Norwegian-sjef
vil øke satsingen på langdistanser
Flere flyginger til Nord-Amerika og nye ruter til Asia og Europa
kan være en langsiktig løsning på krisen i Norwegian, mener selskapets nye sjef
Jacob Schram.
16. feb. 2020 18:45 – Oppdatert
16. feb. 2020 18:45
– Det tror jeg er en kjempemulighet, en nisje
i markedet som vi er som skapt for, sier Schram til det svenske nyhetsbyrået
TT.
– Jeg tror
det er mer å hente på langdistanseflygingene, sier han.
I tillegg
kommer Norwegian til å trenge flere strategiske samarbeid, på linje med avtalen
selskapet har inngått med amerikanske JetBlue, sier han.
Norwegian
la nylig fram nedslående resultater for fjoråret, med et underskudd på nærmere
1,7 milliarder kroner. Resultatet var likevel betraktelig bedre enn i 2018, da
Norwegian måtte notere et underskudd på nesten 2,5 milliarder kronerDe negative resultatene skyldes blant annet at 18 nyinnkjøpte Max-fly måtte
settes på bakken etter ulykkene i Etiopia og Indonesia, samt problemer med
Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene. Selskapet har i mellomtiden måttet
leie inn fly for å unngå kanselleringer og forsinkelser.
De siste
prognosene fra selskapet er at Max-flyene tidligst kan settes inn i trafikk
igjen i september.
Samtidig
ble 70 ruter lagt ned i fjor, hvorav 20 langdistanseruter.
Ifølge
Schram sitter kreditorene nå på 90 prosent av inntektene fra solgte billetter.
– Det er
klart at det gjør det mer problematisk i den perioden vi befinner oss i nå,
sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.