Endnu et år med trecifret millionunderskud i Icelandair
Icelandair kom ud af 2019 med et underskud på 400 millioner kroner, hvilket var en smule mere end året før. En kompensation fra Boeing var med til at forbedre driftsresultatet.
Da WOW air gik konkurs den 28. marts sidste år, kunne man drage et lettelsens suk i bestyrelseslokalet hos Icelandair. Den benhårde kamp mod den islandske lavpriskonkurrent havde i flere år presset bundlinjen, og derfor var der udsigt til bedre tider.
Et par uger tidligere var selskabets seks Boeing 737 MAX-fly blevet sat på jorden som følge af to dødsulykker med samme flytype i Indonesien og Etiopien, men det islandske flyselskab havde ikke dengang forestillet sig, at flyene ville være ude af drift i mindst et år, hvilket snart vil være tilfældet.
Derfor kom 2019 i høj grad til at handle om de manglende MAX-fly, hvilket satte en kæp i hjulet for Icelandairs konsolidering efter WOW air-konkursen. Det fremgår af selskabets årsregnskab, der netop er blevet præsenteret med et nettounderskud på 57,8 millioner dollars, hvilket svarer til lige i underkanten af 400 millioner danske kroner. Resultatet var en smule svagere end året før, hvor underskuddet lød på 55,6 millioner dollars.
Kompensation forbedrede driftsresultat
Kigger man nærmere på regnskabet er omsætningen mere eller mindre uændret i et niveau på 1,5 milliarder amerikanske dollars. Til gengæld er driftsresultat noget bedre end året før med et minus på 39,3 millioner dollars mod næsten 57 millioner dollars året før.
Kigger man nærmere på regnskabet er omsætningen mere eller mindre uændret i et niveau på 1,5 milliarder amerikanske dollars. Til gengæld er driftsresultat noget bedre end året før med et minus på 39,3 millioner dollars mod næsten 57 millioner dollars året før.
Det forbedrede driftsresultat skyldes flere forhold. Først og fremmest har Icelandair arbejdet med at optimere indtjeningen ved en ændret prisstruktur samt øgede indtægter fra salg af tillægsydelser. Men det udslagsgivende har været kompensationen fra Boeing i forbindelse med MAX-groundingen. Her er der alene indtægtsført omkring 100 millioner dollars, eller hvad der svarer til 685 millioner danske kroner.
“Året 2019 var udfordrende, da suspensionen af MAX-flyene havde en hidtil uset negativ indvirkning på Icelandair’s operationer, hvilket resulterede i tabte indtægter, øgede udgifter og begrænset udnyttelse af selskabets flåde og besætning. Med vores fokus på at forbedre vores aktiviteter i løbet af året og øge rentabiliteten af vores rutenetværk blev der imidlertid opnået betydelige operationelle forbedringer i selskabets underliggende forretning,” siger Icelandairs koncernchef Bogi Nils Bogason i en kommentar til regnskabet.
Icelandair har indtil videre indgået to kompensationsaftaler med Boeing, men det er aftalt mellem parterne, at indholdet af aftalerne er fortroligt. Selskabet oplyser imidlertid, at kompensationen indgår i regnskabet delvist som øgede passagerindtægter samt reducerede omkostninger til leasing af fly.
Rullende nødplaner
Icelandair forventer stadig at skulle modtage yderligere 10 MAX-fly udover de seks, som selskabet havde taget levering af før groundingen. Den oprindelige plan var, at tre skulle leveres i 2019, fem i 2020 og to i 2021. Nu forventer man i stedet, at de tre fly, der skulle leveres i 2019, vil blive leveret inden udgangen af 2020.
Icelandair forventer stadig at skulle modtage yderligere 10 MAX-fly udover de seks, som selskabet havde taget levering af før groundingen. Den oprindelige plan var, at tre skulle leveres i 2019, fem i 2020 og to i 2021. Nu forventer man i stedet, at de tre fly, der skulle leveres i 2019, vil blive leveret inden udgangen af 2020.
Men der er udsigt til, at flere forsinkelser kan blive en realitet, hvorfor Icelandair har lavet rullende nødplaner for de kommende 12 til 18 måneder. I første omgang regner man ikke med MAX-flyene i det kommende sommertrafikprogram, og det skal løses ved at wetlease tre Boeing 737-800 samt tage to Boeing 757-200 tilbage, der allerede var udfaset fra flåden. Herudover får fire Boeing 757-200 en længere levetid i flåden end første beregnet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.