Europeisk luftfart på agendaen i Brussel
Onsdag 14. september gikk den store Civil Aviation-luftfartkonferansen i regi av European Transport Workers’ Federation (ETF) av stabelen i Brussel.
Parats nestleder, Anneli Nyberg, er tilstede på konferansen sammen med tillitsvalgte Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat, og Trude Mathisen, nestleder i Norwegian Kabinforening. I tillegg deltar Johan Reinert fra helikopterselskapet Bristrow Norway, og Hans Kleppa fra SAS Ground Handling Gardermoen.
Over 150 tillitsvalgte fra 19 ulike land i Europa var samlet til luftfartskonferansen i Brussel. Arrangøren, Europeisk Transportarbeiderføderasjon ETF ønsket å sette søkelys på de store utfordringene luftfarten opplever nå.
Må se fremover
Selv om passasjerene i stor grad kommet tilbake etter pandemien og flyselskapene selger billetter igjen, mangler det erfarne ansatte i fleste funksjonene på flyplassene. Mye av grunnen er kortsiktigheten på arbeidsgivers side, da mange ble permittert og fant seg annet arbeid under pandemien.
– Når flyselskapene og andre aktører i luftfarten samtidig prøver å angripe de eksisterende kollektivavtalene rundt om i Europa begynner det å tegne seg et bilde av en bransje i fritt fall uten styring. Noe må gjøres raskt med kaoset som har kjennetegnet luftfarten i sommer, sier nestleder i Parat, Anneli Nyberg.
Hun mener at det må opprettes en dialog med de ansattes representanter der man sammen lager planer for å utvikle en bærekraftig næring, som både tiltrekker seg nye ansatte og klarer å beholde de med erfaring som er viktig i en operativ virksomhet.
Verst i Europa
Særlig luftfarten i Europa fikk kjenne på konsekvensen av de store nedbemanningene under pandemien, da trafikken tok seg kraftigere opp enn forventet inn mot sommeren. Sommermånedene som vanligvis er svært travle i forbindelse med feriereisende, ble for mange preget av kanselleringer, milelange køer og bagasje som aldri dukket opp.
Det ble kansellert dobbelt så mange flyvninger i Europa som i USA mellom april og juni i 2022. Det totale tallet ble 64 100 kansellerte flyvninger. Bare på Schiphol i Amsterdam alene var det over 14 000 kanselleringer i perioden.
Etter at de store flyselskapene sa opp og permitterte titusener av ansatte både på fly og terminaler, står de nå igjen med enorme ressursmangler. Samtidig er arbeidsledigheten lav i flere tonesettende markeder i Europa. Det gjør at arbeidsgiverne nå må kjempe hardt for å overbevise potensielle kandidater om å jobbe for dem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.