Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.
Konklusjonen i rapporten som kom for fem dager siden, er at det enorme kampflyprogrammet har problemer med å skaffe nok deler til flyene og få fraktet dem dit de behøves innen rimelig tid.
Resultatet er fly som står altfor mye på bakken på grunn av delemangel.
Situasjonen er utfordrende også for norske fly, bekrefter generalmajor Morten Klever, direktør for det norske kampflyprogrammet: – Tilgjengelighet på norske fly på Luke Air Force Base er på lik linje med alle fly i partnerskapet. Flyene våre på Ørland flystasjon flyr noe mindre enn planlagt, men tilstrekkelig til at Luftforsvaret skal kunne erklære IOC som planlagt, skriver programdirektøren i en epost.
IOC er det samme som initiell operativ evne, noe som betyr at de nye jagerflyene skal kunne begynne å overta oppgaver fra dagens F-16 og være klare til å settes inn på skarpe beredskapsoppdrag eller i internasjonale operasjoner. Luftforsvarets mål er å oppnå dette innen utgangen av året.
Umodent
Kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet understreker at de ser positivt på at GAO tar opp problemstillinger rundt F-35 i sin nye rapport, og legger til at dette er kjente forhold og at det er iverksatt tiltak.
Kampflydirektør Morten Klever tok imot de første to norske F-35-kampflyene på flybasen Luke i 2016.Bilde: US Air Force– Rapportene fra den amerikanske riksrevisjonen er viktige for å rette søkelyset på sentrale utfordringer knyttet til F-35-anskaffelsen. Som vi også har uttalt ved tidligere rapporter, er det positivt at GAO peker på utfordringer og holder det flernasjonale programkontoret i ørene, skriver Klever. Rapporten trakk blant annet fram et stort vedlikeholdsetterslep, mye kannibalisering og amerikanske fly som har vært på skarpe oppdrag med utdaterte deler til sine F-35B.
– Vi forventer at den globale understøttelsesløsningen for F-35 utvikles videre i tråd med eksisterende planer de neste årene, noe som vil løse den umodenheten vi nå opplever rundt reservedeler, forsyningskjeder og organisering av vedlikeholdet. Jeg er trygg på at partnerskapet gjennom det flernasjonale programkontoret, industrien og Forsvaret finner gode løsninger for å sikre operativ evne for våre F-35 på Ørland framover, uttaler generalen.
Etter planen skal tre nye F-35A leveres til Ørland 7. mai.
Lack of spare parts keeping military
services' fleet of F-35 aircraft grounded
The military services' fleets of operational F-35 aircraft are continuing to
grow, and pilots say the fifth-generation fighter is a game changer. But it's
spending a lot more time on the ground than commanders would like. According to
the Government Accountability Office, only 27% of the operational aircraft are
completely ready to perform all their missions. The problem, by and large, is a
lack of spare parts. Diana Maurer, director of defense capabilities and
management at GAO, joined Federal Drive with Tom Temin to discuss the root
causes of the shortage of parts, which are managed as a global pool for three
U.S. services and about a dozen foreign partners.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.