torsdag 18. januar 2024

Norwegian vurderer MAX 10 - Finansavisen


 Leseren må være klar over følgende: Det er Boeing som produsent som er problemet, ikke nødvendigvs modellen MAX 9. Ikke nok med det, men selskapet som bygger skrogene til disse, Spirit Aerosystems i Wichita, Kansas, har også fått et frynsete rykte. Boeing har lovet bot og bedring, også når det gjelder det ytre laget i noen skrog som har noe som likner på delaminering. Boeing har skapt seg et dårlig rykte. (Red.)


Norwegians fly-flåte: – Det er Boeing Max-10 vi vurderer

 

Olav Gram Degnes - Finansavisen

18. jan. 2024 21:43 – Oppdatert 18. jan. 2024 21:43

Norwegian fyller opp flåten med Boeing 737 Max-fly, men ikke med samme type som er i trøbbel. Hva skiller modellene?

Norwegian har stått last og brast med Boeing og den oppdaterte 737-modellen Max.

For til tross for at Boeing har hatt store problemer med Max-er tidligere, har Norwegian fremdeles valgt å satse på Max for å fornye flåten. Av de fire Max-utgavene har Norwegian valgt 737 Max-8-modellen.

Selskapet har allerede 20 i flåten med ytterligere 50 i bestilling.

I tillegg har konsernsjef Geir Karlsen vurdert om Norwegian også skal bestille opp enkelte andre Max-modeller, noe han senest under kvartalspresentasjonen for andre kvartal nevnte eksplisitt.

Forskjellene på de fire Max-typene er lengde på skroget, vingespennet og antall seter.

For Norwegians del vil det å sette inn en større Max-utgave gjøre at det vil være enklere å sende fly fra Tromsø til Kanariøyene, for eksempel, med flere passasjerer på færre avganger.

Men flytypen Norwegian har vurdert er ikke modellen som nå er parkert.

– Det er Max-10 vi vurderer, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til Finansavisen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.