ATR serien har et notorisk dårlig rykte når det gjelder ising. Best kjent er Roselawn ulykken den 31.10.1994. (Red.)
Rapport
om alvorlig luftfartshendelse vest for Førde lufthamn Bringeland 14. november
2016 med ATR 72-212A, OY-JZC, operert av Jet Time AS
SAS rute 4144 ble operert av det danske
flyselskapet Jet Time AS på vegne av SAS. Underveis fra Bergen til Ålesund,
vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i
sterk ising. Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen
gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av
flygingen ble gjennomført lengre vest hvor de unngikk ising. Flyet landet
normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen av de ombordværende ble skadet. Det
oppsto heller ikke skader på flyet. Denne, og to andre alvorlige
isingsrelaterte hendelser med ATR 72-212A, illustrerer hvor viktig det er at
besetningene overvåker hastighet og stigeytelse slik at flyet opereres innenfor
de definerte ytelsesbegrensningene. Havarikommisjonen mener at ising bør være
et vektlagt moment i risikoanalysene til flyselskaper som skal operere i
isingssesongen i Norge, og at det er viktig å ta flytypens egenskaper i
betraktning. Mindre enn tre måneder etter hendelsen la SAS ned rutene og Jet
Time AS sine flyginger med ATR 72-212A i Norge opphørte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.