Dette er nær uvirkelig. Det første flyet ankom da Kald Krig 2 begynte, 24. februar. Vi trenger et effektivt Forsvar, ikke slikt vås som dette. Hadde de ikke kontakt med andre nasjoner før flyene ble bestilt? India, som fikk sine fly i 2012, og som tidligere brukte russiske systemer har greid seg uten det tullet vi leser om her.
– Forsvarsmateriell må først klassifisere produktene vi skal bruke. Deretter må Forsvarets logistikkorganisasjon bestille.
De har hatt noen år på seg for å finne ut av dette. Det var også sagt og skrevet at P-8A var så mye enklere å vedlikeholde enn Orion fordi flyet for en stor grad ville være identisk med mange tusen fly i B737-serien som det også flyr mange av i Norge. Jeg sitter med et vemmelig spørsmål om vi er egnet for i det hele tatt å ha et forsvar. Kanskje vi egentlig bør bli en Island kopi? Ref. NH90 skandalen og KNM Maud som var "full av mark" da hun kom til landet. Riksrevisjonen bare ser på, uansett overskridelser. Uansett, forsvarsproblemene synes å ligge på toppnivå inkludert manglende politisk oversikt. (Red.)
De nye milliardflyene på Evenes har stått på
bakken siden februar
Norges første nye maritime overvåkningsfly, P-8 Poseidon, landet for første gang på Evenes flystasjon torsdag 24. februar. Foto: Stian Klaussen/Forsvaret
18.05.22
08:00
Ikke alt har gått etter planen siden
det første av Norges nye overvåkingsfly landet på Evenes i februar.
Like etter klokken 21.30
torsdag 24. februar
landet det første av Norges nye maritime patruljefly, 9583 «Viking», på Evenes. Innen utgangen av mars skulle
flygere og de øvrige av mannskapene som skal betjene det nye flyet, starte
flytreningen ut fra Evenes. Det skjedde ikke.
Fram til nå har flyet stått på
bakken. Det siste er at det første flyet skal ta av fra Evenes i begynnelsen av
juni. I august neste år skal P-8 Poseidon ta over operasjonene for det gamle
maritime patruljeflyet P-3 Orion, som har sin base på Andøya.
Utålmodig med å komme i gang
Sjefen for Luftforsvaret,
generalmajor Rolf Folland, bekrefter overfor Fremover at ikke alt har gått
etter planen med de nye maritime patruljeflyene.
– Jeg er sånn passe utålmodig,
svarer Folland diplomatisk.
Fremover er kjent med at Folland har
vært adskillig mer tydelig internt og opp mot Forsvarsmateriell, som på vegne
av Forsvaret forvalter de nye flyene. Forsvarsmateriell er en egen etat som har
ansvar for både å anskaffe, forvalte og å utfase materiell for Forsvaret.
Fakta om P-8A Poseidon
- P-8A er bygget med utgangspunkt i Boeing
737-800, som er et av de vanligste passasjerflyene i sivil luftfart.
- Det er fem flymaskiner som skal erstatte
dagens maritime patruljefly P-3 Orion og DA-20 JetFalcon.
- Det nye flyet er utstyrt for
antiubåtkrigføring, maritim overvåkning og også for å drive elektronisk
etterretning. Flyet kan bevæpnes med blant annet torpedoer.
- Hele P-8-prosjektet har en kostnadsramme på
11,2 milliarder 2022-kroner – pluss et ukjent bidrag fra
etterretningstjenesten.
- Besetning: Ni personer (to flygere, sju
spesialister)
- Lengde: 39,47 meter
- Vingespenn: 35,72 meter
- Høyde: 12,83 meter
- Vekt (tom): 62 730 kilo
- Makshastighet: 907 kilometer i timen
- Makshøyde: 12 500 meter (41 000 fot)
- Rekkevidde: 2.222 kilometer, 1.200 nautiske
mil, med fire timers patruljetid.
Kilde: Forsvarsmateriell
I løpet av neste uke vil det tredje
av de fem flyene Norge har kjøpt av US Navy, lande på Evenes.
De to siste, av de til sammen fem
flyene Norge har gått til anskaffelse av, vil først ankomme Evenes sommeren
neste år.
Rolf Folland forteller at
Luftforsvaret har en stram plan for testing og evaluering av de nye flyene. At
det skulle ta over tre måneder fra det første flyet landet på Evenes til det
første fikk lov til å ta av fra den nye flystasjonen var ikke en del av planen.
– Vi er klare
Noe av årsaken til forsinkelsen er
ifølge Luftforsvarets øverste sjef at deler av vedlikeholdsmanualene for det
nye flyet fortsatt ikke er godkjent.
– Noe av det vi venter på få
godkjent er manualen for POL-produktene; petroleum, oljer og smøremidler.
Her har det nemlig dukket opp en
utfordring, slik Folland beskriver det.
– Forsvarsmateriell må først
klassifisere produktene vi skal bruke. Deretter må Forsvarets
logistikkorganisasjon bestille.
– Vi i Luftforsvaret er klare, men
det gjenstår altså en godkjenning fra Forsvarsmateriell før produktene kan
bestilles.
Sjefen for Luftforsvaret sier at
både bakke- og flymannskaper har jobbet intensivt med det de har hatt
muligheten til, uten at flyet har hatt tillatelse til å ta av, siden den første
flymaskinen kom til Evenes i slutten av februar.
Dette skjuler seg bak dørene på det nye superflyet
Må en ekstra runde i simulator
– Vi har fått gjort en del, og jeg
tror fortsatt ikke at vi må utsette tidspunktet for initiell operativ kapasitet
(IOC) i august neste år.
