Leseren må være klar over følgende: Det er Boeing som produsent som er problemet, ikke nødvendigvs modellen MAX 9. Ikke nok med det, men selskapet som bygger skrogene til disse, Spirit Aerosystems i Wichita, Kansas, har også fått et frynsete rykte. Boeing har lovet bot og bedring, også når det gjelder det ytre laget i noen skrog som har noe som likner på delaminering. Boeing har skapt seg et dårlig rykte. (Red.)
Norwegians fly-flåte: – Det er Boeing Max-10 vi
vurderer
Olav Gram Degnes - Finansavisen
18. jan. 2024
21:43 – Oppdatert 18. jan. 2024 21:43
Norwegian fyller opp flåten med Boeing 737
Max-fly, men ikke med samme type som er i trøbbel. Hva skiller modellene?
Norwegian
har stått last og brast med Boeing og den oppdaterte 737-modellen
Max.
For
til tross for at Boeing har hatt store problemer med Max-er tidligere, har
Norwegian fremdeles valgt å satse på Max for å fornye flåten. Av de fire
Max-utgavene har Norwegian valgt 737 Max-8-modellen.
Selskapet
har allerede 20 i flåten med ytterligere 50 i bestilling.
I
tillegg har konsernsjef Geir Karlsen vurdert om Norwegian også skal bestille
opp enkelte andre Max-modeller, noe han senest under kvartalspresentasjonen for
andre kvartal nevnte eksplisitt.
Forskjellene
på de fire Max-typene er lengde på skroget, vingespennet og antall seter.
For
Norwegians del vil det å sette inn en større Max-utgave gjøre at det vil være
enklere å sende fly fra Tromsø til Kanariøyene, for eksempel, med flere
passasjerer på færre avganger.
Men
flytypen Norwegian har vurdert er ikke modellen som nå er parkert.
–
Det er Max-10 vi vurderer, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian
til Finansavisen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.