Her er Kjell Inge Røkke og Akers splitter nye privatjet,
Falcon 8X, til en prislapp på 505 millioner kroner. Det er den dyreste
privatjeten noe norsk selskap eller milliardær har kjøpt inn.
12:58
- 22. juni | Oppdatert 10:37 - 10. sep.
– Når det gjelder privatfly, er det noe
jeg mer enn gjerne forsvarer. Aker
har eid jetfly siden 2007, og vi vet hvor effektivt og nyttig det
er å disponere et eget fly. Flyet er et arbeidssted, og reisen er en
transportetappe for å følge opp Aker-eide selskaper med virksomheter i 30 land
på alle kontinenter, skrev Kjell Inge Røkke i et aksjonærbrev til Akers
aksjonærer tilbake i mars 2012, og la til:
– Flyet benyttes av Øyvind og meg, og ofte har vi med flere når saker skal behandles og diskuteres.
Pris: 505 millioner kronerLes mer om flyet på Dassault
Aviations hjemmeside
Det er Akers kommunikasjonsdirektør Atle Kigen som henviser Kapital til Røkkes aksjonærbrev våren 2013, når bladet nå i 2020 spør hvordan Aker forsvarer overfor minoritetsaksjonærene å bruke så mye som en halv milliard kroner på en privatjet.– Som du vet har vi ved flere anledninger vært tydelige og åpne om våre behov og formål med eget fly, skriver Kigen i en e-post.
Flyr
lett til Brasil
Flyet, som er det nyeste og dyreste i
sin klasse, har en rekkevidde på 12.000 kilometer. Det betyr at det uten
mellomlandinger kan frakte Røkke og Eriksen fra Gardermoen helt til Australia
eller, kanskje mer relevant, til Brasil, hvor Aker Solutions
har virksomhet. Flyet ble sist fotografert av en såkalt flyspotter
11. mars på en flyplass helt nordøst i Brasil, i byen Fortaleza. Det har
åpenbart vært mye brukt siden det ble overlevert i fjor høst, da andre
flyspottere har lagt ut en rekke bilder av flyet på flere flyplasser i Europa,
inkludert alt fra Liverpool til Düsseldorf og Amsterdam. Røkke og
Eriksen kan ha med seg opptil 14 andre medarbeidere om flyet fylles helt opp.
Rebel's Tool: Kjell Inge Røkke har stort sett alltid fløyet
privatfly. Her helt tilbake i 1999. Bildet er trolig tatt ombord i en Boeing
Business Jet Røkke hadde døpt Rebel's Tool.
Kigen:
Markedsleie for privat bruk
Flyet driftes av Sundt Air på
Gardermoen, som har spesialisert seg på å drifte privatjeter for norske
milliardærer. På vegne av noen av disse leier Sundt Air også ut deres fly.
Ifølge Kigen må Røkke betale
markedsleie for flyet dersom han eller et av hans private selskaper, som TRG
AS, skal benytte Akers nye jetfly.
– Pris ved bruk av flyet settes av
Sundt Air basert på det som er markedsleie for tilsvarende fly. Det er et
oversiktlig marked. Prisen gjelder for alle selskaper som benytter flyet,
selvsagt det samme for Kjell Inge Røkke privat og TRG, heter det fra Kigen.
Flyet fløy så sent som søndag
21. juni strekningen Gardermoen–Palma de Mallorca. Aker-ansatte
på jobbseminar, eller utleid til markedspris til Røkke på tur til Middelhavets
strender?
Kan fly til Sveits: Stein Erik Hagens nye Gulfstream G280, av
typen vist på bildet her, tar den norske milliardæren raskt til Sveits så vel
som New York.
Hagen
kjøpte ny Gulfstream G280
Røkke er ikke den eneste milliardæren som nylig har investert i ny privatjet. Stein Erik Hagen kjøpte i fjor høst en Gulfstream G280. Det koster nytt cirka 200 millioner kroner (20,5 millioner dollar), og har plass til opptil ti passasjerer. Også dette flyet har god rekkevidde, dog ikke så lang som Røkkes. Hagen kan fly til Sveits på det årlige World Economic Forum, eller besøke sin datter Caroline der. Flyet fløy Gardermoen–Zürich så sent som søndag 21. juni. Eller han kan fly direkte fra Gardermoen over Atlanteren til New York. Hagen har både en leilighet på Manhattan og et hus på Hamptons, øst på halvøya Long Island.
Reitan har to flyJohn Fredriksen flyr en stor Bombardier Global 6000 ,
Bjørn Rune Gjelsten flyr en Dassault Falcon 7X mens
Petter Stordalen flyr en Bombardier Challenger 350.
Se også oversikten under for de andre norskrelaterte milliardærene som
disponerer egne luksusjeter.
Milliardærenes private jetfly
Milliardær |
Kjøpsår |
Pris* |
Merke og modell |
Antall passasjerer |
Eid via |
Kjell Inge Røkke |
2019 |
505 |
Dassult Falcon 8X |
12-16 |
Ln-XAX Air AS |
John Fredriksen |
2015 |
500 |
Bombardier Global 6000 |
8-19 |
Isle of Man-selskap |
Odd Reitan |
2017 |
267 |
Dassult Falcon 2000LXS |
8-10 |
Reitangruppen AS |
Odd Reitan |
2015 |
235 |
Dassult Falcon 2000LXS |
8-10 |
Reitangruppen AS |
Bjørn Rune Gjelsten |
2016 |
253 |
Dassult Falcon 7X |
12-16 |
G&A Air AS |
Olav Nils Sunde |
2002 |
219 |
Bombardier Challenger 604 |
10-12 |
Alcam AS |
Stein Erik Hagen |
2019 |
200 |
Gulfstream G280 |
8-10 |
Aviation Invest AS |
Jacob Hatteland |
2017 |
168 |
Bombardier Challenger 350 |
8-10 |
Jacob Hatteland AS |
Petter Stordalen |
2016 |
167 |
Bombardier Challenger 350 |
8-10 |
Jetfly AS |
Kjell Inge Røkke |
2012 |
18 |
Beechcraft B200** |
4-6 |
TRG The
Resource Group AS |
Listen er rangert etter pris på
kjøpstidspunkt
* Kapitals anslag i mill. kr
**Kun Røkkes
"hyttefly"
Alle flyene i tabellen bortsett fra det som står på John Fredriksen er
norskregistrerte. Fredriksens fly er registrert på Isle of Man. Opplysningene
om Fredriksens fly er basert på andre norske medier. Og vi må ta et forbehold
om at det kan være at Fredriksen kun leaser dette flyet, og at ikke et av hans
selskaper eier det.
Sundt
Air drifter
Alle de norskregistrerte flyene, inkludert
også Røkkes hyttefly, driftes av Sundt Air. Men
det er bare Olav Nils Sundes gamle Bombardier
Challenger 604 fra 2002 og Jacob Hattelands Bombardier
Challenger 350 som nevnes blant flyene som Sundt Air tilbyr til utleie. De
andre milliardærene ser altså ut til å fly så mye selv at de ikke kan/har behov
for å leie ut flyene sine.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.