søndag 15. september 2019

Flykonkurser vil ramme norske reisende - Ingen reisegaranti finnes - VG

Det som fremkommer under gjelder i hovedsak ikke dersom du reiser på pakkereise hvor operatøren er med i reisegarantifondet. Reiser du med større flyselskaper som er med i et større samarbeid, eksempelvis SAS, så vil samarbeidende selskaper bidra til at du kommer hjem. (Red.)

35 flyselskap konkurs på to år: – På tide med reisegaranti

Av Mona Langset12.09.19 09:41 | Oppdatert: 12.09.19 13:29
  • Da det franske flyselskapet Aigle Azur gikk konkurs sist uke, var det den 35. flykonkursen siden 2017.

Det er Virke Reiseliv som har gått igjennom alle flykonkursene de siste to årene for å dokumentere omfanget. Se oversikten nederst på siden.
– Flykonkursene har rammet hundretusener av reisende. Air Berlin-konkursen alene rammet opp mot 1 million reisende. Nå er det på tide at regjeringen får på plass en norsk reisegarantiordning for flyreiser som beskytter alle reisende, sier leder for Virke Reiseliv, Astrid Bergmål.

AIR BERLIN: Konkurs i 2017 Foto: Jan Ovind / VG
VG Reise har tidligere skrevet at forbrukere taper alt hvis ruteflyselskap går konkurs. Den nye og forbedrede pakkereiseloven vi fikk i fjor beskytter bare passasjerer som har kjøpt en pakkereise, eller en sammensatt reise. Det vil si at den består av minst to elementer. Den gjelder ikke for passasjerer som har kjøpt billett av et ruteflyselskap.
I slutten av februar – den samme måneden som tyske Germania og britiske Flybmi gikk konkurs – sendte Virke-leder Astrid Bergmål og direktør for Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket, et brev til Barne- og familiedepartementet hvor de ba Regjeringen fremme forslag om et eget reisegarantifond for flyreiser.
Reisegaranti sorterer under dette departementet fordi Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad også er forbrukerminister, og den eksisterende reisegarantiordningen for pakkereiser ligger her.
Annonse fra:

KREVER HANDLING: Direktør for Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket og Virke-leder Astrid Bergmål vil ha reisegarantifond for flyreiser Foto: Mona Langset / VG
– Vi er bekymret for at forbrukerministeren ikke tar situasjonen på alvor. Det franske selskapet Aigle Azur ble stiftet i 1946 og var Frankrikes nest største selskap. Det er naivt å tro at ikke også flyselskaper som flyr til og fra Norge vil kunne gå konkurs og at også mange norske reisende vil kunne rammes, sier Bergmål.
– Virkes gjennomgang understreker i hvilket omfang forbrukerne blottstilles når flyselskapene havarerer. På verdensbasis er nordmenn veldige glade i å fly – så det er mange som er eksponert for risikoen. Vi oppfordrer forbrukerministeren til å sette fortgang på prosessen med å vurdere et reisegarantifond som også gjelder for enkle flyreiser, sier direktør for Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.

Lover vedtak i løpet av høsten

Barne- og familiedepartementet forsikrer om at de jobber med saken.
– I spørsmålet om reisegaranti for fly, er det mange kompliserte forhold det må tas hensyn til. Departementet har jobbet med saken siden 2018, da det også kom et anmodningsvedtak fra Stortinget om reisegaranti. Departementet vil konkludere i saken i løpet av høsten. Vi har forståelse for at enkelte er utålmodige, men det er mange hensyn som må tas når det gjelder å ivareta forbrukernes rettigheter ved flyreiser, opplyser departementet i en e-post til VG.

Fraråder å kjøpe kun flyreise

Frem til det kommer en reisegarantiordning for flyreiser anbefaler Virke Reiseliv alle å kjøpe pakkereiser. Da har du som reisende en helt annen beskyttelse enn om du kun kjøper flyreise.
Virke og Forbrukerrådet mener Norge har mye å hente ved å se til den danske ordningen. Der betaler de reisende to kroner ekstra per billett til et reisegarantifond. På den måten slipper flyselskapene å binde opp kapital, det er likt for alle selskaper og passasjerene får en sikkerhet i at de kommer seg hjem om flyselskapet skulle gå konkurs.

Disse flyselskapene har gått konkurs de siste to årene


  • Alitalia, insolvent i mai 2017, men fly ennå fordi den italienske staten garanterer for det.
  • Air Berlin, august 2017
  • Monarch, oktober 2017
  • Darwin (Adria Switzerland), november 2017
  • Niki, desember 2017
  • PAWA Dominicana, januar 2018
  • Nature Air (Costa Rica), februar 2018
  • Aserca Airlines (Venzuela), februar 2018
  • Latin American Wings, mars 2018
  • Santa Barbara Airlines (Venezuela), april 2018
  • Air Arabia Jordan, april 2018
  • Nextjet (Sverige), mai 2018
  • Saratov Airlines (Russland), mai 2018
  • Skywork, august 2018
  • VLM, august 2018
  • Wataniya Airways (Kuwait), september 2018
  • Azur Air Germany, september 2018
  • Small Planet Germany, september 2018
  • Primera Air, oktober 2018
  • Cobalt Air oktober 2018
  • Small Planet Poland, oktober 2018
  • Small Panet Lithuania, oktober 2018
  • Royal Wings (RJ daughter), november 2018
  • VLM Brussels, desember 2018
  • Privatair, desember 2018
  • Germania, februar 2019
  • FlyBMI, februar 2019
  • Shaheen Air Internation, februar 2019
  • Insel Air, februar 2019
  • Bulgarian Eagle, mars 2019
  • Wow Air, mars 2019
  • Jet Airways, april 2019
  • Avianca Brasil, mai 2019
  • Yan Air, juni 2019
  • Avian Lineas Aereas (Avianca Argentina), juni 2019
  • Aigle Azur, september 2019

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.