Når akslingen ryker, vil motoren stoppe på grunn av overspeed på de helikoptertyper jeg kjenner. Flygeren har ingen valgmuligheter, og må autorotere. For å gjennomføre en slik øvelse med suksess, kreves helst 500 fots høyde (Minstehøyden for VFR flyging) og et sted å lande som ikke kan være ulendt terreng. Det sier seg selv at èn motors helikoptre som utfører en jobb (aerial work) under 500 fot kan være utsatt. Jeg vil imidlertid føye til at motorpåliteligheten i helikoptre i dag er særdeles høy. Det er gjerne andre ting som svikter.
AS 350 B3 e - EMERGENCY PROCEDURES
ENGINE FAILURE
1. Enter autorotation immediately
2. If altitude permits, attempt engine air restart
Sjekk også Norne-ulykken som kan ha noen likhetstrekk selv om den ulykken var noe spesiell. (Red.)
Airbus Helicopters utgir Emergency Alert Service Bulletin etter foreløpige funn gjort i undersøkelser etter helikopterulykken i Alta lørdag 31. august 11.09.2019
De første detaljerte undersøkelser av komponentene fra Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OFU som ble brakt til Havarikommisjonens lokaler har blitt gjennomført tirsdag. Undersøkelsene gjøres med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra helikopterfabrikanten Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.
Foreløpige funn knyttet til aksel-forbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen har resultert i at Airbus Helicopters nå utgir en «Emergency Alert Service Bulletin (EASB)» hvor det bes om en umiddelbar inspeksjon av alle nyere helikopter av typen AS350, AS550 og EC130. Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon for å ivareta luftdyktigheten til helikoptertypen.
Helikopteret som havarerte hadde fløyet knapt 73 timer fra det var fabrikknytt. Havarikommisjonen har ingen indikasjoner på at helikopteroperatøren, Helitrans AS, har utført arbeid utover foreskrevet visuell inspeksjon i det nevnte området.
Undersøkelsene av ulykkeshelikopteret er ikke avsluttet, og Havarikommisjonen har foreløpig ikke fastslått hvorvidt svikt i aksel-forbindelsen mellom motor og hovedgirboks har bidratt til ulykken. For å få en fullstendig forståelse av ulykken vil Havarikommisjonen sammenholde all informasjon fra undersøkte komponenter, eventuelle data fra lagringsenhet, ulykkessted, vitner og andre som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret.
Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte.
Foreløpige funn knyttet til aksel-forbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen har resultert i at Airbus Helicopters nå utgir en «Emergency Alert Service Bulletin (EASB)» hvor det bes om en umiddelbar inspeksjon av alle nyere helikopter av typen AS350, AS550 og EC130. Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon for å ivareta luftdyktigheten til helikoptertypen.
Helikopteret som havarerte hadde fløyet knapt 73 timer fra det var fabrikknytt. Havarikommisjonen har ingen indikasjoner på at helikopteroperatøren, Helitrans AS, har utført arbeid utover foreskrevet visuell inspeksjon i det nevnte området.
Undersøkelsene av ulykkeshelikopteret er ikke avsluttet, og Havarikommisjonen har foreløpig ikke fastslått hvorvidt svikt i aksel-forbindelsen mellom motor og hovedgirboks har bidratt til ulykken. For å få en fullstendig forståelse av ulykken vil Havarikommisjonen sammenholde all informasjon fra undersøkte komponenter, eventuelle data fra lagringsenhet, ulykkessted, vitner og andre som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret.
Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte.
Komponentene lagt ut i Havarikommisjonens hangar. Foto: SHT
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.