USA faser ut teknologi-vidunder og beholder gammel
sliter
Den gamle sliteren B-52 (toppen)
kommer til å overleve stealth-vidunderet B-2. Foto: US Strategic Command
Det teknologiske vidunderet B-2 skal pensjoneres,
mens B-52-fly som rullet ut av hangaren under Vietnamkrigen tas ut av
«kirkegården».
1. aug. 2020 08:25 – Oppdatert
1. aug. 2020 08:25
Det
kommer fram i budsjettplanene til det amerikanske flyvåpenet, US Air Force.
Flyvåpenet
kartlegger fremtidens behov for strategiske bombefly i tråd med
forsvarsdepartementets scenario om en mulig konflikt med Russland og Kina.
Der
mener de at B-2 «Spirit», som var siste skrik innen teknologi da den ble
innført i 1997, må vike, ikke senere enn 2032. I stedet vil de gå for B-52 «Stratofortress» som ble innført i
1955, som er ventet å være på vingene til lenge etter 2050.
Egentlig
skulle B-2 gjennom en omfattende modernisering, men i februar ble prosjektet
kraftig høvlet ned. Ifølge Associated Press skyldes dette at B-2
blir stadig mer sårbart mot tett luftforsvar utplassert av potensielle
motstandere, som Kina. I tillegg er det kun bygget 21 eksemplarer av flyene,
som gjør at reservedeler er sjeldne og dyre.
En B-2 «Spirit» får påfyll i lufta fra en
KC-Stratotanker over New Jersey, USA. Foto: Master Sgt. Mark C.
Olsen / U.S. Air National Guard
Michael
Blades, luftfartsekspert i konsulentselskapet Frost & Sullivan, sier at enklere
vedlikehold er hovedgrunnen til at B-52 holder ut så lenge, ifølge National Interest.
Han
påpeker B-52 sin flykropp er laget av aluminium, som er billig å reparere, i
motsetning til moderne fly som har en kropp av karbonfiber og eksotiske
komposittmaterialer vanskelige å forme. B-2 sin består av karbonfiber, grafitt
og innvevd titan, for å absorbere radarbølger.
Dessuten,
dagens fly bruker såkalt «fly by wire» hvor den mekaniske forbindelsen mellom
piloten og joysticken er brutt, og flyet styres av datamaskiner. B-2 «Spirit»
må faktisk styres av datamaskiner for å fly stabilt. Til gjengeld kan den
nesten gjøre alt selv. Men billig er den som sagt ikke, og kun noen få av de 20
er klare til aksjon til enhver tid.
Blir
100 år gammelt
Med
nye motorer kommer B-52 til å fly helt fram mot 2050 og utover - noe som vil
gjøre designet over 100 år gammelt. Av de over 700 flyene som er produsert, er
fortsatt 58 stykker på vingene, med 18 i reserve, og 12 «på lager».
En B-52 sitter på en «flykirkegård» i Tucson,
Arizona. Flere av disse flyene er nå tatt inn i tjeneste igjen, etter en real
overhaling. Foto: Adam Roscoe / CC 2.0 / flickr
Faktisk
ble to av flyene, som egentlig lå på «flykirkegården» Davis-Monathan i Tucson,
Arizona, tatt tilbake i tjeneste. Den siste i 2019, da et B-52 ved navn «Wise
Guy» fikk luft under vingene etter å ha vært «dødt» i 11 år.
Det
var ikke lett å få det på vingene, men US Air Force mente det var verdt det.
–
Delene som skulle til for å ordne katapultsetet lå i en 20 liters bøtte. Det
var som å sette sammen et puslespill, sa vingsersjant Greg Barnhill i en
pressemelding.
«Wise
Guy» måtte få byttet ut alle drivstofftanker, slanger og motorer, før det kunne
flys til Louisiana for videre utrustning.
I
fremtiden kan enda flere ende med å få nytt liv - bokstavelig talt.
En «flykirkegård» i Tucson Arizona. Noen fly
holdes «i live», andre blir til reservedeler. Foto: Mate 3rd Class
Shannon R. Smith / US Navy
Maktdemonstrasjon
Den
5. juli i år brukte US Air Force et av B-52-flyene for å vise kineserne en
demonstrasjon i utholdenhet og rekkevidde i Sørkinahavet. Kina krever 90
prosent av havområdet, som ABC Nyheter tidligere
har skrevet om, og tråkker dermed på tærne til halve Sørøst-Asia.
–
Bombeflyene demonstrerer amerikansk evne til å raskt forflytte seg til en
fremskutt base og utføre langdistanseoppdrag, sier oberstløytnant Christopher
Duff, sjef for den 96. bombeskvadronen, i en pressemelding.
Flyet
tok av fra Barksdale, midt i USA, fløy over hele Stillehavet, deltok i en
øvelse med hangarskipene USS Nimitz og Ronald Reagan, før den landet på Guam,
nord for Papua Ny-Guinea.
–
Denne sortien demonstrerer vår evne til å nå ut fra hjemmestasjonen og fly hvor
som helst i verden, utføre oppdrag, lande på en fremskutt base, og fortsette
operasjonen, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.