Icelandair lukker to Nordamerika-ruter
Icelandair tilpasser tidtabellen, hvilket koster to Nordamerika-ruter livet. Selskabet leaser endnu en Boeing 757-200 og får leveret nye fly i all-economy version.
Icelandair oplever i øjeblikket en særlig kombination af trusler og muligheder.
Situationen med groundingen af Boeing 737 MAX-flyene betyder, at Icelandair i den kommende højsæson vil mangle ni fly, og det indebærer nogle driftsmæssige udfordringer. Til gengæld er den nye konkurrencemæssige situation ændret efter WOW airs exit, så det vil samtidig give det islandske flyselskab nye muligheder for at udvide markedet.
For 10 dage siden meddelte Icelandair, at selskabet havde leaset to Boeing 767-300 fra portugiske EuroAtlantic til delvis erstatning for MAX-flyene, og herudover er det lykkedes for selskabet at skaffe et tredje fly, hvilket er en 184-sæders Boeing 757-200 fra spanske Privilege Style, som vil være til rådighed fra 15. maj og frem til udgangen af september.
Lukker to nordamerikanske ruter
Den ændrede flykapacitet og konkursen i WOW air har betydet, at Icelandair har justeret sommerens trafikprogram. Ruterne fra Keflavik til Cleveland i USA og Halifax i Canada vil blive lukket, og det kommer oveni rutelukningerne til Dallas/Fort Worth og Baltimore-Washington, hvilket var kendt før MAX-krisen og WOW airs endeligt.
Den ændrede flykapacitet og konkursen i WOW air har betydet, at Icelandair har justeret sommerens trafikprogram. Ruterne fra Keflavik til Cleveland i USA og Halifax i Canada vil blive lukket, og det kommer oveni rutelukningerne til Dallas/Fort Worth og Baltimore-Washington, hvilket var kendt før MAX-krisen og WOW airs endeligt.
At ruterne til Cleveland og Halifax lukker ned skyldes, at Icelandair vil omprioritere flykapaciteten til lokaltrafik til og fra Island fremfor at fastholde mindre lukrative transferruter mellem Europa og Nordamerika via Island.
Herudover vil Icelandair i perioden fra den 1. april til 15. juni reducere trafikprogrammet med omkring 100 flyvninger, hvilket svarer til omkring 3,6 af produktionen i denne periode.
Flere sæder i flyene
For at tilpasse sig den nye konkurrencesituation, så vil Icelandair også søge at få nye fly i flåden, der vil blive indrettet i en all-economy version, så det er muligt at have flere passagerer med omhord og dermed kunne sænke enhedsomkostningerne.
For at tilpasse sig den nye konkurrencesituation, så vil Icelandair også søge at få nye fly i flåden, der vil blive indrettet i en all-economy version, så det er muligt at have flere passagerer med omhord og dermed kunne sænke enhedsomkostningerne.
Disse fly vil blive indfaset i Icelandairs flåde fra begyndelsen af 2020 og skal i første omgang indsættes på ruter fra Keflavik til Alicante og Tenerife. Dermed kan Icelandair samle noget af lokaltrafikken op efter WOW air, der netop tilbød ruter til disse to destinationer.
I første omgang vil Icelandair tilbyde tre ugentlige flyvninger til Alicante i samarbejde med rejsearrangøren VITA, der er et datterselskab i Icelandair-koncernen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.