Ikke så mye om det her, men konsekvensene av at de styrtrike oljeselskapene har holdt helikopterselskapen på sparebluss i mange år, kommer til å få voldsomme konsekvenser. Per d.d. er ingen permitterte i CHC HS eller Bristow. (Red.)
Mener krisen kan bli verre
enn forrige oljenedtur: – Giftig cocktail
Oljeselskapene skal kutte i drift, investeringer
og leting. Analytiker tror det kan bli verre nå enn under oljebremsen i
2014–2016.
Publisert: Publisert:
I går 07:24
Oljenedturen
i 2014–2016 gjorde skapte store endringer i norsk og internasjonal oljebransje.
Oljeanalytiker Oddvar Bjørgan i Carnegie tror at dagens nedtur kan blir verre
enn den forrige.
·
Lars Taraldsen
·
Kjetil Malkenes
Hovland
Norsk
oljeindustri tråkker - igjen - kraftig på bremsen.
Equinor
varsler at de allerede har startet implementering av
tiltak for å gjøre driften billigere, for å investere mindre penger,
og kutte i letekostnadene.
Også
Aker BP har meldt at de gjør endringer i investeringsplanene. Både
investeringer og letebudsjett reduseres med 20 prosent.
At
store oljeselskap som Equinor og Aker BP varsler dette, betyr at
leverandørindustri og riggbransje etter all sannsynlighet går vanskeligere
tider i møte.
Fra
optimisme til usikkerhet
Særlig
vil redusert letevirksomhet kunne være brutalt for riggnæringen.
Norges
Rederiforbund sier at situasjonen for offshorenæringen er svært utfordrende.
–
Det er ingen tvil om at coronasituasjonen kombinert med svært lav oljepris vil
kunne ramme aktivitetsnivået, sier administrerende direktør i Rederiforbundet
Harald Solberg til E24.
–
Før krisen satte inn kunne vi melde om optimisme i alle segmenter. I løpet av
noen korte uker er denne optimismen snudd til stor usikkerhet.
Han
understreker at forbundet er glade for å se mye positiv og tverrpolitisk
handlingsvilje.
–
Vi jobber nå aktivt med å finne løsninger for de bedriftene som er for store
til å kunne dekkes av SMB-låneordningen (SMB = små og mellomstore bedrifter,
journ.anm.) og har en kapitalstruktur som gjør at Statens Obligasjonsfond ikke
er relevant.
–
Vi har forventninger til at regjeringens nye tiltakspakke som kommer mot
slutten av denne uken, også ivaretar disse bedriftene, sier Solberg.
For
øvrig melder Solberg at det er passasjerskip i utenriksfart som er hardest
rammet av deres medlemmer.
–
Den umiddelbare effekten er størst hos rederiene som driver passasjerskip i
utenriksfart. Der har omsetningen forsvunnet nærmest over natten, de fleste
skipene er lagt til kai, og 5000 sjøfolk og ansatte permittert, sier han.
Kan
bli større enn forrige krise: – Giftig cocktail
Oddvar
Bjørgan, oljeanalytiker i Carnegie, sier til E24 at denne krisen ser ut til å
bli betydelig større enn først antatt, særlig på grunn av kombinasjonen av
OPEC-kollapsen, og coronakrisen.
–
For norske aktører og hele oljebransjen er dette en ny oljekrise som i
2014-2016?
–
Spørsmålet er hvor langvarig det blir. Dette etterspørselssjokket etter
coronaviruset har blitt mye større enn vi så for oss for noen måneder siden.
Når Opec rakner samtidig, er det en utrolig giftig cocktail, sier Bjørgan.
–
Det er fryktelig vanskelig å vite hvor lenge det varer. Men det er enkelt å si
at hvis prisene vedvarer på dette nivået, så er det nok antagelig en større
krise enn den forrige, selv om kostnadsnivået også er kommet ned, sier han.
Nye
utsikter innen utgangen av mars
Bård
Glad Pedersen, kommunikasjonsdirektør i Equinor, sier til E24 at de har gjort
en del tiltak som handler både om smittevern og om reduserte kostnader.
–
Vi har utsatt og forskjøvet ikke-kritiske vedlikeholdsoppgaver, både offshore
og på landanleggene, vi har redusert reisevirksomheten til i praksis null, og
vi har utsatt Bay du Nord-prosjektet i Canada, sier Pedersen.
Han
ønsker for øyeblikket ikke å gå i detalj på hvordan lete-, drifts- og
investeringskostnadene ytterligere skal tas ned, men sier at de vil komme med
mer informasjon om dette om kort tid.
–
Vi vil legge frem oppdaterte utsikter for dette innen utgangen av måneden, sier
Pedersen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.