent sammenlignet med 2018-resultatet på 1,177 milliarder euro – svarende til 8,8 milliarder kroner.
Det er fortsat uvist, hvornår de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, er klar til at give de nødvendige godkendelser af MAX-flyene. Indtil da må flyselskaberne justere de respektive flåder og væbne sig med tålmodighed. TUI Group har derfor – ligesom en lang række andre flyselskaber – taget forholdsregler indtil midten af juli for fortsat at kunne sende sine kunder på ferie hen over påske-, pinse- og sommerferieperioden.
Yderligere omkostninger kan blive aktuelt
TUI Group melder desuden, at hvis det ikke inden for få uger står klart, at MAX-flyene kan opereres igen fra midten af juli, vil rejsekoncernen blive nødt til at forlænge leasingperioden for flere fly indtil slutningen af sommersæsonen den 30. september. TUI Group antager, at denne merudgift vil beløbe sig til i omegnen af ekstra 100 millioner euro – eller 747 millioner kroner.
TUI Group melder desuden, at hvis det ikke inden for få uger står klart, at MAX-flyene kan opereres igen fra midten af juli, vil rejsekoncernen blive nødt til at forlænge leasingperioden for flere fly indtil slutningen af sommersæsonen den 30. september. TUI Group antager, at denne merudgift vil beløbe sig til i omegnen af ekstra 100 millioner euro – eller 747 millioner kroner.
I dette tilfælde vil TUI Group nedjustere forventningerne til EBITA-resultatet med samlet 26 procent i forhold til resultatet for 2018.
TUI Group har hovedkontor i Tyskland, og koncernens flyselskaber råder over 150 fly fordelt på både Boeing- og Airbus-modeller. TUI Group har i øjeblikket yderligere cirka 60 fly i ordre – hvoraf langt de fleste er af typerne Boeing 737 MAX 8 og Boeing 737 MAX 10.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.