Officielt: Amerikansk lavprisflyselskab med første Europa-rute
JetBlue forventer at åbne transatlantiske ruter til London fra henholdsvis New York og Boston. Selskabet vil blive første amerikanske lavprisflyselskab i Europa.
Nye direkte ruter fra den amerikanske østkyst og til London er på vej.
Som CHECK-IN.dk skrev den 5. marts i år havde JetBlue planer om at åbne sin første europæiske rute. Selskabet havde inviteret sine medarbejdere til et møde om fremtiden, og i invitationen var skjulte hints om, at London var inde i overvejelserne.
Tirsdag offentliggjorde det amerikanske lavprisflyselskab planerne om sin store transatlantiske satsning. JetBlue melder således, at selskabet i 2021 planlægger at åbne nye ruter fra henholdsvis New York-JFK og Boston til en endnu ukendt lufthavn i London-området. JetBlue satser på daglige flyvninger fra begge østamerikanske lufthavne, og ruterne vil blive betjent med de langtrækkende Airbus A321LR.
“For tyve år siden havde vores grundlæggere en simpel opskrift til at vælge et nyt marked. Der skulle være overpriser eller være underserviceret – eller begge dele. London er det største metroområde, som JetBlue endnu ikke servicerer fra både Boston og New York, og vi kunne ikke være mere begejstrede for at ændre det i de kommende år. De billetpriser, der bliver opkrævet i dag af flyselskaber på disse ruter, specielt på premium-området, er nok til at gøre dig rød,” siger Joanna Geraghty, operationel direktør i JetBlue.
Naturligt skridt for JetBlue
JetBlue er i USA blevet kendt på at have ekstra benplads på Economy Class-sæderne, live-tv ved alle sæder, gratis WiFi, gratis snacks og sodavand samt en anerkendt service. Og til overkommelige priser, lyder det. Det amerikanske lavprisflyselskab har desuden fået opmærksomhed for sin særlige Mint-udgave af Airbus A321-200, der er indrettet med 16 sæder på Business Class.
JetBlue er i USA blevet kendt på at have ekstra benplads på Economy Class-sæderne, live-tv ved alle sæder, gratis WiFi, gratis snacks og sodavand samt en anerkendt service. Og til overkommelige priser, lyder det. Det amerikanske lavprisflyselskab har desuden fået opmærksomhed for sin særlige Mint-udgave af Airbus A321-200, der er indrettet med 16 sæder på Business Class.
Udvidelsen med en europæisk destination er et naturligt skridt, melder JetBlue, der vil blive første amerikanske lavprisflyselskab til at operere til Europa. Selskabets fritids- og forretningskunder har efterspurgt en rute til London, hvilket JetBlue nu har imødekommet. Samtidig vil flyselskabet styrke sin tilstedeværelse i både Boston og New York-JFK, hvor det har base.
Nyheden om London-ruterne blev overbragt til 1.300 af JetBlues kabinebesætningsmedlemmer, der var samlet i en hangar i New York-JFK. Selv om JetBlue ved, at konkurrencen er hård over Atlanten, giver det amerikanske lavprisflyselskab ikke op på trods af udfordringer med at komme ind på markedet.
”Det er på tide for myndighederne her i USA og i hele Europa at skabe forhold, hvor mindre flyselskaber og nye aktører kan trives, i stedet for at lade de gigantiske flyselskaber blive endnu større gennem joint ventures. Med en chance for at konkurrere kan JetBlue have en enorm effekt på at sænke billetpriserne og stimulere trafikken,” siger Joanna Geraghty.
Konverterer ordre til A321LR
JetBlue har valgt at udnytte en option i en ordre på 85 Airbus A321neo. Selskabet får konverteret 13 fly til den langtrækkende udgave Airbus A321LR, og der kan senere konverteres flere. Disse fly bliver indrettet med en opdateret version af flyselskabets Mint-produkt, der blandt andet indebærer flere lie flat-sæder end på de nuværende A321-fly. Oplevelsen på de nye A321LR-fly vil blive en forbedret udgave af den, som selskabets kunder allerede kender og værdsætter.
JetBlue har valgt at udnytte en option i en ordre på 85 Airbus A321neo. Selskabet får konverteret 13 fly til den langtrækkende udgave Airbus A321LR, og der kan senere konverteres flere. Disse fly bliver indrettet med en opdateret version af flyselskabets Mint-produkt, der blandt andet indebærer flere lie flat-sæder end på de nuværende A321-fly. Oplevelsen på de nye A321LR-fly vil blive en forbedret udgave af den, som selskabets kunder allerede kender og værdsætter.
Tidligere skal JetBlue angiveligt have forsøgt at sikre start- og landingstilladelser i London Heathrow og Amsterdam Schiphol. Det virker dog utænkeligt, at det amerikanske lavprisflyselskab kan få slots i Heathrow, hvorfor London Gatwick og især London Stansted virker som mere oplagte destinationslufthavne.
Mulig inspiration fra Primera Air
JetBlue kan ganske givet have hentet inspiration til sit Europa-eventyr fra det nu konkursramte dansk-lettiske flyselskab Primera Air. Selskabet satsede blandt andet på det transatlantiske marked med ruter fra blandt andet London Stansted og til Boston og New York-Newark.
JetBlue kan ganske givet have hentet inspiration til sit Europa-eventyr fra det nu konkursramte dansk-lettiske flyselskab Primera Air. Selskabet satsede blandt andet på det transatlantiske marked med ruter fra blandt andet London Stansted og til Boston og New York-Newark.
Der var imidlertid forsinkelser på leveringen af Primera Airs nye Airbus A321neo-fly, som skulle have været indsat på de transatlantiske ruter, hvilket blandt andet var medvirkende til selskabets konkurs. Selskabet fik for store omkostninger ved leje af andre fly, og der blev indgivet konkursbegæring i begyndelsen af oktober sidste år.
Hvis JetBlue får sine nye Airbus A321LR-fly i tide til London-åbningen i 2021, bliver det i hvert fald ikke flåden, der vil få negativ indflydelse på selskabets Europa-satsning.
I dag har JetBlue, der blev grundlagt i 2000, over 100 destinationer fordelt på mere end 20 lande i Caribien og Latinamerika. Flyselskabet har dagligt flere end 1.000 flyvninger og håndterer årligt over 42 millioner passagerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.