onsdag 18. september 2019

Luftsport - Umeåulykken - Expressen/ABC Nyheter

Havariårsaken er ikke kjent. Døren sto naturligvis åpen idet hopperne skal ut. (Red.)

Sidodörren öppen när planet kraschade

Flygkraschen i Umeå: Haverikommissionen presenterade rapport.
Foto: PATRICK TRÄGÅRDH/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nio personer dog när deras flygplan kraschade i Umeå i somras.
Statens haverikommission presenterar nu en delrapport om flygolyckan.
Fallskärmshopparna skulle precis hoppa när planet gick sönder – när det gick i marken var sidodörren redan öppen.
– Vid start var planet lite för tungt och det var lite baktungt. Det gör inte att flygplanet inte går att flyga, men det underlättar inte, säger Peter Swaffer på Statens haverikommission. 
Nio personer var ombord på det lilla flygplanet när det lyfte från Umeå i somras. Åtta av dem skulle hoppa fallskärm, den nionde var pilot.
Kort efter start började flygplanet – en GippsAero GA8 Airvan – att krångla. Planet kraschade och samtliga nio personer ombord avled i den tragiska olyckan.
Olyckan utreds nu av Statens haverikommission. På onsdagen släppte de en första rapport av sin utredning.
Peter Swaffer på Haverikommissionen berättar vid en presskonferens att det under flygturens inledning var en tilltagande molnighet.
Det var den tredje flygningen för dagen och avsikten var att planet skulle stiga upp till 13 000 fot. Men på grund av att piloten ville komma över molnen stiger planet till 13 600 fot, ungefär 4200 meter.
Då sker en plötslig ändring av planets riktning. Riktningen ändras åt vänster till kontrakurs och börjar sjunka snabbt, berättar Peter Swaffer.
– Den initiala och kraftiga dykningen har en hög vertikal sjunkhastighet. Det dyker 1000 meter framåt och 1500 meter nedåt, det är mer än en 45 gradig dykning.
– Vi har fått fram en fart som överskrider den maximala fart som planet är utprovat och designat för. När man överskrider den farten så kan ingen säga vad som händer. Det vi vet är att planet har gått sönder.

Vingen går sönder 

När planet når marken har ena vingen gått sönder: höger vinge var avbruten i två delar. Haverikommissionen konstaterar också att sidodörren på planet var öppen när planet kraschade ner i marken.
– Vid start var planet lite för tungt och det var lite baktungt. Det gör inte att flygplanet inte går att flyga, men det underlättar inte, säger Peter Swaffer.
Han betonar också att Haverikommissionen än så länge är i början av sin utredning och att mycket faktainsamling och analys återstår. En slutlig rapport kommer att publiceras längre fram.

Vittnen: Såg ett flygplan som föll

Vittnen på marken har berättat att de hörde hur motorn lät.
– Jag hörde en motor som varvade upp, så jag tittade upp mot himlen och såg då ett flygplan som föll ner, har ett vittne berättat.
– Det lät som en gammal gräsklippare som hackade, har ett annat vittne sagt.
Ett tredje vittne:
– Jag hörde planet och tänkte Gud vad det låter, men så plötsligt tystnade det helt.
Flygplanet bröts sönder i luften och störtade till marken på Storsandskär, en liten ö, utan en av vingarna. Alla nio ombord dog vid kraschen. Bland dem finns Stina Hägglöf, Carl Edling, Alexander Karlsson, Benjamin Wilkinson, Fredrik Sandgren, Emil Söderholm och Fanny Jokiaho.

Havarikommisjonen legger frem sin rapport om Umeå-ulykken
Volume 0%

Video: Se opptak fra den svenske havarikommisjonens foreløpige rapport.
Ni personer mistet livet da småfly styrtet i Sverige.
18. sep. 2019 16:41 – Oppdatert 18. sep. 2019 17:56
Onsdag klokken 17 legger den svenske havarikommisjonen legger frem sin rapport om Umeå-ulykken.
Det var tidlig på ettermiddagen søndag 14. juli at et småfly med ni personer styrtet utenfor Umeå i Sverige. Alle om bord mistet livet.
Flyet styrtet i høy fart på øya Storsandskär i Umeåelven, like sør for Umeå flyplass i det nordlige Sverige. Ulykken er den alvorligste innen fallskjermsporten i Sverige siden 1989.
Flyet tok av fra Umeå klokken 13.33. Meldingen om styrten kom klokken 14.12. Piloten og åtte fallskjermhoppere omkom.
Ifølge kommisjonen var sidedøren åpen under krasjet. Flyet var også tyngre enn vanlig.


Vinge brøt av
Flyekspert Jan Ohlsson sier til Aftonbladet at vektforskyvning kan ha ført til rask endring av flyets tyngdepunkt og balanse, noe som igjen kan ha gjort at piloten mistet kontrollen. Ohlsson tror ikke at motorsvikt er en sannsynlig årsak.
Den svenske flyhavarikommisjonen opplyser at en del av en vinge brakk av i luften mens ulykkesflyet spant mot bakken fra 4.000 meters høyde.
Kommisjonen tok fatt på det møysommelige arbeidet med å analysere ulykken som tok livet av ni personer, åtte av dem fallskjermhoppere, allerede dagen etter ulykken.
– En del av den ene vingen ble ikke funnet ved vraket, men på et annet sted i nærheten. Den er blitt brutt av i luften, fortalte lederen for flyhavarikommisjonen, Peter Swaffer.
Ikke svart boks
Det forulykkede flyet var ikke utstyrt med ferdskriver og taleregistrator, og kommisjonen må belage seg på vitneforklaringer, tekniske undersøkelser av vrakdeler og studier av bilder og videoklipp som viser hvordan flyet spant fritt i høy fart med nesen rett nedover fra 4.000 meters høyde.
Det svenske fallskjermforbundet bestemte at all bruk av den aktuelle flytypen – GippsAero GA8 Airvan – skal innstilles inntil videre. I Norge er ingen fly av denne typen registrert, opplyser Luftfartstilsynet til NTB.
Mangelfulle instrumenter
Instrumenter om bord har registrert høyde og posisjon, men ikke hva piloten har foretatt seg eller hvilken tilstand motoren var i.
Flyet er produsert i Australia, og fabrikken sier den vil samarbeide fullt med svenske luftfartsmyndigheter for å avdekke årsaken til styrten søndag. Flytypen som ble brukt til hopping av den lokale fallskjermklubben, er knapt 9 meter langt, med propell på nesen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.