Fra en korrespondent i Trøndelag har jeg fått denne:
Galskap fra ende til annen, det vil bli billigere å gi de
bort og kjøpe nye Wildcat eller SeaHawk. (Red.)
Det NH90-miljøet på Bardufoss
trenger nå er mer personell og flere reservedeler. Ikke at det nok en gang
stilles spørsmålstegn ved den jobben som gjøres.
3900 flytimer pr. år x kr. 250 000,- pr flytime vil utgjøre
kr 975 mill pr. år for å drifte 14 helikoptre.
•Med jevne mellomrom er det noen som er ute i media og
kritiserer anskaffelsen av de maritime NH90-helikoptrene. Sist ut er tidligere
sjef for Kystvakta, Ottar Haugen. Til fiskeriavisa Kyst og Fjord sa han i forrige uke at Kystvakta
ikke lenger har tillit til NH90-helikoptrene. Han anbefaler at
Stortinget dropper NH90 som framtidig kystvakthelikopter. I stedet ønsker
Haugen at det skal anskaffes en annen helikoptertype som kan dekke Kystvaktas
behov. Det samme har forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen anbefalt i sitt dyreste
alternativ i fagmilitært råd. Der anbefaler admiralen at det anskaffes ti nye
helikoptre til Kystvakta, og at alle de 14 NH90-helikoptrene skal støtte
fregattene.Publisert: 17.02.2020 kl 21:00
• Det er fullt forståelig at det er mye frustrasjon i både
Kystvakta og fregattvåpenet over at det tar altfor lang tid å få NH90-maskinene
operative. Utfordringene med innfasing og drift av de nye helikoptrene svekker
uten tvil den operative evnen til fregattene og Kystvakta. Slik det ser ut nå vil de 14 maritime helikoptrene være fullt operative i
løpet av 2025. Det er 24 år etter at Stortinget besluttet å anskaffe NH90 og 20
år etter at det første helikopteret skulle leveres, ifølge den opprinnelige
planen. Selvfølgelig er det hinsides enhver fornuft at det skal gå nesten ett
kvart århundre å få helikoptrene i drift etter at anskaffelsen er vedtatt. Men
det er situasjonen fregattvåpenet, Kystvakta og ikke minst Maritim
helikopterving på Bardufoss må forholde seg til.
• Vi har skrevet det før, og vi skriver det igjen: NH90 er ikke
i seg selv et skandalehelikopter. Det er et fantastisk helikopter. Det er
anskaffelsesprosessen som har vært en skandale. Gjennom ufattelig sen levering
fra fabrikken i Italia og at Forsvaret ikke tok innover seg hva det faktisk
innebærer å fase inn en topp moderne helikoptertype. Målselvs varaordfører
Martin Nymo fra Høyre sa engang at NH90 nærmest er for et romskip å regne
sammenliknet med den analoge 1970-talls-teknologien som var i de gamle
Lynx-helikoptrene til Kystvakta. Da sier det seg selv at det koster mye mer å
drifte NH90-helikoptrene enn Lynx. Mye, mye mer.
• Nå er målet at Maritim helikopterving skal produsere 3900
flytimer i året på NH90 når alle de 14 maskinene er innfaset i 2025. Ifølge
beregninger fra Forsvarets forskningsinstitutt tilsvarer det at tre fregatter
og to kystvaktfartøyer kan få helikoptre. Men det betinger at det bevilges 470
millioner kroner ekstra i året til å kjøpe inn store mengder reservedeler og å
øke vedlikeholdsorganisasjonen betraktelig. Så det NH90-miljøet på Bardufoss
trenger nå er mer personell og flere reservedeler. Ikke at det nok en gang
stilles spørsmålstegn ved den jobben som gjøres.
• Hvis regjeringa og senere Stortinget til våren går inn for å
kjøpe en ny type helikoptre til Kystvakta, er det absolutt grunn til å frykte
at det vil skje på bekostning av anskaffelsen av nye transporthelikoptre til
Hæren. Eller i beste fall at en slik anskaffelse vil bli skjøvet ytterligere ut
i tid. Lang tid. Kystvakta vil sikkert bli fornøyd med å bli kvitt
NH90-spøkelset, men det vil ikke være det beste for forsvaret av Norge. Derfor
må alt gjøres for å sikre at NH90 kan støtte både fregattene og Kystvakta de
neste tre-fire tiårene. Koste hva det koste må.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.