Den utsatte flytypen på Værnes, august 2018 - Foto: Per Gram
"Flyene er ikke sertifisert for å fly når det er så lavt trykk, spesielt ikke 39- seterne", ble det sagt fra Widerøes talskvinne i morges. Alle flygere får det inn med morsmelken at trykk og temperatur har stor betydning for fly- og helikopteres yteevne, men at de ikke er sertifisert for å fly når det er lavt barometertrykk har jeg ikke hørt før. Vi hadde 945 Hp her ved Stavanger i går. Ikke noen rekord tror jeg, men stygglavt er det. Blir kanskje lavere utover natt til tirsdag. På korte rullebaner kan det hende at fly må redusere vesentlig på avgangsvekt for å kunne holde såkalt "balanced field length". Helikoptre må også redusere vekt i mange tilfeller, også for å tilfredsstille ytelseskrav. Skulle gjerne visst hva sertifiseringskriterien for Bombardier Dash-8 serien egentlig sier, hvis noe. Kanskje høydemålerne ikke kan stilles inn lavt? Det laveste trykk som er målt i Norge er 936Hp. Såkalt normalt trykk er 1013,2Hp.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.