torsdag 10. september 2020

Alvorlig luftfartshendelse vest av Førde i 2016 - SH rapport

 ATR serien har et notorisk dårlig rykte når det gjelder ising. Best kjent er Roselawn ulykken den 31.10.1994. (Red.)


Rapport om alvorlig luftfartshendelse vest for Førde lufthamn Bringeland 14. november 2016 med ATR 72-212A, OY-JZC, operert av Jet Time AS

SAS rute 4144 ble operert av det danske flyselskapet Jet Time AS på vegne av SAS. Underveis fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising. Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lengre vest hvor de unngikk ising. Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen av de ombordværende ble skadet. Det oppsto heller ikke skader på flyet. Denne, og to andre alvorlige isingsrelaterte hendelser med ATR 72-212A, illustrerer hvor viktig det er at besetningene overvåker hastighet og stigeytelse slik at flyet opereres innenfor de definerte ytelsesbegrensningene. Havarikommisjonen mener at ising bør være et vektlagt moment i risikoanalysene til flyselskaper som skal operere i isingssesongen i Norge, og at det er viktig å ta flytypens egenskaper i betraktning. Mindre enn tre måneder etter hendelsen la SAS ned rutene og Jet Time AS sine flyginger med ATR 72-212A i Norge opphørte.

Les hele rapporten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.