Aircontactgruppen er agent for Sikorsky. De har valgt å la produsenten gå foran seg uten å engasjere seg i denne viktige saken. De som opererer typen antar jeg er troverdige i det de føler jo hvordan tilgangen på reservedeler er. Produsenten er der åpenbart for å ro saken rolig mot land. Det viktige er ikke om det er produksjon av typen fremdeles, men om det kommer reservedeler eller ikke. Dette minner meg om en Sikorsky sak fra mange år tilbake da HS mistet en S-61N på grunn av tap av et hovedrotorblad. Det skulle komme folk over fra Sikorsky for å se på saken. jeg fikk i oppdrag av flygesjef Mike Boxill å hente dem på Sola. De jeg hentet var ikke der for å bidra til å løse saken, det var jurister som viste seg å gjøre hva de kunne for å bortforklare antatt årsak til ulykken. De skyldte på HS. Den viste seg forøvrig å være forårsaket av en produksjonsfeil. Det var Sikorsky det. Jeg glemmer ikke det. (Red.)
Sjekk hele artikklen her: http://tinyurl.com/4jn8uxyu
Produsent ut mot CHC om helikopterkrise: – Ikke sant
Sikorsky
sluttet å produsere denne helikoptertypen i 2015, sa en fortvilet daglig leder
i CHC til Aftenbladet i januar. Nå slår amerikanerne tilbake: – Vi har
produsert hele tiden.
Det er helikoptre av typen Sikorsky S-92 som flys på norsk sokkel. Halvparten av CHC sin flåte av S-92-maskiner kan fra sommeren være satt på bakken grunnet mangel på reservedeler. Foto: Jon Ingemundsen
·
Journalist
Publisert: Publisert:
I går 11:24
–
Sikorsky stoppet produksjonen av denne typen i 2015.
Det uttalte sjef for
helikopterselskapet CHC, Tore Villard, til Aftenbladet på nyåret.
Dette er
bare én av flere grunner til at mange helikoptre av typen Sikorsky S-92 kan bli
satt på bakken ut over året. I tillegg kommer lang leveringstid på reservedeler
og dessuten en minst to års lang leveringstid på andre maskiner.
Titalls helikoptre
kan tvinges på bakken: – Kommer til å slite med dette i lang tid
– Har nye i
produksjon
Alt
dette fører til krise i bransjen som skal fly personell ut på norske olje- og
gassinstallasjoner. Så mange som halvparten av CHC sine helikoptre kan stå på
bakken til sommeren, uttalte selskapet til Aftenbladet.
Dette er helt feil, svarer helikopterprodusenten Sikorsky om utsagnet
fra CHC.
– Vi tar
bestillinger på nye S-92 helikoptre akkurat nå. Vi har dessuten mange nye i
produksjon på vår fabrikk i Florida, sier Sikorskys ansvarlig for det globale
kommersielle og militære marked, Leon Silva, til Aftenbladet.
– Hvorfor hevder CHC dette?
– Jeg
kan ikke svare for dem, sier Silva.
Bare i
2023 leverte amerikanerne tre nye helikoptre av denne typen, blant annet til
Sør-Korea.
Sikorsky
- Amerikansk produsent av militære og sivile
helikoptre.
- Eies av Lockheed Martin.
- Produserer helikoptertypen S-92, som er den
vanligste typen på norsk sokkel.
- Har hovedkontor i Connecticut på den
amerikanske østkysten.
- Har omtrent 13.000 ansatte.
Aftenbladet
tar kontakt med CHCs daglige leder Tore Villard. Han får spørsmål om hvorfor
han hevdet at amerikanerne tilbake i 2015 stoppet produksjonen av S-92-typen.
Det vil
han ikke svare på.
På
e-post skriver Villard at CHC har slitt med tilgang på reservedeler til
S-92-helikoptrene, som har medført færre tilgjengelige maskiner og derfor
redusert kapasitet og punktlighet.
Og
avslutter:
– Dette er en utfordring vi i bransjen jobber tett sammen om å løse. Vi samarbeider med Sikorsky og andre strategiske partnere, og vi har tillit til at vi sammen over tid vil redusere ulempene for våre kunder og passasjerer.
Må sette
Sikorsky-helikoptre på bakken: – Varer frem til 2025
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.