Gigantkansellering: 650.000 SAS-kunder kan få sommerferien sin endret
Nina Lorvik - for 2 t siden
FølgVis profil
·
©
Leveres av Nettavisen
Gigantkansellering: 650.000
SAS-kunder kan få sommerferien sin endret
Sist uke ble det kjent at SAS må
kutte fem prosent av sine oppsatte flyvninger, både innenlands og
utenlands, i sommer, og alle de skandinaviske landene blir rammet. Grunnen er
sammensatt, noe du kan lese mer om lenger ned i artikkelen.
Det er fortsatt ikke klart hvilke flyvninger som blir kansellert i
sommer, så du kan fortsatt risikere at reisen din blir kansellert eller endret.
Les også:
Les også: Sarah
opplevde turbulens-kaos på SAS-flyet: - Jeg trodde jeg skulle dø
Opptil 650.000 passasjerer kan rammes
SAS sier at de ikke har tall på hvor mange passasjerer som vil rammes.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har imidlertid regnet på det, ut fra et
gjennomsnittlig antall passasjerer midt i høysesongen.
– Vi snakker 500.000 til 650.000 passasjerer som vil rammes av
kanselleringene, sier han til Nettavisen.
Dette gjelder altså totalt for de skandinaviske landene, og ikke bare
norske passasjerer.
Elnæs opplever at SAS gjør det de kan for å sørge for å gi passasjerene
informasjon fortløpende, og han tror også at ferie- og fritidsdestinasjoner
rundt Middelhavet vil skjermes mest.
– Det er det viktigste markedet på sommeren, så jeg tror de vil gjøre
det de kan for å unngå å kansellere disse reisene. Jeg tror derimot typiske
forretningsdestinasjoner som mellom Oslo og Stockholm, London, Amsterdam og
København vil kunne rammes, sier Elnæs.
Alle flyvningene til SAS i sommer begynner allerede å fylles opp. Det
gjør det ekstra utfordrende å booke om passasjerene fra de kansellerte
flyvningene.
– I de tilfellene vi ikke klarer å finne alternative flyvninger som
passasjerene er fornøyde med, eller at vi ikke finner en løsning i det hele
tatt, refunderes hele billetten, sier pressesjef John Eckhoff til Nettavisen.
– De færreste blir berørt, siden det kun er 4000 av totalt 75.000
flyvninger som kanselleres. De fleste blir booket om til et annet fly samme
dag, så det er liten grunn til bekymring, understreker han.
Han forstår imidlertid at alle endringer på reiserutene man har for
sommeren er til ulempe for passasjerene, men de jobber hardt for å begrense
disse.
VIL GJØRE DET DE KAN: Pressesjef
John Eckhoff i SAS sier at de vil forsøke å booke om alle passasjerene til
flyvninger som passer dem. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB
For planlagte kanselleringer lover Eckhoff imidlertid at du vil få
beskjed i god tid, enten noen dager eller noen uker før, dersom flyvningen din
blir kansellert og du blir ombooket.
Skal du videre med korresponderende fly bestilt separat fra
SAS-bookingen, eller har korresponderende tog eller lignende, som ikke passer
den nye reiseruten, oppfordrer han til å ta kontakt med kundesenteret.
Er du rammet av flykanselleringer,
og vil fortelle din historie i Nettavisen? Ta kontakt med journalisten på
e-post: nina.lorvik@nettavisen.no.
Dette har du krav på
Når reisen din ikke går som planlagt, har du som forbruker flere
rettigheter. Vi har snakket med forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet
om hva du har krav på om SAS - eller et annet flyselskap - kansellerer
flyvningen du skulle vært med på.
– Du har tre valg: Du kan bli ombooket til en flyvning snarest mulig i
henhold til billetten du kjøpte, ombooke billetten til et senere, valgfritt
tidspunkt, eller få pengene tilbake. Men får du pengene tilbake, er
transportavtalen over, og du må bestille nye billetter som kan bli dyrere, sier
Iversen til Nettavisen.
Han sier at det er strenge krav til ombooking, ifølge regelverket, og
den nye reisetiden skal være ganske tett opptil den opprinnelige. Det er ikke
fastsatt en tid, men her må flyselskapet vise litt skjønn ut fra kundens behov,
mener han.
I likhet med Eckhoff anbefaler også Iversen å ta kontakt med
flyselskapets kundesenter om du blir ombooket til en flyvning som ikke passer
deg, og det for eksempel blir problematisk med tanke på korresponderende fly,
tog eller båt.
Les også:
Les også: Flyet til
Jan Tore Kjær ble avlyst av SAS timer før avreise: - Jeg blir så forbanna
Kan måtte reise med annet selskap
Merk deg at du ikke nødvendigvis vil
få ny flytid med samme flyselskap som du opprinnelig booket med.
– Rettigheten til ombooking snarest mulig er generell, og gjelder ikke
bare det flyselskapet du har billett med. Får ikke for eksempel SAS til å booke
deg om til egen flyvning, kan du få ny reise med et annet flyselskap. Det skjer
jevnlig, sier Iversen.
© Leveres av NettavisenOslo
20180815 Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve /
Forbrukerrådet
FLERE RETTIGHETER: Thomas Iversen i
Forbrukerrådet sier at du har flere rettigheter dersom flyreisen din
kanselleres. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Iversen sier at fremskyndte flyvninger er best for de som skal rekke
videre reise, men man må som regel regne med at det kan bli forsinkelser, så
sånn sett er det bedre for de fleste at flyet går et par timer etter
opprinnelig rutetid enn før. Samtidig er det verdt å vite at et fly som skal gå
én time før du egentlig hadde bestilt reise, er å regne som kansellert fly.
Det er imidlertid ikke kun ved kansellerte flyvininger du har flere
rettigheter, også dersom du ikke får bli med flyet på grunn av overbooking, har
du krav på både ny flyreise og kompensasjon. Lengden på reisen er med på å
bestemme rettighetene dine. Du kan sjekke på Forbrukerrådets sider hva
du har krav på for akkurat din reise, enten flyet er kansellert, forsinket
eller du blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking.
Pandemien har skylda
Årsaken til kanselleringene er sammensatt, ifølge Eckhoff.
– Pandemien ligger som et enormt bakteppe her. Det er vanskelig å legge
trafikkprogrammet vårt når vi ikke vet hva som skjer fremover. Vi kan ikke
reansette piloter og crew for tidlig, for da risikerer vi å sitte med store
utgifter som vi ikke kan bære. Og vi kan ikke reansette for sent, så vi prøver
å justere det hele så godt vi kan, sier han.
Flere tusen SAS-ansatte
mistet jobben på grunn av pandemien, og i høst ba de myndighetene om hjelp for
å få jobbene tilbake. Det resulterte i en
demonstrasjon utenfor Stortinget i oktober.
Eckhoff påpeker imidlertid at det ikke er kun pilotmangel som er
årsaken til kanselleringene. Grunnet pandemien med lange perioder uten at
pilotene har sittet bak spakene i cockpit, er de nødt til å bli re-sertifisert,
noe som ikke er bare enkelt da det er manko på opplæringspersonell,
simulatorkapasitet og fly.
– Alle parter i bransjen sliter med å få opplæring av personalet og
alle tillatelser som lover og forskrifter krever, sier Eckhoff.
Les også:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.