torsdag 15. september 2022

Beredskapskonferansen 2022

AW101 Farnborough 2018 - Foto: Per Gram

Jeg viser til innlegget fra konferansen den 13. vedr. redningshelikopteret som landet på ishavsøya Hopen som er underlagt svalbardtraktaten. Han som viste bildet og foredro, ob.lt. Olve Arnes, sa at han ikke brydde seg om politikk, men ga et klart inntrykk av at dette oppdraget var livbergende virksomhet. Vel, jeg tror at oppdraget var en del av øvelsen ARCSAR som gikk fra slutten av august til 1. september i år. Det var ikke direkte livbergende flyging, men en del av øvelsen. I artikkel 9 i traktaten står at militær virksomhet ikke tillates. Denne øvelsen kan imidlertid ha vært godkjent av signaturstatene siden AW101 SAR Queen er et militært helikopter med militær besetning.. Faren er naturligvis at etter den 14. februar i år kan Putin si at Norge  og NATO militariserer Svalbard og bryter traktaten. Han ville naturligvis se bort i fra at SAR virksomheten er dekket av Justis- og beredskapsdepartementets budsjett; det er totalt underordnet. Jeg antar imidlertid at ARCSAR med tilhørende militær virksomhet var forhåndsgodkjent av partene i avtalen.

Foredragene i går var av en karakter som var av mer generell sikkerhetskarakter selv om hele tre innlegg konsentrerte seg om Korona og Covid-19 behandlingene av selskaper on- og offshore.

Det første innlegget i går var av organisasjonspsykolog Jens Christen Rolvsen fra selskapet Safetec. Samme selskap hadde også dagens- og konferansens siste innlegg. Rolfsen fortalte om sin bakgrunn, bl.a. 9 år i Braathens SAFE hvorfra han hadde hentet en historie som demonstrerte hvordan en ikke skulle fly, nemlig en såkalt unstabilized approach. Han fortalte at en flyger i gjennomsnitt gjør 3,8 feil i timen. Hvor han har dette fra vites ikke. Han sa også at først på 90-tallet var flysikkerhetsarbeidet kommet skikkelig i siget. Jeg må tillate meg å kommentere med at det begynte før det. Han sa imidlertid at oljeindustrien hadde mye å lære av luftfarten. Det er jeg helt enig i, og jeg hadde gleden av å fortelle forsamlingen hvorfor.

Alle bilder av Per Gram. Alle foredragsholdere unntatt PST, vil distribuere sine foredrag til alle deltakere. Jeg nøyde meg altså med bilder av slidene, også de til PST som jeg mener er av generell karakter. Det ble ikke på noe tidspunkt sagt at fotografering ikke var tillatt.

Under noen slides som Rolfsen viste: 





Så fulgte Janne Skumlien Myrland som fortalte om pandemihåndtering hos oljeselskapet Vår Energi, tidl. Eni. Deretter Kjetil Berg Veire fra FHI med Kommunikasjon i en krevende tid, ogTone Spjeld fro Odfjell Drilling med Covid-19 Utfordring og håndtering. Godt fortalt av alle sammen. Berg Veire snakket en del om internkommunikasjon og kommunikasjon med Camilla Stoltenberg  etc. Hans foredrag var interessant på flere måter, også balansegangen mot media som ville sensasjonalisere så mye som mulig.




PST innlegg var omtrent som fra en årlig pressekonferanse om trusselvurderinger. Sjekk slides:





Her ble imidlertid vektlagt spionasje mot olje- og gassbransjen, og evt. rekruttering av personer med høy kompetanse.
Jeg tillot meg å spørre om grenseoppgangen mellom PTIL og Nasjonal Sikkerhetsmyndighet; "det synes som om dere tråkker i hverandres bed". sa undertegnede. Ikke noe klart svar om grenseoppgang.

Universitetet i Stavangers professor Ole Andreas Engen holdt et levende foredrag som også hele 14 studenter til stede applauderte. Disse studerte nok samfunnssikkerhet vil jeg tro.




Det foredraget jeg så mest frem til var Risiko, sårbarhet og beredskap, av DSB`s Harald Rasmussen.
Noen slides:





Jeg satt igjen noe forvirret og også med spørsmålet: Trenger vi virkelig alle disse instansene? PST, NSM, DSB, med drøssevis av underavdelinger, ikke minst Sivilforsvaret. Her er mulighetene åpne for en voldsom utvanning av ansvarsforhold. I tillegg kommer selve departementene og lokalt, Statsforvalteren. Hjelpe meg!
Til sist et avslutningsforedrag fra Safetechs Tor Rune Raabye med bakgrunn fra bla. HV.  Han viste følgene slides:






Den asiste sliden viser akkurat det jeg mener med samrøre og fare for utvanning av ansvar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.