tirsdag 18. februar 2020

Helikopter - NH90 - Avisa Nye Troms ønsker at det pøses ubegrenset med penger inn i et bunnsløst sluk - Nye Troms

Fra en korrespondent i Trøndelag har jeg fått denne: 
3900 flytimer pr. år x kr. 250 000,- pr flytime vil utgjøre kr 975 mill pr. år for å drifte 14 helikoptre.
 Galskap fra ende til annen, det vil bli billigere å gi de bort og kjøpe nye Wildcat eller SeaHawk. (Red.)

Det NH90-miljøet på Bardufoss trenger nå er mer personell og flere reservedeler. Ikke at det nok en gang stilles spørsmålstegn ved den jobben som gjøres.

NH90 Kystvakten, Andøya Airshow 2017 - Foto: Per Gram

•Med jevne mellomrom er det noen som er ute i media og kritiserer anskaffelsen av de maritime NH90-helikoptrene. Sist ut er tidligere sjef for Kystvakta, Ottar Haugen. Til fiskeriavisa Kyst og Fjord sa han i forrige uke at Kystvakta ikke lenger har tillit til NH90-helikoptrene. Han anbefaler at Stortinget dropper NH90 som framtidig kystvakthelikopter. I stedet ønsker Haugen at det skal anskaffes en annen helikoptertype som kan dekke Kystvaktas behov. Det samme har forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen anbefalt i sitt dyreste alternativ i fagmilitært råd. Der anbefaler admiralen at det anskaffes ti nye helikoptre til Kystvakta, og at alle de 14 NH90-helikoptrene skal støtte fregattene.Publisert: 17.02.2020 kl 21:00

• Det er fullt forståelig at det er mye frustrasjon i både Kystvakta og fregattvåpenet over at det tar altfor lang tid å få NH90-maskinene operative. Utfordringene med innfasing og drift av de nye helikoptrene svekker uten tvil den operative evnen til fregattene og Kystvakta. Slik det ser ut nå vil de 14 maritime helikoptrene være fullt operative i løpet av 2025. Det er 24 år etter at Stortinget besluttet å anskaffe NH90 og 20 år etter at det første helikopteret skulle leveres, ifølge den opprinnelige planen. Selvfølgelig er det hinsides enhver fornuft at det skal gå nesten ett kvart århundre å få helikoptrene i drift etter at anskaffelsen er vedtatt. Men det er situasjonen fregattvåpenet, Kystvakta og ikke minst Maritim helikopterving på Bardufoss må forholde seg til.
• Vi har skrevet det før, og vi skriver det igjen: NH90 er ikke i seg selv et skandalehelikopter. Det er et fantastisk helikopter. Det er anskaffelsesprosessen som har vært en skandale. Gjennom ufattelig sen levering fra fabrikken i Italia og at Forsvaret ikke tok innover seg hva det faktisk innebærer å fase inn en topp moderne helikoptertype. Målselvs varaordfører Martin Nymo fra Høyre sa engang at NH90 nærmest er for et romskip å regne sammenliknet med den analoge 1970-talls-teknologien som var i de gamle Lynx-helikoptrene til Kystvakta. Da sier det seg selv at det koster mye mer å drifte NH90-helikoptrene enn Lynx. Mye, mye mer.
• Nå er målet at Maritim helikopterving skal produsere 3900 flytimer i året på NH90 når alle de 14 maskinene er innfaset i 2025. Ifølge beregninger fra Forsvarets forskningsinstitutt tilsvarer det at tre fregatter og to kystvaktfartøyer kan få helikoptre. Men det betinger at det bevilges 470 millioner kroner ekstra i året til å kjøpe inn store mengder reservedeler og å øke vedlikeholdsorganisasjonen betraktelig. Så det NH90-miljøet på Bardufoss trenger nå er mer personell og flere reservedeler. Ikke at det nok en gang stilles spørsmålstegn ved den jobben som gjøres.
• Hvis regjeringa og senere Stortinget til våren går inn for å kjøpe en ny type helikoptre til Kystvakta, er det absolutt grunn til å frykte at det vil skje på bekostning av anskaffelsen av nye transporthelikoptre til Hæren. Eller i beste fall at en slik anskaffelse vil bli skjøvet ytterligere ut i tid. Lang tid. Kystvakta vil sikkert bli fornøyd med å bli kvitt NH90-spøkelset, men det vil ikke være det beste for forsvaret av Norge. Derfor må alt gjøres for å sikre at NH90 kan støtte både fregattene og Kystvakta de neste tre-fire tiårene. Koste hva det koste må.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.