Kanskje bedre kjent som AgustaWestland. De har en lang rekke modeller hvorav flere er i bruk i Norge, sist som politihelikopter og redningshelikopteret AW101 som ikke er sivilt sertifisert selv om det har sin opprinnelse som EH 101 Heliliner, en sivil maskin. Fabio Nannoni foredro og sa at det ikke var planer om å sertifisere den sivilt.
Nannoni vektla systemer som skal gjøre flygingen sikrere og avlaste flygerens gjøremål som terrengvarsling, varsling om hindringer (LIDAR), performance based navigation (RNP), Point in Space inn- og utflyging. Alle systemer nevnt her mener jeg vil kreve to sertifiserte flygere for å verifisere korrekt input og ikke minst monitoring i kritiske faser av flygingen, i eksempelvis ambulanseflyging (HEMS) som vi har mye av i vårt utfordrende land.
Deres AW189 befinner seg i samme markedssegment som EC175 fra Airbus, og Bell 525.
Det var lite snakk om offshore flyging her, bortsett fra AFCS som presettes for landings- og take off scenarier.
Sikorskys presentasjon
tillot ikke foto av noe som helst så det ble med dette manipulerte bildet:
Audrey Brady foredro og fastslo med en gang at det ikke er planer om å få et 5. hovedrotorblad (MRB) uten å grunngi dette,men det vil bli et tyngre helikopter. Deres Mission Statement:
We pioneer flight solutions that bring people home...... Every Time. Vel, de hadde et havari i Canada med S-92A som direkte kan tilbakeføres til en MGB konstruksjon som ikke kunne fly uten olje i 30 minutter.... Akkurat dette momentet kom hun tilbake til og sa at det akkurat nå pågår testing for å få MGB sertifisert over 30 minutter uten olje.
Det er en del modifikasjoner til den opprinnelige S-92A som kommer i S-92A+ og S-92B. Hun sa: Every element of the S-92A+ and B was deisgned with YOU in mind. Hun viste til overlevelsesdraktene passasjerene må ha på seg og sa at Sikorsky vil bli en game changer to avoid this. Bortsett fra større vinduer er det ikke vesensforskjell på modellene, men det som ligger i kortene er verdt å merke seg dersom det blir sertifisert: Loss of Oil to MGB will permit cruise at 80 kts (minimum power required speed) hele 350 NM, slik at LAND IMMEDIATELY i sjekklisten vil bli erstattet med Land as soon as practical. Dermed mener Sikorsky at kravet til overlevelsesdrakter vil bortfalle i deres helikoptertype. Personlig er jeg ikke så sikker på det fordi maskintypen har hatt problemer med en halerotor som nær førte til havari, slik at det er så mye leamikk som kan gå galt at det kan oppfattes som et PR stunt selv om alle bifaller en MGB løsning skissert over.
Sikorskys Matrix, altså en S-76 som kan fly av seg selv (autonomous), har vært foredratt om på to tidligere konferanser her. Brady mente at 75% av ulykker kan unngås med automatiske systemer demonstrert i Matrix. Video ble vist av tre journalister som ikke hadde flykunnskap, men som faktisk kunne fly maskinen fra en app i et nettbrett. Greit det dersom en har kun tre items på brettet: Take off - Cruise og Land. Brady var innom SAR og Forward Stocking som ble opprettet på Sola for et par år siden.
Slutt på dag en som var den eneste av tre dager hvor jeg hadde anledning til å delta.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.