Drama i kulissen hos easyJet
Mandag var easyJet i fokus, da selskabet satte flere end 330 fly på jorden, mens hovedaktionæren, under trusler om at afsætte bestyrelsen, krævede, at en stor flyordre hos Airbus blev annulleret.
Det britiske lavprisflyselskab easyJet står ligesom mange andre flyselskab i en særdeles vanskelig situation midt i coronakrisen.
For åbent tæppe udspillede der sig mandag et drama i kølvandet på et brev, som selskabets grundlægger og nuværende hovedaktionær Sir Stelios Haji-Ioannou søndag sendte til bestyrelsesformand John Barton og otte andre bestyrelsesmedlemmer.
Sir Stelios Haji-Ioannou ejer sammen med sin familie lidt under 34 procent af aktierne i flyselskabet, så det er således en stemme, som ledelse og bestyrelse bliver nødt til at lytte til.
EasyJet-stifteren er bekymret over, at ledelsen ikke har taget initiativ til at annullere en igangværende ordre hos Airbus, hvor der skal betales 4,5 milliarder britiske pund, eller godt 38 milliarder danske kroner, i perioden fra 2020 til 2023. Han beskriver ordren som værende en hovedrisiko i forhold til selskabets overlevelse.
Vil holde bestyrelsen ansvarlig
I brevet til bestyrelsen ønsker Sir Stelios Haji-Ioannou, at easyJet henvender sig til Airbus og påberåber sig force majeure i forbindelse med ordren på de 107 fly.
I brevet til bestyrelsen ønsker Sir Stelios Haji-Ioannou, at easyJet henvender sig til Airbus og påberåber sig force majeure i forbindelse med ordren på de 107 fly.
“Selv med en genoptagelse af flytrafikken vil passagerindtægterne sandsynligvis være for lave til at holde trit med udgifterne og vil sandsynligvis gøre easyJet insolvent, hvis selskabet fortsat betaler Airbus for flere fly,” hedder det i brevet.
Sir Stelios Haji-Ioannou har givet bestyrelsen en frist til onsdag middag til at forholde sig til indholdet i brevet, og han truer samtidig med at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling hver syvende uge for at afsætte bestyrelsesmedlemmerne én efter én. I krigserklæringen hedder det endvidere:
“Denne krise kan resultere i insolvens for easyJet, og hvis det viser sig, at der er betalt en eneste penny fra virksomheden til Airbus i tiden fra groundingen af flåden og frem til datoen for insolvensen eller frem til en kapitalforhøjelse, der kan forhindre insolvens, vil jeg personligt sagsøge personligt alle easyJet-bestyrelsesmedlemmer for grov uagtsomhed og for at bedrage easyJets kreditorer til fordel for en kreditor (Airbus med tvivlsomme rettigheder til disse penge) frem for alle andre.”
Ikke brug for statslån
Mandag kunne easyJet også meddele, at selskabet har sat samtlige 337 fly på jorden samtidig med, at kabinepersonalet er hjemsendt fra den 1. april og indtil udgangen af maj. Der er ingen oplysninger om, hvornår flyene kan komme i luften igen.
Mandag kunne easyJet også meddele, at selskabet har sat samtlige 337 fly på jorden samtidig med, at kabinepersonalet er hjemsendt fra den 1. april og indtil udgangen af maj. Der er ingen oplysninger om, hvornår flyene kan komme i luften igen.
Selskabets svenske koncernchef Johan Lundgren har offentligt tilkendegivet, at easyJet bliver nødt til at bede regeringen om et lån. Det er Sir Stelios Haji-Ioannou heller ikke enig i.
“Hvis vi ikke betaler Airbus, så har vi ikke brug for statslån. Det ville være et misbrug af skatteydernes penge at sikre sig lån for at betale Airbus for en investering i 107 fly, der ikke vil være rentabel. Vi bør i stedet forhøje kapitalen,” lyder det.
Det er ikke mange dage siden, at easyJet-hovedaktionæren fik udbetalt 60 millioner pund (500 millioner kroner) i udbytte fra easyJet. Disse penge – og flere til – er Sir Stelios Haji-Ioannou angiveligt klar til at indskyde i forbindelse med en kapitalforhøjelse.
Bestyrelsen har i et foreløbigt svar meddelt, at man arbejder for at udsætte og reducere betalingerne til Airbus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.