tirsdag 2. januar 2024

Helikopterkrise for offshoreindustrien - Stavanger Aftenblad

 


Det er forbløffende å lese at en såkalt seriøs leverandør som Sikorsky, svikter sine kunder på en dramatisk måte. Å satse på kun èn hest som S-92A har vist seg å være en fiasko. Den norske agenten for typen må komme på banen og be om både unnskyldning og forklaring på problemet, samt annonsere løsninger. (Red.)



Titalls helikoptre kan tvinges på bakken: – Kommer til å slite med dette i lang tid

Jobber du offshore? Da kan du bli nødt til å reise ut med båt fra våren av. Flere helikoptre tvinges nå på bakken: – En perfekt storm, sier CHC.

CHCs mekanikere Malin Lund og Remi Snilstveit jobber med et Sikorsky S-92 som står inne på hangaren på Sola.
Publisert: Publisert:

– Vi kommer til å slite med dette i lang tid.

Det slår daglig leder i helikopterselskapet CHC, Tore Villard fast.

Det var i høst at helikopterbransjen slo full alarm. De får rett og slett ikke inn de reservedelene de trenger for å holde helikoptrene sine i luften.

Flere og flere helikopteravganger fra Sola forsinkes eller kanselleres på grunn av dette, melder CHC.

Fra nyttår kan flere maskiner som skal fly offshorearbeidere til havs, settes på bakken.

LES OGSÅ

Må sette Sikorsky-helikoptre på bakken: – Varer frem til 2025

– En perfekt storm

Det er kun helikoptre av typen Sikorsky S-92 som flys offshore i Norge. Den amerikanske produsenten sluttet å lage disse i 2015.

Deler må rutinemessig skiftes ut på helikoptrene, som på alt annet som flyr.

Men det siste halvannet året har ikke disse reservedelene blitt laget hurtig nok. Pandemi og mangel på titan har gjort det vanskelig.

En fortvilende situasjon for en av de største helikopterselskapene i Norge, CHC. De har i dag 26 S-92 helikoptre i tjeneste.

– Det har blitt en perfekt storm av problemer som hopet seg opp, sier Villard, til Aftenbladet.

Sjekk hele artikkelen her: http://tinyurl.com/43susmt7

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.