onsdag 18. september 2019

Helikopter - Solakonferansen - Produsentene og Avinor

Alle toneangivende produsenter fikk vise sine produkter i presentasjoner.

Først ut var Airbus Helicopters` (AH) Gilles Brunieux som åpnet med å beklage overfor de etterlatte etter Alta ulykken. Han sa også det om Turøyulykken og root cause som altså ikke er avdekket, som er omtalt her på bloggen tidligere. Han sa at sekvensen av hendelser i Main Gear Box (MGB) som førte til kollaps i Turøy maskinen, er forstått. Det var ikke tegn til spon (spalling) før kollapsen. men årsaken er ikke funnet. SHT mener det kan gjenta seg i identiske MGB`er.  Det betyr i klart språk at Airbus markedsfører og selger helikoptre med en MGB som kan ha en feil. AH kan ha noe å svare for dersom det avdekkes tekniske problemer med den helt nye H125 som havarerte ved Alta. Denne helikoptertypen har kjente svakheter når den manøvreres tøfft, som eksempelvis i forbindelse med en såkalt event flyging, ref. Kolsåsulykken.


Brunieaux viste også plansje over AH`s vyer om bedret sikkerhet: Sikkerheten skal bedres 50% frem til 2028. Høres bra ut for den som ikke vet bedre, men jeg har følgende kommentar: International Helicopter Safety Team sa for omtrent 10 år siden at i løpet av 10 år skal sikkerheten bedres med 50%, altså alvorlige hendelser skulle reduseres til det halve. Dessverre, det har ikke skjedd, kanskje 10% bedring er resultatet.
22. juli 2005 - Satt på bakken, her i en AS332LII

AH har forøvrig bestemt seg for å ikke produsere en oppfølger til Puma serien helikoptre. Jeg vil føye til at da jeg fylte 60 og ble satt på bakken, hadde jeg vel 4 500 timer i Super Puma AS332LII, og var veldig fornøyd med helikoptertypen. Jeg visste naturligvis ikke noe om at i maskinens MGB kunne det være svakheter som skulle føre til to fatale havarier i 2009 og i 2016. Airbus må jobbe hardt for å bedre ryktet sitt på norsk sokkel; kanskje også innenlands.

Airbus har Urban Aerial Vehicles (UAM) i sitt sortiment, men Brunieux benyttet ikke anledningen til å presentere disse.

Bell Helicopter.
De benyttet muligheten for å presentere helikoptre og ubemannede innretninger. De jobber som kjent med Uber om en UAM, men først helikopter:
Brian Duncan snakket varmt om Fly-by-wire og B525 Relentless.


Bell jobber også for å få kontrakten med US Army om det nye taktiske transporthelikopteret med en tilt rotor maskin. Flere som var tilstede på konferansen har vært på besøk hos Bell og fått et innblikk i Bell 525. Ikke alle er like imponert, spesielt når det gjelder maskinens rekkevidde. Et utgangspunkt for en offshore maskin bør være at den kan fly til Ekofisk med full kabin. Det kan den ikke. Den kan naturligvis fly til installasjoner nærmere land, men da kommer den i konkurranse med EC175 og AW189. Da blir pris avgjørende. Sikorsky S-92 er foreløpig enerådende over de lengre segmentene.

Bell har også en serie mindre maskiner, men de ble ikke berørt i denne briefingen som fokuserte på offshsore løsninger. Jeg tror at Fly-by-wire er veien å gå, men det er ikke et "om å gjøre" moment. Tradisjonelle "rods and wire" systemer er pålitelige, noe jeg har erfart gjennom 30 år i helikoptre.


Både Bell og Sikorsky var innom dette temaet: Sikkerheten må bli så høy at en ikke trenger å se ut som en romfarer når en skal fly helikoptre.

Droner
Bell har en lang rekke droner, og noen er scalable, hvilket betyr at samme type kan komme i flere størrelser. Her ble det vist videoer av bl.a en slags tilt wing med elmotorer. Jeg har nevnt Uber og UAM smarbeidet med dem. Bells UAM ble det vist bilde av. Den har vært omtalt her på bloggen tidligere. Det finnes per i dag ingen internasjonale standarder og sertifiseringskrav for UAM. Ei heller er det standarder for luftrommet de skal fly i. Uber presser på for å få sertifisert maskinen etter en lavere sikkerhetsstandard enn den for fly.




Avinor
CEO Dag Falk-Petersen snakket om helikoptersikkerhet og mente at innenlands var det "major challenges". Når det gjaldt offshore sikkerhet sa han at det var press på operatørene fra deres kunder. "It may not be good," sa han. Dette har vært et tema ved flere anledninger, nemlig den etter min mening, utilbørlige konkurransen mellom helikopterselskapen som er et utslag av oljeselskapenes anbudspolitikk. Jeg er veldig glad over at han dro frem disse veldig sikkerhetsutfordrende former for flyging.

Dag, ja, jeg er på fornavn med ham,  snakket også om helikopterstøy og at "stricter regulations expected". Dette har vært tema på tidligere konferanser også, men etter at bråkebøtta S-92 ble enerådende etter Turøyulykken, har støy blitt mer fokusert på.
Han var også innom droner, og Avinor er akkurat nå ute på markedet og innhenter opplysninger om det jeg har vært inne på, nemlig luftrom UAV`s er ment å fly i, hvordan dette skal kontrolleres. Widerøe og samarbeidet med Airbus om elfly var han såvidt innom.
Såkalte "sustainable jet fuels" var også berørt.

Han avsluttet med den mye publiserte historien da han utførte en vellykket nødlanding med et elfly for ikke lenge siden.

Mer om AgustaWestland og Sikorsky i morgen






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.