Nyt milliardunderskud i Norwegian
Selvom Norwegian har taget hul på et omfattende spareprogram, blev det alligevel til et underskud før skat på to milliarder norske kroner i første kvartal af 2019.
Norwegian igangsatte i slutningen af 2018 spareprogrammet #Focus 2019, der har til formål at øge indtjeningen og reducere omkostningerne.
I første kvartal var det dog begræset, hvor meget det kunne slå igennem. Norwegian oplyser, at omkostningerne blev sænket med 467 millioner norske kroner, mens omsætningen steg med en milliard norske kroner til lige i underkanten af otte milliarder.
Alligevel må Norwegian præsentere et underskud før skat på 1,97 milliarder norske kroner for de første tre måneders drift. Det svarer til et dagligt tab på 23 millioner norske kroner i hver af kvartalets samlede 90 dage.
Kigger man i stedet på det underliggende driftsresultat – det såkaldte EBITDAR – kan der konstateres en resultatforbedring fra et underskud på 880 millioner norske kroner til et lille plus på 88 millioner norske kroner. Men de finansielle omkostninger i form af renter samt af- og nedskrivninger er med til at trække nettoresultatet i rødt.
“Norwegian manøvrerer vældig dygtigt på det, de selv kan håndtere. De har sparet 500 millioner norske kroner i kvartalet, og regner med at spare 600 millioner i det igangværende kvartal. Herudover har det været dygtige til at få udskift ordrer, de kan reducere investeringsbehovet med 18 milliarder norske kroner over de kommende år,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk, i en kommentar til kvartalsregnskabet.
Lavere enhedsomkostninger
Norwegian understreger, at det er lykkedes at sænke enhedsomkostningerne med fem procent til 0,46 norske kroner per produceret sædekilometer, men samtidig er enhedsindtægterne faldet med tre procent til 0,28 norske kroner, hvorfor forskellen primært skal dækkes ind fra indtægterne på salg af tillægsydelser.
Norwegian understreger, at det er lykkedes at sænke enhedsomkostningerne med fem procent til 0,46 norske kroner per produceret sædekilometer, men samtidig er enhedsindtægterne faldet med tre procent til 0,28 norske kroner, hvorfor forskellen primært skal dækkes ind fra indtægterne på salg af tillægsydelser.
Indtægterne fra tillægsydelserne udgjorde lige i underkanten af 1,4 milliarder norske kroner i første kvartal, hvilket svarer til 167 norske kroner per passagerer. Det repræsenterer en stigning på tre procent, hvilket er en noget lavere stigningstakst end tidligere. Det kan hænge sammen med, at Norwegian har justeret priserne i opadgående retning på flere af tillægsydelserne.
Billetpriserne er steget i forhold til samme kvartal året før, men til gengæld er belægningen faldet 3,5 procentpoint til 81 procent som følge af prisreguleringerne.
“Trods fremgangen ændrer det ikke på billede af et selskab, der befinder sig i en alvorlig turbulens. Norwegian har en egenkapital på tre milliarder norske kroner, og det var, h vad de fik i kassen for et par måneder siden. Der skal gennemføres en indtjeningsrejsning så hurtigt som muligt, elles kommer de hurtigt til at få brug for penge igen,” konkluderer Sydbank-analytikeren.
Tilfreds med udviklingen
Trods endnu et kvartal med milliardunderskud udtrykker koncernchef Bjørn Kjos tilfredshed med den udvikling, som Norwegian trods alt har oplevet gennem årets første kvartal.
Trods endnu et kvartal med milliardunderskud udtrykker koncernchef Bjørn Kjos tilfredshed med den udvikling, som Norwegian trods alt har oplevet gennem årets første kvartal.
“Jeg er tilfreds med den positive udvikling i kvartalet, på trods af 737 MAX-problemerne. Vi har taget en række af initiativer til forbedring af rentabiliteten ved at reducere omkostningerne og øge omsætningen. Vi optimerer vores basestruktur og rutenetværk for at strømline operationen, ligesom vi afhænder fly, udskyder flyleverancer og ikke mindst gennemfører vores interne omkostningsreduktionsprogram, der vil styrke vores økonomi. Jeg er også glad for, at bookingtal og den samlede efterspørgsel i de kommende måneder ser lovende ud,” udtaler Bjørn Kjos.
Norwegian widens 1Q loss on Boeing 737 MAX grounding
Norwegian Boeing 787-9
Rob Finlayson
Norwegian Air Shuttle reported a widening first-quarter loss and said it was still assessing the financial impact of the grounding of the Boeing 737 MAX, but that it could cost it up to NOK500 million ($57.5 million) in 2019. Norwegian posted a net loss of NOK1.49 billion, compared with a NOK46.4 million loss in the year-ago quarter, and said it would consider changes in its narrowbody fleet in 2019 “given the unresolved situation with 737 MAX 8 worldwide.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.