Stilfærdig afsked med KLM´s Boeing 747
Søndag landede den sidste Boeing 747 fra KLM i Amsterdam Schiphol Airport efter en flyvning fra Mexico City. COVID-19 tog livet af jumbojetten et år før tiden.
For få måneder siden var det planen, at KLM skulle udfase selskabets flåde af Boeing 747-fly i passagerversionen i begyndelsen af 2021. Disse planer blev imidlertid voldsomt fremskyndet som følge af COVID-19-pandemien, og søndag landede en af selskabets store lyseblå jumbojets for sidste gang i Amsterdam Schiphol Airport med passagerer ombord.
Oprindeligt skulle KL644 fra New York-JFK til Amsterdam den 3. januar 2021 have været sidste passagerflyvning med Boeing 747 hos KLM, men det blev i stedet KL686 fra Mexico City til Amsterdam den 28. marts 2020 med ankomst i den hollandske storlufthavn den 29. marts, som blev selskabets absolut sidste Boeing 747-ruteflyvning med passagerer.
Det var en Boeing 747-400M – den særlige kombiudgave – med registreringen PH-BFT, der gennemførte den historiske flyvning. Flyet, der er døbt City of Tokyo, blev leveret til KLM den 15. maj 1997. Et fly indrettet med plads til kun 268 passagerer, da det samtidig rummer et stort godstransportdæk, hvor der er plads til alt fra store pakker til levende dyr som elefanter og heste.
Boeing 747 siden 1971
De sidste KLM-destinationer, der blev betjent med Boeing 747 var udover Mexico City også caribiske Curaçao og Paramaribo, der er hovedstad i republikken Surinam i det nordøstlige Sydamerika.
De sidste KLM-destinationer, der blev betjent med Boeing 747 var udover Mexico City også caribiske Curaçao og Paramaribo, der er hovedstad i republikken Surinam i det nordøstlige Sydamerika.
Lørdag den 28. marts afgik tre fly fra de nævnte destinationer med kurs mod Amsterdam Schiphol Airport. Det var Mexico-flyet, der var planlagt til at ankomme sidst, der således fik æren af at blive det sidste Boeing 747-passagerfly i luften hos det hollandske SkyTeam-selskab.
Der var ingen festligheder arrangeret i forbindelse med den sidste ankomst, som det ellers har været traditionen ved andre flytyper, og som flyselskaber over hele verden plejer at gøre. Baggrunden for den pludselige pensionering var tilsyneladende for alvorlig til at igangsætte for meget festivitas.
KLM har fløjet med Boeing 747 siden begyndelsen af 1971, men den nuværende 400-version daterer sig tilbage til foråret 1989, hvor den rene passagerversion blev introduceret i flåden, men kombiudgaven 400M kom et halvt år senere.
Gennem tiden har KLM beskæftiget i alt 26 Boeing 747-400 i både kombi- og fragtversioner, og passagerflyene har altid været opkaldt efter alverdens storbyer. De sidste 747´ere, der nu har forladt flåden, var Johannesburg, Lima, Nairobi, Seoul, Shanghai, Tokyo og Vancouver.
Ophugges i hjemlandet
KLM´s gamle Boeing 747-fly vil ende sine dage hos det hollandske demonteringsselskab AELS (Aircraft End-of-Life Solutions, red.). Dette selskab har desuden indgået aftaler med SWISS og Air France om ophugning af en række pensionerede Airbus A340-fly.
KLM´s gamle Boeing 747-fly vil ende sine dage hos det hollandske demonteringsselskab AELS (Aircraft End-of-Life Solutions, red.). Dette selskab har desuden indgået aftaler med SWISS og Air France om ophugning af en række pensionerede Airbus A340-fly.
Søsterselskabet Air France satte den sidste Boeing 747 på jorden allerede i 2016, så i de kommende år vil det i den fransk hollandske luftfartskoncern kun være muligt at opleve Boeing 747-400F i KLM-farverne via de tre fragtfly, som Martinair Cargo opererer på vegne af KLM.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.