tirsdag 31. mai 2022

SAS svikter når det gjelder..... ABC Nyheter

 

SAS kansellerte flygningen og plasserte familien på et fly dagen etter: – Hvor uprofesjonell går det an å bli?

Solvor Mowinckel Småkasin var på en helgetur til London med sin stedatter Linneal (16) og datter Saga (4).

Turen var fra torsdag til søndag, og planen var å reise hjem med SAS søndag 29. mai klokken 15.30.

– Vi våknet på søndag til en melding om at flygningen var kansellert. Vi hadde fått plasser på et nytt fly klokken 17.25. Det var to timer senere enn planlagt. Jeg tenkte «det får vi tåle»

Men alt som kunne gå galt, gikk galt.

– Det startet med at jeg var matforgiftet på morgenen. Jeg kom meg etter hvert, men min datter på fire år hadde fått feber. I tillegg hadde noen stjålet Linneas mobiltelefon. Hun hadde verken mobil eller kort lenger.

– Jeg fatter ikke at det går an

Da flyturen nærmet seg tok familien toget mot Heathrow.

– Men så blir alle passasjerene kastet av toget. Vi står der i ingenmannsland, men tar til slutt en Uber med en annen jente.

På flyplassen sjekker Solvor og de to jentene inn bagasjen og går mot sikkerhetskontrollen.

Men her får familien beskjed om at flygningen deres ikke er før i morgen.

– SAS hadde flyttet oss 26 timer fra det opprinnelige flyet. Flygningen vår var ikke før dagen etter. Det er helt krise. Jeg fatter ikke at det går an.

Bagasjen var sjekket inn, og familien sto der uten noen eiendeler.

– Vi hadde ingenting. I tillegg fikk vi ingen meldinger fra SAS om hotell, erstatning eller transport. Det kom ingen informasjon.

Fly fra konkurrerende selskaper som skulle til Norge den kvelden var fullbooket, ifølge Småkasin. Derfor var det umulig å komme seg hjem.

- Dessuten var alle direktefly fra London til Oslo plutselig vekk fra SAS sine nettsider. Det var ikke mulig å fly hjem søndag eller mandag slik det så ut på de ulike flyoperatørenes sider. Isåfall måtte vi kommet oss til Paris med tog, noe som var uaktuelt med en syk jente.

Solvor forsøkte å få bagasjen tilbake i London, men det viste seg også å være vanskelig å få til.

– Det var helt kaos på ankomst. Jeg sto i telefonkø i flere timer. Jeg prøvde å ringe SAS i Norge og jeg forsøkte å få hjelp på Heathrow av de ansatte der. Men det var lite hjelp å få. Hvor uprofesjonell går det an å bli? SAS hadde ingen informasjonsskranke.

Les også: Kjempeunderskudd for SAS - nå ber de eierne om mange milliarder

– Jeg har aldri vært med på lignende

Til slutt sa Småkasin til de ansatte på Heathrow at hun ikke lenger kunne være der.

– Det er ikke noe poeng å ringe SAS når man ikke kommer fram. Man blir jo ikke prioritert som kunde. Det var et mareritt. Jeg hadde jo også en febersyk jente på fire år, og begynte å få dårlig samvittighet.

Som SAS-kunde beskriver hun hele hendelsen som bisarr.

– Jeg har aldri vært med på lignende. Vi fikk ingen informasjon om hva som hadde skjedd.

Småkasin påpeker at det er hennes feil at hun ikke hadde sett i meldingen at SAS ikke bare hadde flyttet reisetidspunktet, men også datoen.

 

© Leveres av NettavisenREDDET AV EN FREMMED: Brasilianske Kattia (t.v) ønsket den norske familien inn i hjemmet sitt da de ikke hadde et sted å overnatte.

