Avinor har sterkt reudserte inntekter akkurat nå. Det vil nok vedvare en god stund. Trafikk til Mo i Rana er også sterkt redusert antar jeg. Tidspunktet virker pussig. (Red.)
Avinor skal bygge ny lufthavn i Mo i Rana
Pressemelding | Dato: 20.03.2020
| Nr: 34/20
Samferdselsdepartementet mener at den beste modellen for å sikre fremdrift i arbeidet med ny flyplass i Mo i Rana er å gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av en ny lufthavn. Avinor vil få i oppdrag å gi dette arbeidet prioritet. – Det er gjort en stor innsats lokalt over mange år for å få bygget en storflyplass i Mo i Rana. Uten dette engasjementet hadde vi ikke vært her vi er i dag. Dette arbeidet vil også være viktig for Avinors videre arbeid med flyplassen. Den nye lufthavnen vil gi folk og næringsliv et bedre transporttilbud og legge til rette for utvikling av reiseliv og annen næringsvirksomhet i regionen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
I Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP) har regjeringen lagt opp til å bidra med 1,47 milliarder 2017-kroner til bygging av ny lufthavn i Mo i Rana i andre halvdel av planperioden, mellom 2024 og 2029. Det statlige bidraget forutsetter at et lokalt bidrag dekker de resterende utgiftene opp mot 600 millioner kroner. I NTP går det også fram at Samferdselsdepartementet skal vurdere nye gjennomføringsmodeller for utbygging og drift, blant annet offentlig-privat samarbeid (OPS), og at det tas sikte på byggestart ved bruk av lokale midler i første del av planperioden, altså før 2024. I behandlingen av NTP, og ved senere behandlinger av Samferdselsdepartementets budsjettframlegg, har Stortinget bedt om raskest mulig oppstart.
Videre prosess for bygging av flyplassenSom en del av oppfølgingen av Nasjonal transportplan har Samferdselsdepartementet hatt dialog med det lokale selskapet Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS (PLU) og Rana kommune for å se på muligheten for å inngå en avtale om bygging og drift av ny lufthavn i Mo i Rana. Dette har imidlertid vist seg å reise store utfordringer når det gjelder statsstøtte- og anskaffelsesregelverket. For å unngå forsinkelser, har Samferdselsdepartementet kommet fram til at det vil gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av flyplassen. Det er allerede gjort store og viktige forarbeider, både gjennom Avinors forprosjekt og konsesjonssøknad og arbeidet PLU har gjort.
Lokalt næringsliv og kommunen har spilt en viktig rolle og tatt et stort ansvar i å drive fram dette prosjektet. Samferdselsdepartementet vil derfor gi Avinor i oppdrag å prioritere å forhandle fram en avtale om lokalt bidrag til ny lufthavn i Mo i Rana
- Jeg vil berømme Polarsirkelen Lufthavnutvikling. De har gjort en god og profesjonell jobb som har brakt prosjektet mange steg nærmere realisering, sier Hareide.
Avinor skal snarest mulig gå i gang med å oppdatere sitt eget forprosjekt fra 2015, som Avinor utarbeidet på grunnlag av et oppdrag fra Samferdselsdepartementet i 2014. Avinor blir også bedt om å innlede dialog med PLU for å nyttiggjøre seg relevante deler av PLUs forarbeid. Forutsatt at det kommer på plass en forpliktende avtale om lokal medfinansiering, vil prosjektet deretter gjennomgå en ekstern kvalitetssikring av kostnadsgrunnlaget (KS2) innenfor statens ordning for kvalitetssikring av store investeringsprosjekter i staten.
OPS-modell skal vurderesSamferdselsdepartementet vil i samråd med Avinor vurdere om det er hensiktsmessig at Avinor lyser ut byggingen og driften av den nye lufthavnen som et OPS-prosjekt i tråd med statens OPS-rammeverk for transportsektoren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.