Oversatt med Google Translate
Overlagte havarier utført av piloter er fortsatt en sjelden form for flyulykke
Indikasjoner på at noen i cockpiten med vilje krasjet et China Eastern Airlines-fly i mars tyder på at tragedien kan slutte seg til en sjelden gruppe flyhavarier bevisst forårsaket av en pilot eller passasjer.
Black-box-data fra China Eastern Boeing 737-800 viser noen om bord på inn-datakontroller som sendte flyet på det fatale stupet, rapporterte The Wall Street Journal, og siterer folk som er kjent med amerikanske tjenestemenns foreløpige vurdering av hendelsen.
Flyet hadde cruiset på rundt 29 000 fot før det plutselig gikk inn i et nesten vertikalt stup som nådde nær lydhastigheten før det smalt i en avsidesliggende åsside. De to black-box-opptakerne ble sendt til USA for å hente ut dataene.
Hvordan finne hjelp i USA
Hvis du opplever selvmordstanker eller har bekymringer om noen andre som kan være det, ring National Suicide Prevention Lifeline på 800-273-TALK (8255); du vil bli rutet til et lokalt krisesenter hvor fagfolk kan snakke deg gjennom en risikovurdering og gi ressurser i lokalsamfunnet ditt. Mer info: suicidepreventionlifeline.org. Eller ta kontakt med Crisis Text Line ved å sende tekstmeldinger HOME til 741741 gratis, døgnåpen kriserådgivning. Mer info: crisistextline.org.
Hvis det med vilje er forårsaket av en pilot, vil China Eastern-ulykken være den tredje store katastrofen på mindre enn et tiår som kan tilskrives pilotens selvmord, ifølge Aviation Safety Network. Det inkluderer Germanwings-flyvningen i 2015 som ble fløyet inn i et fransk fjell av styrmannen, og drepte seg selv og 149 passasjerer og mannskap.
Andrepiloten, Andreas Lubitz, hadde fått diagnosen psykotisk depresjon og ble anbefalt til psykiatrisk sykehusbehandling uker før den dødsdømte flyturen. I kjølvannet av katastrofen økte amerikanske lovgivere opplæringen for legene som kontrollerer flyselskappiloter slik at de bedre kan oppdage psykiske problemer.
I den dødeligste hendelsen stupte et EgyptAir-fly fra USA til Kairo ut i Atlanterhavet og drepte alle 217 passasjerer og mannskap. I så fall var en avlastningscopilot alene i cockpiten da han koblet fra autopiloten, flyttet gasshåndtakene til tomgang og satte nesen på flyet nedover, sa National Transportation Safety Board i en sluttrapport. Disse funnene ble bestridt av den egyptiske sivile luftfartsmyndigheten.
Siden 1950 har det vært 24 slike hendelser med pilot- eller passasjerselvmord - inkludert angrepene 11. september i USA - selv om mange involverte småfly som bare drepte piloten.
Noen krasj førte til nye sikkerhetskrav, som å ha mer enn én pilot i cockpiten eller gjøre dører mer motstandsdyktige mot inntrenging fra kabinen.
En krasj i China Northern Airlines Co. i 2002 som drepte 112 mennesker ble skyldt på en passasjer som kjøpte livsforsikring verdt 170 000 dollar før han gikk ombord på flyet. Deretter tok han vannflasker fylt med bensin om bord og antente dem på flyet, ifølge Aviation Safety Network.
I følge en rapport i The Paper strammet China Eastern inn sikkerhetsprotokollene for cockpiten etter krasjet i mars. Flyselskapet introduserte et krav om at flybesetninger skal bestå av to seniorkapteiner med en senior co-pilot, eller av to flyinstruktører med en senior co-pilot, sa The Paper.
Kinas luftfartsmyndighet sier at amerikanske tjenestemenn som deltok i den Chhina Eastern havarietterforkningen fortalte dem at de ikke ga ut noen informasjon om etterforskningen til noen medieor, rapporterte Global Times onsdag.
OM 737-800
Boeings 737-800, som ikke må forveksles med 737 MAX, er en eldre modell som ble lansert 31. juli 1997. Jetflyet, med en konstruksjon av aluminiumslegering, har et vingespenn på 112 fot 7 tommer (vinger: 117 fot 5 tommer) og er 129 fot 6 tommer lang. Den kan ta opptil 189 passasjerer. Seattle Times
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.