REDDET AV EN FREMMED: Brasilianske Kattia (t.v) ønsket den norske familien inn i hjemmet sitt da de ikke hadde et sted å overnatte. Foto: Privat

– Det var min feil at vi dro til flyplassen på feil dag, men det falt meg rett og slett ikke inn at de kunne flytte oss én hel dag frem i tid. På innsjekk var det heller ingen som stoppet meg og spurte hvorfor jeg sjekket inn bagasjen over et helt døgn før avreise. Det at man kan flytte folk et døgn frem i tid uten å gi noe informasjon gir ikke mening. Men alle skylder på at det er helt kaos.

Sov hos fremmede

I bagasjekøen møtte familien en brasiliansk dame som åpnet hjemmet sitt til den norske familien.

– Vi ble invitert hjem til familien hennes og spiste brasiliansk middag.

Der fikk de også husly for en kveld.

– Vi endte opp med å sove på sofaen til noen vi aldri har møtt før. Som mor blir du ganske stresset. Jeg hadde et barn med 40 i feber og en tenåring uten mobiltelefon. Og så klart ingen bagasje. Vi fikk ingen beskjed om hotellinformasjon eller økonomisk kompensasjon.

Hjemturen mandag kveld gikk heller ikke smertefritt for seg. Flyet var rundt en time forsinket.

- Toppen av isfjellet er at at min baggasje på nåværende tidspunkt ikke er å oppdrive. Sist scannet inn i København på kvelden 30. mai.

Etter de hadde kommet fram til Gardermoen skulle de helt til Telemark. Familien var ikke hjemme før rundt klokken 02.00 om natten.

Etter to lange døgn tok derfor familien seg fri tirsdag morgen. Småkasin har tapt to arbeidsdager på turen.

– Hvem skal betale for det? Datteren min mister også to skoledager.

Hun skulle ønsket flyselskapet hadde prioritert små barn og unge, og forteller at ingen av de andre passasjerene hun snakket med på Heathrow hadde opplevd lignende.

Les også: SAS har bestemt seg for hvilke reiser som skal kanselleres

- Det er dessverre lang ventetid i perioder

Nettavisen har stilt SAS følgende spørsmål:

1. Hva tenker dere om at dere har flyttet en barnefamilie over på et fly til dagen etter? 26 timer.

2. Hvorfor har ikke kunden fått noe informasjon om økonomisk kompensasjon?

3. Hvorfor tar det så lang tid å få svar på telefonen?

4. Hva tenker SAS om at kunden mister to arbeidsdager og at stedatteren mister to dager med utdanning?

5. Hvorfor er bagasjen til Småkasin sendt til København?

Generelle spørsmål om SAS:

6. Mener dere at selskapet per dags dato greier å levere hva kundene forventer?

7. Forbrukere beskriver en viss angst rundt å reise med SAS. Hva tenker du om det?

8. Hva er beskjeden til nordmenn som skal ut å reise med SAS de neste ukene? Hva kan de forvente av SAS, og hvordan vil de bli ivaretatt hvis det skjer kanselleringer?

Pressesjef i SAS John Eckhoff går ikke inn på hvert spørsmål fremlagt ovenfor, men forteller heller at det har skjedd en uforutsett hendelse som gjorde at SAS måtte kansellere flygningen til Småkasin på kort varsel.

– Når det skjer varsler vi passasjerene så raskt som mulig på den kontaktinformasjonen kunden har oppgitt. I tillegg til opplysninger om re-booking oppgis blant annet en lenke til hvilke rettigheter man har som passasjer når det skjer kanselleringer. Jeg forstår godt at dette ikke var noen god reiseopplevelse, og det beklager vi virkelig, sier Ekchoff til Nettavisen.

Pressesjefen understreker at selskapet er i en hektisk periode.

– Det er svært mange som ringer vårt kundesenter for tiden og det er dessverre lang ventetid i perioder. Vi har oppbemannet kundesenteret kraftig den siste tiden, og håper våre kunder er tålmodige med oss til køene blir kortere.

Les også: Dagfinn fikk beskjed om at SAS-flygningen hans ble kansellert: - Hvorfor lyver de om dette?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.