Fram til IOC skal fly og mannskaper
gjennomføre en omfattende testing og evaluering før systemet kan bli erklært
kampklart. Først da kan de nye Poseidon-flyene ta over for P-3
Orion.
På grunn av forsinkelsen må
imidlertid flere av flygerne nå gjennom en ekstra runde med simulator før de
får lov til å fly. De to flyene som allerede har ankommet Evenes, «Viking» og
«Ulabrand», må i tillegg flys av testflygere før de øvrige pilotene får slippe
til. Årsaken til dette er at det har gått for lang tid siden flyene sist var på
vingene.
I neste uke lander imidlertid fly
nummer tre på Evenes; «Munin». Det er dette flyet som etter den nye planen
først skal ta av med flygere og operatører fra 333 skvadronen på Evenes.
Norges nye overvåkingsfly P-8
Poseidon. Foto: Forsvaret
Mannskaper på samlebånd
– Vil forsinkelsen påføre
Luftforsvaret merkostnader?
– Det løper ikke så mye ekstra
kostnader. Noe blir det nok for en ekstra simulatortrening, men det viktigste
for meg nå er at vi klarer å holde momentum i prosessen.
– Det kommer mannskaper på samlebånd
som skal drifte de nye maskinene. De kan ikke gå i ukesvis uten å få praktisert
sin kompetanse. Kompetanse er ferskvare, forklarer Folland.
Det skal utdannes til sammen ti
fulle besetninger til de fem flyene som skal være operative fra neste år.
– Vil forsinkelsen få noe å si for
leveransen på maritim overvåkning fra Luftforsvaret?
– Nei. Og jeg har også tro på at vi
skal klare å følge planen for når P-8 Poseidon skal overta for P-3 Orion i
august 2023.
Milliardflyene på Evenes kan havne midt i
konfliktområdet
En krevende kunde
Folland legger til at samarbeidet
med Forsvarsmateriell er godt, tross forsinkelsen.
– Vi har en god dialog med
Forsvarsmateriell, men Luftforsvaret ønsker å være en krevende kunde.
– Vi ønsker leveranser på tid og
kvalitet, men vi er avhengig av andres leveranser for at vi skal kunne fly
flyene. Dette ansvaret er nå delt, og vi liker ikke når vi ikke klarer å holde
tidsskjema. Det skal vi være gode på, understreker Folland.
Sjef Luftkapasiteter i
Forsvarsmateriell, brigader Jarle Nergård, sier han har forståelse for
frustrasjonen som følge av at alt ikke har gått som planlagt med leveransen av
P-8 Poseidon. Årsaken ligger imidlertid ikke i kvaliteten på materiellet.
– Kvaliteten er god, og med få
unntak har leveransene gått helt etter planen, forteller Nergård.
Store prosjekter som tar tid
Forsvarsmateriell har imidlertid
ikke bare ansvar for anskaffelse og forvaltning av de nye maritime patruljeflyene.
I Forsvarsmateriells portefølje står både nytt artilleri, det såkalte
skandale-helikopteret NH90, fartøy til Sjøforsvaret, F-35 og anskaffelsen av
nye stridsvogner samt avhending av utrangert materiell – for å nevne noe.
– Enkelte av disse større
prosjektene, som for eksempel NH90, spiser mye mer tid og fokus hos fagfolkene
våre enn vi hadde ønsket. Dette igjen gjør at når det dukker opp utfordringer
på andre prosjekter som P-8, noe det uunngåelig gjør, så får det fort
konsekvenser for tidsplanen, forklarer Nergård.
– Jeg trenger noen som kan jakte u-båter. På
ordentlig
Løsbart, men tidkrevende
Jarle Nergård forklarer konkret også
utfordringene med enkelte av vedlikeholdsproduktene til de nye flyene.
– Da vi skulle bestille smøreoljer,
rensemidler og lakk som vi trenger til daglig vedlikehold, ble det klart at vi
ikke kan basere oss på listene med slikt materiell som vi har mottatt fra US
Navy.
Listene fra US Navy viste seg nemlig
å inneholde spesielle militære produkter i alt fra smøreolje til pussekluter.
All dokumentasjon til flyet var basert på bruken av disse, og produktene var
ikke å få kjøpt på det sivile markedet i Europa.
– Derfor har vi måttet jobbe oss
gjennom all dokumentasjonen for P-8, finne tilsvarende sivilt produkt og
bekrefte at disse kan brukes – og hvordan. Deretter har vi måtte oppdatere
vedlikeholdsmanualene og fått de godkjent. Deretter må vi bestille opp
produktene.
– Dette er løsbart, men det er også
tidkrevende, forklarer Nergård.
Dette våpenet skal beskytte Ofoten: Hvert missil
koster nesten 10 millioner kroner
Midlertidige løsninger
Nergård erkjenner at det er uheldig
at de nevnte problemene har ført til utsettelser i oppstarten av trening og
operasjoner med de nye flyene fra Evenes.
Ifølge Nergård er det heller ikke
fullt så enkelt som at det kun henger på at Forsvarsmateriell skal levere.
– Vi er også avhengige av leveranser
fra andre i Forsvaret.
Luftforsvaret, Forsvarsmateriell og
Forsvarets logistikkorganisasjon har nå gått sammen for finne midlertidige
løsninger og godkjenninger for de områdene der vi ser at ting fortsatt vil ta
tid.
Det jobbes blant annet med å skaffe
tillatelser for å kjøpe inn nok av de amerikanske militære
vedlikeholdsproduktene for å komme i gang med treningen inntil sivile produkter
kan tas i bruk.
– Vi håper dette gjør at ting løsner
ganske snart, og at vi vil se et norsk P-8 ta av fra Evenes for første gang i
begynnelsen av juni.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.