tirsdag 13. september 2022

Beredskapskonferansen 2022 begynner i dag.....

 .... og jeg deltar. Det er noen programposter som kan være interessante.

Sjekk programmet her: https://tinyurl.com/43a3jvv

Alle fotos Per Gram

Det var 166 deltaker på konferansen

Mye er oljerelatert, men det er også flere innlegg om de typer beredskap som interesserer menigmann, inkludert undertegnede.

Generelt kan sies at oljevirksomheten på verdensbasis ikke har standarder som luftfarten, eksempelvis fra FN organet ICAO og andre større organisasjoner som FAA og EASA.  Akkurat nå jobbes med et system adoptert fra US Coast Guard, Bra innlegg spesielt fra Ptil, Petroleumstilsynet.



Det jeg var mest interessert i var et innlegg av sjef OTE&AW101 ob.lt. Olve Arnes. Det var godt vedr. overgang fra analog til digital helikoptertype. Han briefet om forskjellige siutasjoner som forsamlingen kunne forstå og sette seg inn i. Meget godt fortalt. Han ba om spørsmål og undertegnede hadde tre som jeg fyrte av på rappen. 

1. Han viste bilde av en AW101 på Hopen. Jeg sa at Hopen er en del av Svalbardtraktaten som forbyr militær virksomhet.  Han svarte litt spakt at han ikke blandet seg opp i politikk, men sa at dersom det sto om liv, underforstått at her var det snakk om det, så ville de utføre et hvilket som helst oppdrag. Jeg må medgi at jeg aldri har hørt om denne livreddende innsatsen på den isolerte ishavsøya...*

2. Downdraft. Har problemet med kraftig downdraft, altså rotorvind, blitt løst? Underforstått de problemene som kraftig vind har medført nær helikopterdekket. han unnvek spørsmålet ved å fortelle hva downdraft var, att det alltid var der, men svarte ikke på spørsmålet.

3. Til sist spurte jeg om anslått tidspunkt når alle basene ville være operative med AW101. Det kunne han ikke svare på. Han antydet imidlertid at det vile ta tid å lære opp yngre personell.

* Jeg har fløyet over Hopen mange ganger i forbindelese med postslipp om vinteren fra P-3B Orion.

DAG 2 I MORGEN DEN 14. SEPTEMBER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.