Som følge av virusutbruddet har etterspørselen etter personreiser med fly falt betydelig, og det kommersielle grunnlaget for en stor del av norsk personflytrafikk har falt bort.
Derfor har Samferdselsdepartementet i dag, etter forhandlinger med NHO Luftfart, Widerøe, SAS og Norwegian, inngått avtaler med de tre flyselskapene om et grunnleggende tilbud av flytransport mellom regionene og enkelte lokale ruter. 
– Velfungerende flyruter er viktig for næringslivet og flere samfunnsfunksjoner, som eksempelvis helse- og pasienttransport. Avtalene vi nå har inngått gir et minimumstilbud for strekninger som det anses som samfunnskritisk å opprettholde, og hvor det midlertidig ikke er grunnlag for kommersiell drift, sier Hareide.
Fordi det er krevende å gi gode prognoser for utviklingen i persontransporten fremover, vil avtalene inngås for en måned av gangen. Det nye minimumstilbudet har oppstart 25. mars.
Avtalene departementet har inngått innebærer følgende minimumstilbud:
Rute
Min dgl rundturer
Dager/uke
Ant. rundturer/uke

Kristiansand – Oslo
2
6
12

Stavanger – Oslo
5
6
30

Haugesund – Oslo
2
6
12

Bergen – Oslo
5
6
30

Ålesund – Oslo
2
6
12

Molde – Oslo
2
6
12

Kristiansund – Oslo
2
6
12

Trondheim – Oslo
6
6
36

Bodø – Oslo
3
6
18

Evenes – Oslo
2
6
12

Bardufoss – Oslo
2
6
12

Tromsø – Oslo
3
6
18

Tromsø – Longyearbyen
1
6
6

Trondheim – Bodø – Tromsø
2
6
12

Trondheim – Bergen – Stavanger
2
6
12

Totalt per uke for 737/Airbus
41
90
246



Rute
Min dgl rundturer
Dager/uke
Ant. rundturer/uke

Oslo – Florø og Bergen – Florø
2
6
24

Oslo – Ørsta/Volda
2
6
12

Kristiansand – Bergen
2
6
12

Tromsø – Vadsø
2
6
12

Tromsø – Hammerfest.
2
6
12

Tromsø – Alta
2
6
12

Tromsø – Kirkenes
2
6
12

Totalt per uke Dash 8
14
96


Det tilbudet som allerede er dekket av eksisterende statsstøttede ruter (FOT) er ikke tatt med.